Testy > CP8 i KS112
01-11-2018 (MIT 11/ 2018 )

TEST - QSC CP8 i KS112

Idealne systemy nagłośnieniowe nie istnieją, są jednak producenci, którzy od wielu dekad specjalizują się w ich produkcji i stale poszerzają swoją ofertę. Bez wątpienia należy do nich amerykańska marka QSC, produkująca profesjonalne rozwiązania z zakresu audio, wideo i sterowania AV, która kojarzy się z wysoką jakością i funkcjonalnością. To właśnie nacisk na te cechy pozwolił osiągnąć marce QSC rozpoznawalność, a szereg patentów i innowacyjnych rozwiązań zapewnił jej miejsce w czołówce światowych producentów sprzętu pro-audio.

 

Świętując niedawne pięćdziesięciolecie firmy, współpracownicy Pata Quiltera przedstawili światu nowość – aktywne, dwudrożne, mobilne głośniki CP8 i CP12. Premierze towarzyszyło spore zainteresowanie nie tylko ze względu na renomę firmy, ale też z uwagi na kompaktowość, mobilność i jakość prezentowanych głośników. Są one już dostępne na polskim rynku i dzięki polskiemu dystrybutorowi, firmie Aplauz. Do naszej redakcji trafiły dwie sztuki CP8 w zacnym towarzystwie zaprezentowanego podczas tegorocznego NAMM 2018  subwoofera KS112.

 

Konstrukcja, parametry i możliwości głośników serii CP

Na tle innych rozwiązań QSC modele CP8 (a także CP12) wyróżniają się przede wszystkim sporymi możliwościami, zamkniętymi w kompaktowej, eleganckiej i wytrzymałej obudowie. Oba modele wyposażone są we wzmacniacz klasy D o mocy 1000 W, przy zastosowaniu wysokiej klasy odpowiednio ośmiocalowego i dwunastocalowego przetwornika w CP8 i CP12. Wydajny procesor DSP ubrany został w prosty i przejrzysty układ presetów, którego intuicyjny layout nie będzie stanowił problemu nawet dla niedoświadczonych użytkowników. Zaimplementowane presety to default, default ext sub, dance, dance ext sub, floor monitor oraz speech. Jak widać, nazewnictwo presetów jest jednoznaczne i stanowi ogromne ułatwienie dla osób, które nie chcą zagłębiać się w tajniki działania procesorów DSP. Pozostając przy panelu użytkownika zlokalizowanym z tyłu kolumny, możemy zauważyć, że ma on aż trzy wejścia: liniowe, mikrofonowe oraz wejście stereo na złączu 3,5 mm. Oczywiście użytkownik ma możliwość miksu wszystkich trzech źródeł jednocześnie, co daje głośnikom serii CP możliwość bycia samodzielnym i kompletnym systemem PA. Stanowi to  idealne rozwiązanie nie tylko dla placówek publicznych czy obiektów kulturalnych, ale też dla artystów występujących na tzw. streetach, gdzie będą mieli możliwość jednoczesnego podłączenia mikrofonu, instrumentu oraz urządzenia odtwarzającego podkład do małej, ale odpowiednio dynamicznej kolumny głośnikowej. Dzięki odpowiedniej konstrukcji oraz wzmocnieniu niektórych części obudowy, głośniki serii CP mogą pracować jako monitory typu wedge, mogą być także zamontowane do ściany lub kratownicy za pomocą specjalnego uchwytu. Ich niewielki rozmiar i waga (CP8 to jedyne 9,5 kg, a CP12 to 13,7 kg) są dodatkową zaletą zarówno podczas transportu, jak i w rozwiązaniach instalacyjnych. Opisana wyżej mobilność, duże możliwości i intuicyjna obsługa połączona z trzyletnią gwarancją (uzyskaną po rejestracji produktu) czynią serię CP idealną dla wielu użytkowników, od samodzielnych artystów, poprzez centra kultury i szkoły, aż po obiekty sakralne.

