Testy > ARKPLUS3
28-06-2018 (MIT 7/ 2018 )

TEST - DAD ARKPLUS3

Marka Dynamic Audio Device od pewnego czasu dostępna jest już na naszym rodzimym rynku. Jej produkty zyskują na popularności dzięki wysokiej jakości wykonania, eleganckiemu i nowoczesnemu designowi, a przede wszystkim dobremu brzmieniu. Czy ich najnowsze modele z serii ARK zaspokoją rosnące potrzeby profesjonalnych użytkowników? Postanowiliśmy się o tym przekonać, gdy do naszej redakcji dotarł okazały zestaw ARKPLUS3 z dodatkiem samodzielnych podstaw ARKBASE.

 

AKRPLUS3 jest najbardziej rozbudowaną wersją zestawu z serii ARK proponowaną przez producenta. Pozostałe to ARKSMART w wersji 1, 2 i 3 oraz ARKPLUS w wersji 1 i 2. Różnią się konfiguracją i zestawieniem trzech występujących tutaj elementów – subwoofera ARK112SA/SP, subwoofera ARK2V8SA/SP oraz średnio-wysokotonowej kolumny ARK803AP. ARKSMART to propozycja trzech zestawów: subwoofera ARK2V8SA z przedłużeniem ARK680SE oraz kolumną ARK803AP, subwoofera z dwoma kolumnami oraz dwóch subwooferów z dwoma kolumnami. Analogicznie sprawa wygląda w zestawach ARKPLUS – różnią się one zastosowanymi subwooferami: w wersji PLUS mamy do czynienia z subwooferem ARK112SA.           

Seria ARKSMART oferuje konfigurację z subwooferem zawierającym dwie ośmiocalowe membrany, co doda brzmieniu ataku. Seria ARKPLUS z subwooferem zawierającym jedną dwunastocalową membranę lepiej poradzi sobie z niższymi częstotliwościami.

Powyższe zestawy to nie tylko luźno dobrane kolumny głośnikowe i subwoofery – stanowią one integralną całość, zmyślnie połączoną, by dać bardzo dobry efekt wizualny, przy zachowaniu dynamiki i dobrego krycia dźwiękiem. Sztyce przedłużające ARK680SE oraz kolumny średnio-wysokotonowe ARK803AP można łączyć ze sobą oraz z subwooferami w trybie flying (wbudowane, łatwe w montażu złącze stałe). Zainstalowanie w subwooferach otworów montażowych zarówno w ich górnej, jak i bocznej części pozwala na ułożenie ich wertykalnie lub horyzontalnie. Zwiększa to znacząco możliwości instalacyjne i pozwala użytkownikowi dostosować się do warunków akustycznych, lokalizacyjnych i wizualnych.

Na koniec warto wspomnieć o ARK203/403/803 MP. Są to instalacyjne odmiany kolumny 803AP, które zostały wyposażone w płozę i uchwyt montażowy przeznaczony do celów instalacji stałych. Dodatkowo producent oferuje ARKBASE, czyli trójnożną podstawę z tą samą możliwością szybkiego montażu co subwoofery, w której zainstalować można ARK803AP. Pozwala to dostosować się do niekiedy bardzo wymagających realizacji konferencyjnych. Wszystkie wymienione opcje są jedynie sugerowanymi przez producenta, a użytkownik może swobodnie, według swego uznania dobierać i konfigurować elementy linii ARK.

 

Konstrukcja i parametry elementów zestawu

 

W opisie parametrów skupmy się jedynie na elementach zestawu ARKPLUS3. Patrząc ogólnie na elementy zestawu, nietrudno zauważyć, na jakie cechy projektanci zwrócili szczególną uwagę. Są to nienaganny i minimalistyczny wygląd oraz jakość wykonania, łącząca się bezpośrednio z wytrzymałością mechaniczną. Wzmocniona powłoka i wytrzymałe, aluminiowe elementy łączeniowe sprawiają, że użytkownik dostrzega profesjonalne podejście producenta. Przechodząc jednak do spraw najważniejszych, czyli do parametrów urządzeń, zacznijmy od elementu wspólnego wszystkich zestawów linii ARK, czyli kolumny ARK803AP. Jest to średnio-wysokotonowa, pasywna kolumna głośnikowa operująca w paśmie od 135 do 17 000 Hz. Może być napędzana wzmacniaczem do mocy 800W RMS, przy impedancji 16 Ohm. Kąt krycia dźwiękiem kształtuje się na poziomie 115° w pionie i 20° w poziomie, a to dzięki zastosowaniu w kolumnie aż ośmiu przetworników typu woofer, o przekątnej 3". Całość zamknięta jest w smukłej i podłużnej obudowie, nadającej kolumnie bardzo nowoczesny i minimalistyczny wygląd. Dwie kolumny mogą być ze sobą połączone i zainstalowane bezpośrednio w subwooferze lub w trójnogu ARKBASE. Jeśli już mowa o subwooferze, to model ARK112SA jest aktywną kolumną basową z zainstalowanym przetwornikiem o przekątnej 12". Wersję aktywną napędza wbudowany wzmacniacz o mocy 700 W LF + 700 W MF-HF (RMS). W tylnej jego części możemy znaleźć panel użytkownika, który zawiera potencjometry głośności, podbicia wysokich i niskich częstotliwości, a także poziomy wejścia mikrofonowego i liniowego. Złącza zostały zaopatrzone w odmienne od większości spotykanych przypadków gniazda, gdyż wejście mikrofonowe zawiera gniazdo 6,3 mm jack, a wejście i wyjście liniowe – gniazda XLR. Sekcja tylna zawiera dwa złącza Speakon typu in/out, obok których znajduje się legenda i opis możliwości ich wykorzystania. Bardzo przemyślanym rozwiązaniem jest zainstalowanie tzw. gniazda „podaj dalej”, poza tradycyjnym gniazdem zasilania na złączu Speakon. Ma to duże znaczenie przy stackowaniu, gdyż ARK112 przystosowane są do ułożenia poziomego i zestawienia ze sobą dwóch sztuk piętrowo.

