Testy > AE2300
28-06-2018 (MIT 7/ 2018 )

TEST - Audio-Technica AE2300

Jak w każdej dziedzinie, tak i w przypadku sprzętu nagłośnieniowego funkcjonują różnego rodzaju podziały. Mam na myśli dwie główne osie, względem których rozpatruje się sens inwestycji w dany sprzęt. Jednym z najważniejszych jest cena, która w kontekście jakości definiuje ewentualnego nabywcę oraz przeznaczenie urządzenia, które może być szerokie lub ukierunkowane bardzo precyzyjnie, aby wypełnić konkretną lukę na rynku. Celowo zostawiam na boku najbardziej prymitywny podział ze względu na kolor, bo w żadnej dziedzinie nic dobrego z tego nie wynika.

 

W czołówce firm produkujących profesjonalny sprzęt nagłośnieniowy firma Audio-Technica znajduje się od dawna. Sprzęt tego producenta, ze szczególnym uwzględnieniem mikrofonów, znajduje się w wielu riderach technicznych, spełniając wysokie wymagania realizatorów w dziedzinie przetwarzania sygnału akustycznego na formę elektroniczną, gotową do obróbki na kolejnych etapach miksu. Model AE2300 stworzony został jako odpowiedź na potrzebę zasilenia rynku instrumentalnym przetwornikiem wysokiej jakości.

 

WYGLĄD

Po otwarciu pudełka z zawartością czeka na nabywcę ciekawe doświadczenie związane z wielkością samego mikrofonu. Wymiar 95 mm długości przy 28 mm średnicy stanowi miłe zaskoczenie względem wymagań scenicznych. Mikrofon instrumentalny bardzo często trzeba odpowiednio usytuować między innymi elementami, na przykład wśród składowych zestawu perkusyjnego. Dzięki swoim parametrom nowy produkt Audio-Technica z powodzeniem może zająć swoje miejsce najbliżej źródła. Konstrukcja wygląda na bardzo wytrzymałą dzięki zastosowaniu metalowej obudowy pokrytej matowym lakierem. W przypadku mikrofonów stawianych przy werblu ma to szczególne znaczenie ze względu na zamaszyste ruchy wykonawców. Waga mikrofonu jest równie zaskakująca: przy metalowej obudowie można spodziewać się produktu o wiele cięższego niż 138 g. Dodatkowym atutem jest dołączony do zestawu uchwyt AT8471 do precyzyjnego usytuowania przetwornika. Oczywiście można użyć innych dopasowanych uchwytów, ale ten dołączony do zestawu zapewni najbardziej optymalne możliwości usytuowania przetwornika względem źródła.

 

PARAMETRY

Mikrofon AE2300 ma kapsułę kardioidalną, co oznacza tendencję do silnego tłumienia dźwięków dochodzących zza przetwornika przy dość szerokim kącie łapania przesłuchów z przodu. W praktyce przy 90° względem osi mikrofonu zaobserwować możemy tłumienie dźwięku około 6 dB, co ważne, pomiar ten obowiązuje praktycznie w równym stopniu w odniesieniu do całego spektrum. Powyżej 120° odchylenia zaczyna się już nieregularny wygląd charakterystyki pod względem przetwarzania różnych częstotliwości. Charakterystyka tłumienia pasm jest podawana przez producenta w zakresie 60–20 000 Hz, jednak przy dość szerokiej tolerancji 10 dB (co oznacza dziesięciokrotnie niższy sygnał na skrajach pasma). Gdyby przyjąć bardziej restrykcyjne widełki w zakresie tłumienia 3 dB, otrzymalibyśmy zakres mniej więcej od 70 Hz do około 15 kHz, co i tak stanowi dobry wynik w przypadku dynamicznej kapsuły kardio, jednak jest bardziej prawidłowy zakres ze względów praktycznych, odrzucający czysty marketing. Sam wykres prezentuje się stosunkowo płasko w zakresie do 2 kHz, jednak powyżej tej wartości następuje wzrost czułości. Przy częstotliwości 5 kHz osiąga on swoje maksimum, aby spaść do około –2 dB przy wartości 10 kHz. Przełącznik tłumienia wysokich częstotliwości obecny na obudowie mikrofonu pozwala nieco stłumić pasmo powyżej 5 kHz w przypadku, gdy instrument lub sytuacja tego wymagają.

