Testy > ATM 350a
28-12-2017

TEST - Audio-Technica ATM 350a

Kto z Państwa obserwuje czasem rynek celebrytów, ten wie, że należy „bywać”. Pojawiać się raz na jakiś czas na ważnych imprezach, gdzie w doborowym towarzystwie spija się śmietankę swojej sławy i słucha wielu komplementów wygłaszanych przez ludzi, którzy nas znają, ale także takich, którzy tylko o nas słyszeli, ale już mają wyrobione zdanie i całkowicie się z nim zgadzają. Właśnie... Czy samo „bywanie” wystarczy, aby upewnić się co do swojej wartości? Oczywiście nie. Rynek audio również pełen jest sprzętu, który „bywa”. W wielu riderach pojawiają się wpisy dotyczące konsolet, głośników oraz mikrofonów, których obecność jest preferowana lub nawet wymagana, co wcale nie musi znaczyć, że są one warte więcej niż ich odpowiedniki dystrybuowane przez konkurencję.

 

Są jednak i takie, które pojawiają się na liście poparte pełną świadomością zamawiającego. ATM350 to jeden z mikrofonów, który najczęściej gości w riderach, szczególnie przy okazji obecnych tam wpisów dotyczących instrumentów dętych lub smyczkowych. Jego zastosowanie jest jednak o wiele szersze, szczególnie teraz, gdy na rynku dostępny jest najnowszy model ATM 350a, w przypadku którego najważniejszą zmianą w stosunku do poprzednika jest możliwość zastosowania szerokiej gamy mocowań. Niniejszy test służy sprawdzeniu w praktyce, czy produkt firmy Audio-Technica to zwykły celebryta, czy zasłużona gwiazda z wypracowaną pozycją w branży nagłośnieniowej.

Sam mikrofon ATM350a nie stanowi rewolucji na rynku w stosunku do poprzednika. To wciąż narzędzie o wymiarach 38 mm i średnicy 12 mm, co przy wadze niecałych 15 g plasuje go w czołówce mikrofonów z jednej strony podatnych na zgubienie, a z drugiej świetnie sprawdzających się na scenach, szczególnie eventowych i telewizyjnych, gdzie statyw i duży przetwornik są ostatnim, co reżyser chciałby widzieć na ekranie podglądu. Oczywiście rozmiar nieco zwiększa się, gdy nałożymy gąbkę tłumiącą podmuchy wiatru, wciąż jednak mamy do czynienia z produktem dyskretnym. Mimo wszystko zawarty w nim przetwornik pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej bardzo precyzyjnie radzi sobie z przetwarzaniem sygnału. Mikrofon zachowuje niemal płaską charakterystykę od 100 Hz do 15 kHz, a biorąc pod uwagę spadek –10 dB, ATM może pochwalić się pasmem przenoszenia już od 40 Hz do 20 kHz. Przełącznik na obudowie modułu zasilania pozwala na zastosowanie filtra dolnozaporowego o delikatnym (12 dB na oktawę) zboczu, zestrojonego na punkt 80 Hz. Dzięki temu możemy już na wstępnym etapie przetwarzania pozbyć się niechcianych najniższych tonów, jeśli źródło nie wymaga ich przetwarzania. O uniwersalnym zastosowaniu mikrofonu świadczy 159 dB maksymalnej głośności sygnału wejściowego. Dzięki temu praktycznie żaden instrument, z blisko mikrofonowanym werblem na czele, nie będzie stanowił zagrożenia dla przetwornika. W stosunku do poprzednika wartość ta zwiększyła się o 10 dB. Zakres dynamiczny wynosi przy tym 130 dB, dzięki czemu możemy również zbierać ciche sygnały poprzez odpowiednie operowanie przedwzmacniaczem. Zestaw w pudełku zawiera kabel o długości 4 m, który zakończyć musimy modułem zasilania znanym już z poprzednich modeli Audio-Techniki. Długość kabla pozwala na spokojne umiejscowienie modułu w bezpiecznej odległości od wykonawcy, tak, aby nie turlał się pod nogami, a spokojnie zaczepiony gdzieś na pulpicie, krześle czy statywie przeczekał wykon, aż do końca bisów.

 

tekst

Andrzej Skowroński

Muzyka i Technologia


PRODUCENT: Audio-Technica - eu.audio-technica.com

DYSTRYBUTOR: Konsbud Audio - www.konsbud-audio.pl

TESTY


Audio-Technica ATM230

ATM230 oferuje szczególnie dobrą jakość, jeśli chodzi o mikrofonowanie zespołów rockowych, popowych i ich pochodnych. W tym segmencie plasuje się w czołówce wśród konkurentów ze swojej półki cenowej, zahaczając znacznie również o półkę wyżej.

Audio-Technica BP894-TH

Teatry, telewizja, scena czy sale konferencyjne – wszędzie tam możemy spotkać mikrofony nagłowne. Podstawowe cechy, jakie powinny spełniać poza dobrym brzmieniem, to niezawodność, wygoda, dyskrecja i niska masa. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę firma Audio-Technica, która – bazując na swoim ogromny doświadczeniu – stworzyła nowy mikrofon, który być może nie zrewolucjonizuje rynku, ale może ustanowić nowy standard wśród najczęściej wybieranych modeli.

Audio-Technica ATW-11F

Testowany system bezprzewodowy wraz z bodypackiem i mikrofonem krawatowym okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem konferencyjnym za stosunkowo niską cenę. Mając do dyspozycji kilka tego typu zestawów, można bez większych problemów nagłośnić wszelkiego rodzaju imprezy, gdzie występuje słowo mówione.

Audio-Technica AT4021P

Testowane elektretowe mikrofony AT4021P wzbogaciły serię 40, znaną głównie z wysokiej jakości mikrofonów studyjnych.

Audio-Technica ATM 510

Audio-Technica ATM 510 jest wokalnym mikrofonem dynamicznym o kardioidalnej charakterystyce kierunkowej, wyposażonym w nowo opracowany system zawieszenia kapsuły.