Testy > ATM230
29-03-2018 (MIT 4/ 2018 )

TEST - Audio-Technica ATM230

Mikrofony predestynowane do konkretnych zastosowań nie tylko dzielą się na lepsze i gorsze, ale również na takie, które posiadają własny, rozpoznawalny charakter w danym stylu muzycznym. Czy nowy ATM 230, stworzony z myślą o nagłośnieniu tomów zestawu perkusyjnego potrafi zbliżyć nas do zamierzonych celów?

 

Audio-Technica jest firmą specjalizującą się między innymi w produkcji profesjonalnej jakości mikrofonów i słuchawek. Dużą popularność przyniosły jej takie konstrukcje jak ceniony za możliwości brzmieniowe ATM350 czy wielkomembranowe mikrofony do domowego studia nagrań jak AT2020. Jednak firma rodem z Japonii nie spoczywa na laurach i do swojej oferty włącza kolejne warte rozważenia propozycje w zakresie przetwarzania źródła dźwięku na formę elektryczną, gotową do dalszej obróbki. Po otwarciu pudełka z kompletem trzech sztuk ATM230 natkniemy się na naprawdę solidnie wykonane mikrofony, wykonane całkowicie z metalu pokrytego matowym lakierem. Waga każdego z nich to 292 g, co może powodować pewne obawy o stabilność położenia względem źródła nagłaśnianego dźwięku. Korpus jest na stałe połączony z częścią uchwytu, która to następnie za pomocą przegubu łączy się ruchomo z częścią przeznaczoną do montażu na statywie lub specjalnym uchwytem montażowym AT8665, również dołączonym do zestawu.

Za pomocą tego ostatniego elementu możemy sprawnie ulokować cały dwuczęściowy komplet na obręczy kotła (lub innego instrumentu pozwalającego na tego typu montaż). Uchwyt ten nie jest już metalowy, lecz plastikowy, co akurat należy odnotować na plus. Oczywiście nie jest on tak wytrzymały jak sam mikrofon, ale jego giętkość dobrze tłumi drgania generowane przez instrument, stanowiąc pewnego rodzaju filtr separujący od właściwego dźwięku wydobywającego się z naciągu. Jednak jego sztywność jest wystarczająco duża, aby utrzymać ciężki mikrofon niezmiennie w tym samym położeniu.

 

W praktyce

Wykonanie mikrofonu i jego waga bardzo szybko okazały się być bardzo trafną decyzją. Za niewielką przecież cenę otrzymaliśmy produkt, który przetrwa naprawdę wiele ciężkich chwil na koncertach oraz podczas transportu. Nawet siatka umieszczona na dłuższym boku jest bezpieczna i odseparowana od zbyt zamaszystych ruchów perkusisty poprzez zastosowanie ożebrowania. Jednocześnie, tak jak zaznaczyłem wcześniej, tandem względnie ciężkiego mikrofonu z plastikowym uchwytem mocowanym do obręczy doskonale tłumi drgania instrumentu, co jest szczególnie istotne w przypadku przetworników, których rolą jest zapewnienie odpowiedniego przeniesienia najniższych częstotliwości. Uchwyt bardzo mocno trzyma się na obręczy, dzięki czemu nie musimy martwić się o grawitację. Jednocześnie nie rysuje ani nie powoduje uszkodzeń instrumentu, tak jak czasem robią to metalowe uchwyty innych marek. Samo usytuowanie ATM względem naciągu jest wygodne, a zakres ruchu na uchwycie wystarczająco rozległy, aby na parę różnych sposobów podejść do kształtowania brzmienia już na etapie manipulacji samym mikrofonem. Możliwe jest ustawienie bardzo bliskie, bogate w niskie częstotliwości z mocnym atakiem. Można ustawić też mikrofon dalej, powodując zmniejszenie za pomocą wykorzystania efektu zbliżeniowego ilości dołu sygnału. Warto podkreślić w tym miejscu, że charakterystyka przenoszenia podana w instrukcji uwzględnia właśnie tę dalszą względem źródła pozycję.

 

tekst

Andrzej Skowroński

Muzyka i Technologia

 


PRODUCENT: Audio-Technica - eu.audio-technica.com

DYSTRYBUTOR: Konsbud Audio - www.konsbud-audio.pl

TESTY


Audio-Technica AE2300

Cena nowego produktu Audio Technika nie powoduje wzmożonego tempa pracy serca. Jest oczywiście sporo wyższa niż konkurencyjne mikrofony dynamiczne z kapsułą kardioidalną, jednak różnicę cenową rekompensuje bardziej naturalny, bo po prostu otwarty dźwięk.

Audio-Technica ATM 350a

ATM350 to jeden z mikrofonów, który najczęściej gości w riderach, szczególnie przy okazji obecnych tam wpisów dotyczących instrumentów dętych lub smyczkowych. Jego zastosowanie jest jednak o wiele szersze, szczególnie teraz, gdy na rynku dostępny jest najnowszy model ATM 350a.

Audio-Technica BP894-TH

Teatry, telewizja, scena czy sale konferencyjne – wszędzie tam możemy spotkać mikrofony nagłowne. Podstawowe cechy, jakie powinny spełniać poza dobrym brzmieniem, to niezawodność, wygoda, dyskrecja i niska masa. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę firma Audio-Technica, która – bazując na swoim ogromny doświadczeniu – stworzyła nowy mikrofon, który być może nie zrewolucjonizuje rynku, ale może ustanowić nowy standard wśród najczęściej wybieranych modeli.

Audio-Technica ATW-11F

Testowany system bezprzewodowy wraz z bodypackiem i mikrofonem krawatowym okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem konferencyjnym za stosunkowo niską cenę. Mając do dyspozycji kilka tego typu zestawów, można bez większych problemów nagłośnić wszelkiego rodzaju imprezy, gdzie występuje słowo mówione.

Audio-Technica AT4021P

Testowane elektretowe mikrofony AT4021P wzbogaciły serię 40, znaną głównie z wysokiej jakości mikrofonów studyjnych.