Istotną wartością w przypadku mikrofonów instrumentalnych jest odporność na wysokie sygnały atakujące przetwornik, jednak producent nie podaje w instrukcji dokładnej wartości. Test zawierać będzie zatem badanie odporności produktu na ataki źródeł dźwięku o wysokim poziomie głośności.

 

TEST PRAKTYCZNY

Test zdecydowałem się przeprowadzić przy użyciu paru różnych instrumentów z racji sugestii producenta, iż jest to mikrofon uniwersalny w swojej „instrumentalnej” naturze. Na warsztat w pierwszej kolejności trafił werbel w gęstym rockowym aranżu. Wymiary i ergonomia AE2300 umożliwiły bezproblemowy montaż mikrofonu blisko naciągu górnego, początkowo na statywie, jednak po chwili jego miejsce zajął uchwyt montowany bezpośrednio do obręczy (takowy niestety nie jest dołączony do zestawu). Mimo mocowania bezpośrednio do instrumentu, mikrofon nie miał tendencji do przetwarzania własnych drgań na fale powodujące problem podczas miksu. Zapewne przysłużyła się do tego metalowa obudowa, która ma wystarczającą bezwładność, aby zapewnić separację mechaniczną. Werbel zebrany za pomocą AE2300 charakteryzował się dobrą prezencją oraz odpowiednim dołem. O ile ten pierwszy fakt wynika bezpośrednio z charakterystyki, o tyle niskie pasmo zostaje dodatkowo w tym przypadku podbite przez efekt zbliżeniowy znamienny dla kardioidy. Mimo wszystko sygnał werbla umożliwia łatwą obróbkę korektorem, dzięki czemu można było uzyskać wiele różnych barw pasujących do stylistyki muzycznej. Wielbiciele najbardziej popularnego w tym przypadku mikrofonu konkurencyjnej firmy mogą w pierwszym odruchu stosować już na początku obróbki filtry dolno- i górnozaporowe, ponieważ pasmo werbla faktycznie w przypadku przetwarzania za pomocą AE2300 jest stosunkowo szerokie czy wręcz, w niektórych przypadkach „zbyt” szerokie. Z pomocą przychodzi filtr wysokich częstotliwości na obudowie mikrofonu. Mimo wszystko instrument brzmiał dynamicznie i łatwo definiował swoją obecność w miksie.

Drugim testowanym „instrumentem” był wzmacniacz gitarowy w wersji jazzowej. Również w tym przypadku nowy produkt Audio-Technica sprawdził się bardzo dobrze, podając szerokie spektrum dźwięku. Powtórzona została potrzeba użycia filtra wysokich tonów, aby przygładzić prezencję wzmacniacza lub raczej samego przetwornika. Odsunięcie się o parę centymetrów od maskownicy pozwoliło wyrównać dół pasma, dzięki czemu gitarę można było osadzić w miksie razem z gitarą basową i nisko brzmiącym rhodesem. Wyciągając wnioski z obu testów, należy stwierdzić, że istotnym elementem jest wspomniany filtr, który zamienia efektowną naturę mikrofonu na wersję efektywną, która zaawansowanemu realizatorowi zapewni lepszy materiał do sklejenia całości miksu niż wersja bez użycia tego tłumika.

Ostatnim testem było nagłośnienie saksofonu tenorowego, który pełnił w zespole funkcję instrumentu solowego. To zadanie okazało się idealnie dopasowane do parametrów testowanego mikrofonu. Z racji zachowania odległości instrumentu do przetwornika nie wystąpiły problemy ze zbyt dużym poziomem dołu. Podbicie prezencji w okolicach 5 kHz w tym przypadku okazało się być zbawienne dla zapewnienia czytelności i miejsca w planie dźwiękowym instrumentu. Faktycznie po dodaniu odrobiny przestrzeni saksofon odezwał się w pełni pasmem, które pozwalało zachować czytelność każdej granej nuty. Pokazał AE2300 w ten sposób swoją bardzo precyzyjną naturę w kontekście średnicy, która bez większych korekcji była równomierna, przyjemna dla ucha i brzmiała naturalnie. Istotną kwestią okazała się również kierunkowość. Z racji dynamicznych ruchów saksofonisty mikrofon musiał wykazać się sporą tolerancją na odchylenia źródła względem osi. Faktycznie nawet przy odchyleniu prawie 90°, gdy saksofon sporadycznie znajdował się „z boku” mikrofonu, pasmo przenoszenia pozostawało niemal niezmienne. Jest to oczywiście zasługa przetwornika kardioidalnego, ale też dużej pracy włożonej przez konstruktorów, aby zachować tę właściwość na dobrym poziomie.

