Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
> Ola Melzig – production manager

Ola Melzig – production manager



 

Ojciec, psycholog, agent biura podróży, fizjoterapeuta i źródło informacji

 

Koncerty stają się coraz bardziej rozbudowanymi produkcjami. Dzisiaj to już nie tylko scena, światło i dźwięk czy multimedia, ale coraz częściej również scenografia, automatyka sceniczna i pirotechnika. Wielu realizacjom towarzyszy realizacja kamerowa, która sama w sobie niesie szereg wyzwań.

Niezależnie od tego, jak bardzo rozbudowana byłaby produkcja i z jak wielu składałaby się elementów, na jej czele zawsze stoi jedna odpowiedzialna za całość osoba – manager produkcji. Zapraszamy do spotkania z Olą Melzigiem – jednym z najlepszych specjalistów tej profesji, zdobywcą tegorocznej nagrody Production Manager of The Year, pełniącym od czternastu lat funkcję managera produkcji Eurowizji i koordynatorem produkcji największych wydarzeń sportowych w Europie.

Jak przystało na managera produkcji, w trakcie deficytowej chwili wolnej, przy kawie, napoju energetycznym i cateringowej kanapce rozmawiałem z Olą o jego początkach w branży, największych wyzwaniach, zadaniach managera produkcji i technologii towarzyszącej jego pracy.

 

 

Swoją przygodę ze sceną Ola Melzig rozpoczął w 1989 roku. Zanim jednak stał się jednym z najbardziej znanych i szanowanych managerów produkcji i dyrektorów technicznych, przeszedł przez wszystkie szczeble kariery, zaczynając od technika scenicznego, przez operatora followspotu, a nawet technika backline’u podróżującego z zespołem. To dwudziestoletnie doświadczenie przekłada się nie tylko na doskonałą znajomość rynku i sprzętu, ale przede wszystkim na umiejętności z zakresu zarządzania ludźmi czy delegowania zadań.

Od 2006 roku Ola wraz ze swoją żoną, Teksanką Joan Lyman, prowadzi firmę M&M Production Management, której działania skupiają się przede wszystkim na produkcji i marketingu. W przeszłości Ola Melzig szefował takim produkcjom jak Ceremonie Otwarcia i Zamknięcia Igrzysk Wspólnoty Narodów w 2010 w Nowym Delhi, Ceremonia Otwarcia i Zamknięcia Igrzysk Europejskich w 2015 roku w Baku czy ceremonii przyznania nagrody Nobla i Bankietowi Noblowskiemu. Przede wszystkim, jako szef produkcji, Ola stoi za trzynastoma edycjami Finałów Konkursu Piosenki Eurowizji, które – jak sam przyznaje – są zdecydowanie największym wyzwaniem, a każda kolejna edycja najbardziej skomplikowaną w jego karierze.

 

Ola Melzig, pełniąc funkcję production managera, jest najlepszym źródłem informacji na temat całej produkcji czy zainstalowanych rozwiązań, dlatego praktycznie na każdym etapie jej realizacji nie brakuje chętnych dziennikarzy, którzy są zapytać go o kilka najważniejszych detali.

 

Łukasz Kornafel, Muzyka i Technologia: Jak zaczęła się twoja przygoda z branżą? Co zdecydowało o tym, że zostałeś production managerem?

Ola Melzig: Moja kariera zawodowa rozpoczęła się w roku 1990 w firmie Starcom. Podobnie jak wiele innych osób zaczynałem od pchania case’ów na koncertach. Następnie awansowałem na operatora wózka widłowego, po czym zostałem asystentem produkcji. Po tych stanowiskach zostałem technikiem backline’u, jednak po krótkim czasie stwierdziłem, że powinienem pracować ze światłem i... to była bardzo zła decyzja. Wiesz, pracując jako technik backline’u, przyjeżdżasz wraz z zespołem około trzeciej, czwartej popołudniu, przygotowujesz – w moim przypadku – gitary, robisz soundcheck, potem koncert i piętnaście minut po koncercie jesteś już całkiem pijany i możesz iść spać do następnego dnia [śmiech]. Zamieniłem to na sytuację, w której musisz przyjść o siódmej rano i pracować do trzeciej czy czwartej rano następnego dnia, zarabiając te same pieniądze [śmiech].

Z perspektywy czasu sądzę, że moją siłą jako production managera jest to, że robiłem wszystko, że przeszedłem przez poszczególne stopnie kariery. Byłem technikiem oświetlenia, technikiem dźwięku, operatorem followspotów, riggerem, budującym sceny asystentem lighting designera, a nawet asystentem do spraw cateringu.

 

Dzięki czemu doskonale znasz wszystkie te obszary produkcji.

Tak, a dodatkowo dzięki temu, że wszystkie te rzeczy robiłem własnoręcznie, dokładnie wiem, o co prosić poszczególnych ludzi i jakie są wobec nich moje wymagania. Co więcej, gdy ktoś zaczyna polemizować z moją prośbą, dzięki temu doświadczeniu mogę powiedzieć: „Hej, posłuchaj…” i przedstawić moje argumenty, które dokładnie znam.

 

Jak myślisz, co było kamieniem milowym twojej kariery?

To była zdecydowanie Eurowizja w roku dwutysięcznym. Lighting designer produkcji wymagał, aby dostawca oświetlenia pojawił się ze swoim własnym production managerem. W tym czasie pracowałem dla największej firmy rentalowej w Skandynawii, firmy Spectra. Otrzymali oni zlecenie realizacji ESC i wybrali mnie jako production managera dla tej produkcji, ponieważ byłem jedyną osobą w firmie, która miała już na swoim koncie realizację produkcji stadionowych. Ta produkcja była koszmarem! [śmiech] Otrzymaliśmy kontrakt na jej realizację w połowie lutego, zaczęliśmy montaże trzydziestego kwietnia, a show miało miejsce dwunastego maja… To, co głównie kojarzy mi się z tą produkcją, to bardzo, bardzo niewiele snu. [śmiech] Nie miałem nawet czasu, aby zdawać sobie sprawę, jak świetna była to produkcja.

Niestety, po jej zakończeniu miałem ogromną depresję – tak poważną, że chciałem wrócić do robienia stoisk targowych, zespołów coverowych, tras rockandrollowych. Wiesz, wszystkiego tego, co robi się w typowej oświetleniowej firmie rentalowej.

 

Ola Melzig jest production managerem, który zamiast krzyku i gr óźb opiera swą pracę głównie na rozmowach i przyjaznej atmosfer ze. Jak sam mówi: „Ja prawię nie krzyczę! Głos podnoszę tylko wtedy , gdy chcę, aby ludzie zrozumieli, że sprawa jest naprawdę powa żna. Zmienianie wszystkiego w kłótnie jest najgorszym, co mogę zrobić”.

 

Łukasz Kornafel

Muzyka i Technologia

To tylko fragment artykułu. Ten i wiele innych artykułów w całości przeczytasz w magazynie
Muzyka i Technologia
1/ 2018


GALERIA ZDJĘĆ


PRODUCENT: Elation Professional - www.elationlighting.eu

DYSTRYBUTOR:SG Light - www.sglight.pl Elation Professional - www.elationlighting.eu/pl

CZYTAJ TAKŻE:

NAJNOWSZE WYWIADY

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA



PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)