Testy > ECMS-90
31-08-2018 (MIT 9/ 2018 )

TEST - IMG STAGELINE ECMS-90

IMG STAGELINE ECMS-90 to pojemnościowy mikrofon wielkomembranowy przeznaczony do zastosowań amatorskich i półprofesjonalnych. Doskonała propozycja dla wszystkich tych, którzy przy ograniczonym budżecie poszukują dobrze brzmiącego, solidnego i profesjonalnie wyposażonego narzędzia.

 

Dzięki postępowi technologicznemu i przeniesieniu produkcji na rynki dalekowschodnie mikrofony pojemnościowe przestały być towarem luksusowym, który można było znaleźć tylko w profesjonalnych studiach nagraniowych. Na rynku dostępnych jest wiele mniej lub bardziej udanych konstrukcji i każdy, niezależnie od zasobności portfela, może dziś znaleźć coś dla siebie. Bohater niniejszego testu, czyli model ECMS-90, być może nie jest urządzeniem, które zrewolucjonizuje rynek, ale z pewnością jest mikrofonem o niezwykle korzystnej relacji ceny do jakości, które umożliwia dokonanie dobrze brzmiących nagrań – pod warunkiem, że wiemy, jak to zrobić. Zapraszamy do dalszej lektury, aby dowiedzieć się, co ma do zaoferowania i jak wielkomembranowiec z logo IMG STAGELINE sprawuje się w praktyce.

 

Pierwsze wrażenia i budowa

Mikrofon dostarczany jest w praktycznej walizce ułatwiającej transport i przechowywanie. W komplecie znajdziemy elastyczny uchwyt, gąbkę przeciwpodmuchową i skórzany pokrowiec. Mikrofon wykonany został solidnie, z dbałością o każdy szczegół. Za przetwarzanie dźwięku odpowiedzialna jest powlekana złotem, cienka membrana o średnicy 1,1 cala (27,9 mm), schowana za metalowym grillem chroniącym ją przed uszkodzeniem. Mikrofon ma swoją wagę – 430 g. Nie jest to konstrukcja, która wyłącznie dobrze wygląda, ale o tym później. ECMS-90 do działania wymaga zasilania fantomowego 48V, jego skuteczność to 20 mV/Pa mierzone przy 1 kHz, a impedancja jest równa 200 Ω. Stosunek sygnał/szum plasuje się na poziomie 78 dB, charakterystyka częstotliwościowa mieści się w zakresie od 20 Hz do 20 kHz, a maksymalny poziom ciśnienia akustycznego wynosi 135 dB. Parametry robią wrażenie, lecz jak mają się one do rzeczywistości? Muszę przyznać, że od pierwszego spotkania z mikrofonem byłem dobrej myśli, dlatego czym prędzej podłączyłem go do przedwzmacniacza i rozpocząłem testy.

 

W praktyce

Kardioidalna charakterystyka nadaje się świetnie do rejestrowania instrumentów i wokali, a gdy wspomożemy się odpowiednim ustrojem akustycznym może być tylko lepiej. Bardzo ważną cechą przemawiającą za mikrofonem jest znajdujący się na jego pokładzie filtr górnoprzepustowy, odcinający częstotliwości poniżej 100 Hz. Jest to praktyczne rozwiązanie, pozwalające wyeliminować m.in. buczące głoski, zanim zostaną one zarejestrowane. Kolejnym ważnym udogodnieniem jest wbudowany tłumik –10 dB umożliwiający lepsze dopasowanie źródła dźwięku i dający realizatorowi większe pole do popisu. Wokal przetwarzany przez prezentowany mikrofon brzmi bardzo dobrze – niezależnie od tego, czy to rockowe brzmienie, pop, czy hip-hop-owe wersy. Jest wyraźnie, z dozą bezpiecznego zapasu, dzięki czemu łatwiej osadzimy go w miksie.

Trudno ECMS-90 porównywać do konkurencji w tym przedziale cenowym, ponieważ moim subiektywnym zdaniem plasuje się on nieco wyżej. Jest to wielkomembranowa konstrukcja, z którą pracować trzeba się nauczyć. Wysiłek zaowocuje profesjonalnymi nagraniami, nie tylko na potrzeby demo, ale także podcastu czy nagrań lektorskich. Dobre mikrofony poznaje się po tym, że obróbka sygnału przetwarzanego przez nie umożliwia kreowanie brzmienia, a co najważniejsze – już na starcie brzmi poprawnie. Brzmienie jest naturalne, ze sporą ilością powietrza, jasne, ale bez przesadnej ostrości. To bardzo istotny czynnik podczas wyboru mikrofonu do domowego studia, gdzie z reguły będzie on podłączony do budżetowego interfejsu. Osoby nagrywające w takich warunkach nie powinny się rozczarować, ponieważ mogą osiągnąć przyzwoite brzmienie bez dodatkowego sprzętu. Oczywiście wiele zależy od zastosowanego interfejsu, pomieszczenia, ale gwarantujemy, że zastosowanie nawet najprostszego ustroju montowanego na statywie zapewni dobrą jakość nagrania.

 

Podsumowanie

Lubię, gdy coś mnie pozytywnie zaskakuje, a po przeprowadzonych testach to mi się właśnie przytrafiło z IMG STAGELINE ECMS-90. Opisywany mikrofon, mimo niewygórowanej ceny, oferuje bardzo wiele, nie tylko pod kątem brzmieniowym, ale również w aspekcie konstrukcji i wyposażenia. Gwarantuje otwarty, naturalny dźwięk znany z droższych konstrukcji. Jego solidna metalowa obudowa budzi zaufanie i z pewnością przetrwa wiele trudów codziennej pracy. Bardzo ważnym aspektem jest dostarczanie w zestawie wszystkiego, co niezbędne do rozpoczęcia nagrywania, w tym przejściówki na gwint 3/8 cala, dzięki czemu niezależnie od konstrukcji statywu, wszystko odpowiednio i stabilnie na nim zamocujemy. Całość dopełnia komplet akcesoriów i atrakcyjna cena, która sprawia, że planując zakup tego typu urządzenia, z pewnością warto wziąć pod uwagę mikrofon IMG STAGELINE ECMS-90.

 

tekst

Arkadiusz Kowalski

Muzyka i Technologia

 


PRODUCENT: IMG STAGELINE - www.imgstageline.pl

DYSTRYBUTOR: Monacor Polska - www.monacor.pl

TESTY


IMG STAGELINE DMIX-20

Testowany przez nas mikser oznaczony jako DMIX-20 jest bardzo wszechstronnym urządzeniem, które tylko z pozoru wygląda niewinnie. Za rozsądne pieniądze oddaje profesjonalne rozwiązania, które zaspokoją potrzeby większości z nas.

IMG STAGELINE C-RAY/8

Przenośny system słupkowy, trójdrożne rozwiązanie aktywne opierające się na subbasie w konfiguracji 2 × 8'' oraz dwunastogłośnikowej kolumnie wspartej dwoma przetwornikami wysokotonowymi.

IMG STAGELINE PMX-162

Mikser ze wzmacniaczem mocy powinien zainteresować wszystkich, którzy potrzebują relatywnie taniego dobrze wykonanego i przyzwoicie wyposażonego powermiksera do mniejszych systemów i niezbyt wymagających zastosowań.

IMG STAGELINE TXS-812

TXS-812 to dwukanałowy system UHF (non-diversity) o zasięgu do 30 m.

IMG STAGELINE STA-260

STA-260 to stereofoniczna końcówka mocy marki IMG Stage Line.