Ostatnim wnioskiem testowym jest odpowiedź na pytanie o maksymalną wartość SPL, jaką może AE2300 przetworzyć bez problemu przesterowania kapsuły. Otóż nawet najgłośniejsze sygnały blisko mikrofonowanego werbla oraz wzmacniacza gitarowego nie spowodowały dotknięcia górnej granicy czułości mikrofonu. Świadczy to o dobrym dopasowaniu konstrukcji i parametrów do założeń. Z powodzeniem zatem możemy używać tego produktu do nagłośnienia wzmacniaczy w muzyce metalowej, paczek basowych oraz poszczególnych składowych perkusji.

 

PODSUMOWANIE

Cena nowego produktu Audio Technika nie powoduje wzmożonego tempa pracy serca. Jest oczywiście sporo wyższa niż konkurencyjne mikrofony dynamiczne z kapsułą kardioidalną, jednak różnicę cenową rekompensuje bardziej naturalny, bo po prostu otwarty dźwięk. Czy mikrofon instrumentalny musi mieć szerszą bazę częstotliwościową? To już pytanie, na które każdy musi sobie odpowiedzieć we własnym zakresie, zaczynając pracę na scenie. Osobiście uważam, że jeśli budulec jest bardzo dobrej jakości, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby przy użyciu kolejnych narzędzi w torze audio ukształtować finalną barwę wedle swoich potrzeb. Dynamika i precyzja w przetwarzaniu sygnałów sprawia, że AE2300 taki właśnie solidny budulec dostarcza do naszych przedwzmacniaczy. Nie ma wątpliwości, że jest to produkt wart swojej ceny, a jego kandydatura do zajęcia zaszczytnego miejsca w jednym z case’ów na mikrofony – warta rozpatrzenia.

 

 

tekst

Andrzej Skowroński

Muzyka i Technologia


PRODUCENT: Audio-Technica - eu.audio-technica.com

DYSTRYBUTOR: Konsbud Audio - www.konsbud-audio.pl

TESTY


Audio-Technica ATM230

ATM230 oferuje szczególnie dobrą jakość, jeśli chodzi o mikrofonowanie zespołów rockowych, popowych i ich pochodnych. W tym segmencie plasuje się w czołówce wśród konkurentów ze swojej półki cenowej, zahaczając znacznie również o półkę wyżej.

Audio-Technica ATM 350a

ATM350 to jeden z mikrofonów, który najczęściej gości w riderach, szczególnie przy okazji obecnych tam wpisów dotyczących instrumentów dętych lub smyczkowych. Jego zastosowanie jest jednak o wiele szersze, szczególnie teraz, gdy na rynku dostępny jest najnowszy model ATM 350a.

Audio-Technica BP894-TH

Teatry, telewizja, scena czy sale konferencyjne – wszędzie tam możemy spotkać mikrofony nagłowne. Podstawowe cechy, jakie powinny spełniać poza dobrym brzmieniem, to niezawodność, wygoda, dyskrecja i niska masa. Doskonale zdaje sobie z tego sprawę firma Audio-Technica, która – bazując na swoim ogromny doświadczeniu – stworzyła nowy mikrofon, który być może nie zrewolucjonizuje rynku, ale może ustanowić nowy standard wśród najczęściej wybieranych modeli.

Audio-Technica ATW-11F

Testowany system bezprzewodowy wraz z bodypackiem i mikrofonem krawatowym okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem konferencyjnym za stosunkowo niską cenę. Mając do dyspozycji kilka tego typu zestawów, można bez większych problemów nagłośnić wszelkiego rodzaju imprezy, gdzie występuje słowo mówione.

Audio-Technica AT4021P

Testowane elektretowe mikrofony AT4021P wzbogaciły serię 40, znaną głównie z wysokiej jakości mikrofonów studyjnych.