 

Zestaw ARKPLUS3 w akcji

 

Mając do dyspozycji tak rozbudowany i uniwersalny zestaw, długo zastanawiałem się, jak najlepiej sprawdzić go w akcji. Postanowiłem użyć go w dwóch sytuacjach i konfiguracjach. Za pierwszym razem – podczas stand-upu w niedużym klubie o niskim suficie – użyłem jedynie czterech kolumn ARK803AP. Dominowało tam oczywiście słowo mówione, niekiedy wręcz krzyczane, nie zabrakło również odtwarzanej muzyki. Po dwóch stronach niewielkiego pomieszczenia ustawiłem zestawy złożone z dwóch kolumn ARK803AP ustawionych na dołączonej podstawie ARKBASE. Jeśli chodzi o montaż, to nie dałoby się rozwiązać tego prościej – kolumny po prostu wkładamy jedna w drugą i w ten sam sposób montujemy na podstawie. W wystrój ciemnej klubowej przestrzeni doskonale wpasował się też ich prosty design. Z racji swej budowy kolumny grają dosyć kierunkowo – należy o tym pamiętać przy wybieraniu lokalizacji. Przejdźmy natomiast do uzyskanego brzmienia. System napędzałem wzmacniaczem o mocy 2 × 600 W, a całość sterowana była bezprzewodowo za pomocą cyfrowego miksera. Zastosowałem też delikatną korekcję, mając na uwadze użyte mikrofony oraz specyfikę barwy głosów wykonawców. Kąt krycia w pionie jest na tyle duży, że dźwięk docierał bez przeszkód zarówno do stojącej, jak i siedzącej części widowni. Brzmienie było jasne i klarowne. Efekt został więc osiągnięty, gdyż zestaw sprawdził się bardzo dobrze, mimo średniej akustyki pomieszczenia.

Po tej imprezie przyszedł czas na znacznie bardziej wymagający test, czyli nagłośnienie na sali bankietowej zespołu coverowego w składzie: perkusja, gitara, bas, trzy wokale i saksofon. Przy ponad stu gościach na parkiecie jako frontu użyłem dwóch zestawów złożonych z aktywnego ARK112SA jako podstawy i wzmacniacza, pasywnego ARK112SP jako drugiego subwoofera oraz oczywiście dwóch kolumn ARK803AP. Jeśli chodzi o montaż i instalację, to tak jak w poprzednim przypadku – wszystko było idealnie dopasowane i przemyślane, nie sprawiło mi większych trudności. Cały system nagłośnieniowy prezentował się na scenie wyśmienicie, a do tego nie zajmował dużo miejsca. Wiadomo jednak, że nie tylko prezencja, a przede wszystkim jakość przetwarzania dźwięku ma tu ogromne znaczenie. Górne i średnie pasmo brzmiało bardzo dobrze, soczyście, ale niezbyt szkliście. Jeśli pracujemy na co dzień z subwooferami 18" lub więcej, czujemy drobne różnice w dolnym paśmie. Cztery dwunastocalowe głośniki zapewniały dobry i punktowy atak stopy, jednak troszkę brakowało mi soczystego dołu pięciostrunowego basu, co jest pożądane na tego rodzaju imprezach. Pomijając ograniczenia fizycznie wynikające z przekątnej membran, system brzmiał bardzo dobrze, spełniając swoją rolę. Można więc śmiało powiedzieć, że ARKPLUS3 jest zestawem, który bez problemu sprosta oczekiwaniom użytkowników podczas małych i średnich imprez.

 

Podsumowanie i wnioski

 

Testowany zestaw ARKPLUS3 dobitnie udowadnia, że naprawdę warto zaufać nieco mniej popularnej marce. Konstruktorzy włożyli wiele pracy w to, aby osiągnąć bardzo wysoki poziom przetwarzanego sygnału, co mogliśmy usłyszeć podczas testów praktycznych. Sprzęt ten został wykonany bardzo solidnie, a jednocześnie jest kompaktowy i bardzo szybki w montażu. Wąski kąt krycia w poziomie (z racji swej budowy) ARK nadrabia bardzo wysokim kątem krycia w pionie, co jest dobrą cechą dla rozwiązań konferencyjnych i koncertowych, gdzie występują wysokie pomieszczenia. Cały zestaw umożliwia tak wiele różnych konfiguracji, że sprawdzi się idealnie, zarówno na kameralnych realizacjach, takich jak konferencje, kabarety czy recitale, jak i również na większych koncertach. Różnorodność połączona z wysoką jakością być może pozwoli firmie DAD na stałe wpisać się w grono rozpoznawalnych w Polsce marek.

 

 

tekst

Jarosław Bociański

Muzyka i Technologia


PRODUCENT: DAD - www.musiclights.it

DYSTRYBUTOR: Show Design - www.showdesign.pl

TESTY


DAD ARK208SA/ARK206MP

Z czystym sumieniem polecam zestaw ARK208SA/ARK206MP każdemu, kto poszukuje sprawnie i poprawnie grającego minisystemu nagłośnieniowego, zarówno przenośnego, jak i stacjonarnego, za rozsądną cenę.