 

Uzupełnienie serii – subwoofer QSC KS112

Każdy system nagłośnieniowy, od którego wymagamy lepszego przetwarzania niskich częstotliwości i większej dynamiki, należy podeprzeć głośnikiem niskotonowym, czyli subwooferem. Nie inaczej jest w przypadku serii CP, jednak aby nie utracić tak ważnej mobilności zestawu, nie bez przyczyny dystrybutor zaproponował połączenie go z aktywnym subwooferem KS112. Jest to urządzenie wyposażone w wysokiej klasy przetwornik dwunastocalowy, przy zastosowaniu zaawansowanego procesora DSP oraz wzmacniacza klasy D o szczytowej mocy 2000 W. Poza wysoką jakością przetwarzanego niskiego pasma dźwięku, projektanci zwrócili uwagę na mobilność. Subwoofer ma zainstalowane na stałe cztery kółka, które znajdują się na tylnej części kolumny. Znajduje się na niej również panel użytkownika i gniazda wejściowe oraz wyjściowe. Takie ulokowanie umożliwia nie tylko wygodny transport bez doczepiania tzw. deskorolki, ale też dodatkowo osłania newralgiczne miejsca przed uszkodzeniem. Subwoofer ma dwa gniazda na sztyce z gwintem M20 oraz dwie ściany wyposażone w gumowe nóżki, dzięki czemu może być układany i stackowany w pozycji poziomej i pionowej, by jeszcze lepiej dopasować się do każdej sytuacji. Wydajny procesor DSP zainstalowany na pokładzie KS112 ma dodatkowo funkcję zapisywania i przywracania scen z ulubionymi ustawieniami subwoofera oraz możliwość opóźnienia sygnału. Na tylnym panelu urządzenia poza gniazdami zasilania znajdziemy dwa gniazda wejściowe typu combo oraz dwa wyjścia XLR thru. Całość zamknięta jest w trwałej i solidnej obudowie ze sklejki o grubości 15 mm, a czarne matowe wykończenie nadaje urządzeniu nowoczesny i schludny wygląd. Subwoofer jest tylko opcjonalnym dodatkiem do zestawu z serii CP i z powodzeniem może być używany z innymi urządzeniami jako część systemu PA, czy też stacjonarnej instalacji.  

 

Mobilnie i lekko

Dlaczego mobilnie i lekko? Ponieważ dotychczasowe przekonanie, że trzeba się nieźle natrudzić, aby przetransportować dwie „górki” po 1000 W i subwoofer 2000 W, poszło już w odstawkę. Wszystko to za sprawą przemyślanej konstrukcji nowej linii CP oraz subwoofera KS112. Zacznijmy od transportu. Subwoofer KS112 wyposażono w obrotowe, ciche kółka. Żadne z nich nie ma niestety hamulca, mają jednak służyć jedynie do przejazdu, a na czas pobytu w samochodzie i w czasie pracy ustawiamy je na boku lub na spodzie, gdzie znajdują się gumowe nóżki.

Już podczas pierwszego kontaktu urządzenie sprawia wrażenie bardzo solidnego, a sporej wielkości obłe otwory bass reflexu podkreślają jego nieco futurystyczny kształt. Zainstalowanie nóżek, otworów na nóżki następnego subwoofera oraz otworów na gwintowane sztyce na dwóch ścianach KS112 pozwala użyć go w wielu różnych konfiguracjach. Jeśli chodzi o nowość od QSC w postaci CP8, to należy przede wszystkim zauważyć, że są to kolumny o bardzo kompaktowej, wytrzymałej, a zarazem lekkiej konstrukcji. Przy pierwszym kontakcie wiele osób może zwieść ich niepozorna forma, uznają je za urządzenia o znacznie mniejszej mocy i dynamice, niż jest w rzeczywistości. Jednak pozory te będą mylące, gdyż te nieduże kolumny potrafią osiągami dorównać niejednemu „większemu” koledze.

Zestaw złożony z dwóch sztuk CP8 oraz jednej sztuki KS112, po rozpakowaniu i krótkich testach w warunkach „domowych” postanowiłem użyć w wymagającym akustycznie dużym obiekcie konferencyjno-bankietowym, gdzie odbywała się impreza zamknięta, w kilku pomieszczeniach jednocześnie. Wymagało to użycia tzw. stref w celu nagłośnienia wszystkich przestrzeni. Pomieszczenie, w którym zainstalowano testowany zestaw, nie tylko miało wykończenie w postaci kafelek, ale też sporą liczbę filarów, co obniżało komfort pracy akustyka. Poza tym, że zestaw prezentował się świetnie, musiał również odpowiednio przetwarzać dźwięk. Jak się okazało, nie było problemu z osiągnięciem odpowiedniego natężenia dźwięku stref, ponieważ nowa seria CP cechuje się dużą dynamiką i zapasem mocy. Ze względu na skomplikowaną topografię obiektu, testowany system dostawał sygnał z innej strefy jako „podaj dalej”, co uniemożliwiało korekcję z poziomu konsolety. To rozwiązanie wymagało użycia wbudowanych presetów w głośnikach. W czasie części oficjalnej, gdzie dominowało słowo mówione, kolumny ustawiłem w trybie speech, który bardzo skutecznie wycinał niskie oraz ograniczał wysokie pasmo, przez co mowa była klarowna i zrozumiała. W dalszej części imprezy, która przybrała formę taneczną, kolumny, po wcześniejszym sprawdzeniu wszystkich ustawień, zmieniłem na tryb dance ext sub, który niskie pasmo ograniczał do minimum, pozostawiając miejsce dla pracy subwoofera KS112. Tryb dance wybrany był ze względu na obsługę imprezy przez DJ-a. W momencie nagłaśniania żywych instrumentów tryb ten zbytnio podbijałby wysokie i niskie częstotliwości.

Wróćmy jednak do przetwarzania niskich częstotliwości. Subwoofer cechował się świetną dynamiką i bardzo punktowym punchem. Nic dziwnego, w końcu jego „starszy brat”, czyli model KS212, jest subwooferem kardioidalnym, a duże otwory bass reflex umożliwiają bardziej swobodny przepływ powietrza w czasie pracy urządzenia. Warto też wspomnieć o łatwości demontażu zestawu. Po odłączeniu kabli wystarczy obrócić subwoofer na koła, a na nim ustawić satelity. Można zatem stwierdzić, że nacisk producenta w materiałach prasowych na słowo „mobilność” jest całkowicie uzasadniony i właśnie z nią kojarzyć będę najnowszą serię aktywnych głośników QSC.

 

Podsumowanie i wnioski

Testowany zestaw, składający się z zaprezentowanego na początku roku subwoofera KS112 oraz z najnowszego dzieła marki QSC – głośników CP8, zasługuje na wiele słów pochwały. Wspomniana w artykule wiele razy mobilność, nienaganny wygląd i duża dynamika to tylko kilka z wielu zalet, do których należy dodać przyjazny i uproszczony do granic możliwości interfejs użytkownika, z intuicyjnymi presetami EQ na czele. Nawet niedoświadczony użytkownik nie będzie miał problemu z dostosowaniem zestawu do danej sytuacji, a wielozadaniowość CP8 z pewnością przyciągnie uwagę muzyków, DJ-ów, zespołów muzycznych, placówek kulturalnych i oświatowych, a także firm rentalowych.

 

tekst

Jarosław Bociański

Muzyka i Technologia


PRODUCENT: QSC - www.qscaudio.com

DYSTRYBUTOR: Aplauz - www.aplauzaudio.pl

TESTY


QSC KS212C

Seria QSC K, a także jej nowe wcielenie, czyli K.2, to bardzo udane konstrukcje, zasługujące na równie wysokiej jakości i skuteczności wsparcie w najniższych rejestrach. I takież to właśnie wsparcie zapewnia im KS212C. System nagłośnieniowy, skonfigurowany np. z dwóch K12.2 i tyluż KS212C potrafi całkiem nieźle namieszać w stosunkowo niedużym klubie i z powodzeniem rozruszać publikę.

QSC TouchMix-30 Pro

TouchMix-30 Pro jest mikserem trzydziestodwukanałowym, w pełni samowystarczalnym. Inaczej mówiąc, do jego pełnego wykorzystania nie potrzebujemy żadnych stageboxów ani też żadnego outboardu, bo wszystko co niezbędne mamy na pokładzie.

QSC AP-5122m i GP118-sw

Nie dziwi, że firmy poważnie podchodzące do tematu kładą duży nacisk na optymalizację charakterystyk kierunkowych. Tak właśnie rzecz się ma w przypadku serii Acoustic Performance, której przyjrzymy się na podstawie dwóch przedstawicieli marki QSC.

QSC TouchMix 16

TouchMix 16 to nowe dziecko firmy QSC. Amerykanie zdecydowali się podążyć za obecnym trendem wśrod małych cyfrowych mikserow audio, tworząc konsoletę, ktora nie ma ani jednego suwaka.

QSC K Series