Relacja ze szkolenia pt. “Obsługa systemów liniowych dBTechnologies VIO i konsolet Midas Pro” zorganizowanego przez firmę SoundTrade w Kopalni Kultury w Czeladzi. 

 Obsługa systemów liniowych dBTechnologies VIO i konsolet Midas Pro Szkolenie SoundTrade w Kopalni Kultury w Czeladzi Można by sądzić, że prezentacje nowych rozwiązań z departamentu pro audio i warsztaty poświęcone ich obsłudze odbywają się wyłącznie w dużych miastach i działających tam największych jednostkach kulturalnych. Nic bardziej mylnego. Dzięki szeregowi inwestycji poczynionych w tym obszarze w ostatnich latach nawet w nieco mniejszych miastach funkcjonują świetnie wyposażone centra kultury oraz bardzo dobre ekipy techniczne – co najważniejsze, wciąż chcące rozwijać swoje umiejętności. Odpowiadając na potrzeby rynku, firma SoundTrade – polski dystrybutor m.in. takich marek jak Midas czy dBTechnologies – zorganizowała w czeladzkiej Kopalni Kultury szkolenie poświęcone rozwiązaniom tych dwóch producentów.  Zlokalizowana w południowej części Czeladzi Kopalnia Kultury działa w ramach Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Nogajowej i pełni funkcję miejskiego centrum kultury i rozrywki. Swoją nazwę zawdzięcza Towarzystwu Bezimiennemu Kopalń Węgla „Czeladź” i w jej architekturze można dopatrzyć się wielu odniesień do górniczych tradycji regionu.W obiekcie znajdują się trzy sale prób, trzy sale taneczne, sala przygotowana pod studio nagrań, sala plastyczna oraz sala widowiskowa, w której w każdym tygodniu odbywają się występy kabaretowe, spektakle teatralne, projekcje filmów oraz koncerty. To właśnie ta przestrzeń została wybrana na zorganizowane przez firmę SoundTrade szkolenie. Maciej Szewczyk, specjalista firmy SoundTrade z działu Professional Audio & Installation. Kilka minut po godzinie dwunastej spotkanie rozpoczął Maciej Szewczyk, specjalista z działu Professional Audio & Installation. Pierwsza część dotyczyła systemów nagłośniowych. Pierwszym jej punktem był krótki wstęp poświęcony ogólnej teorii funkcjonowania systemów typu line array oraz praktycznym aspektom pracy z nimi.Na szczególne słowa uznania zasługuje bardzo klarowna i zrozumiała forma prezentacji, którą docenili zarówno początkujący, jak i doświadczeni specjaliści od dźwięku zgromadzeni w Kopalni Kultury w Czeladzi.Następnie zaprezentowane zostały rozwiązania aktywne należące do linii produktowych VIO i VIO X. Pierwsza z nich to rodzina systemów line array i subwooferów aktywnych. Najmniejszym z modeli należących do nich jest L208, oparty na dwóch głośnikach LF o średnicy 8 cali i przetworniku HF 1,4 cala. Z systemem współpracują subwoofery S118 i S118R. Oba modele bazują na pojedynczym głośniku osiemnastocalowym i oferują moc 1600W. Model z literą R jest dodatkowo wyposażony w system riggingowy umożliwiający podwieszenie zestawu subwooferów lub ustawienie na nich zestawu elementów L208. W linii VIO znajduje się również większy model – dwudrożny L210, zbudowany w oparciu o dwa głośniki dziesięciocalowe i taką samą sekcję HF jak w przypadku najmniejszego modelu. Maciej Szewczyk z firmy SoundTrade, omówił nie tylko praktyczne aspekty związane z systemami marki dBTechnologies i konsoletami Midas, zwrócił także uwagę na podstawy pracy z dźwiękiem. Największym modelem w ofercie jest VIO L212, będący konstrukcją trójdrożną. Pracuje w niej aż osiem głośników dwa o średnicy 1,4 cala w sekcji HF, cztery 6,5 cala w sekcji MF i dwa dwunastocalowe odpowiedzialne za niskie częstotliwości.Do współpracy z modelami L210 i L212 producent przygotował również subwoofery. W ofercie znajdziemy aktywny model S218 zbudowany w oparciu o dwa głośniki o średnicy 18 cali oraz potężny subwoofer VIO S318 o wadze ponad 100 kg, w którym pracują aż trzy głośniki osiemnastocalowe.Drugą grupę rozwiązań z serii VIO stanowią produkty VIO X. Są to dwudrożne, aktywne zestawy typu point source, dostępne w trzech wariantach: z niskotonowym głośnikiem o średnicy 10 cali i wysokotonowym przetwornikiem jednocalowym (X10), z dwunastocalowym głośnikiem dla sekcji LF i driverem wysokotonowym 1,4 cala (X12) oraz największym, z piętnastocalowym głośnikiem niskotonowym oraz przetwornikiem 1,4 cala dla sekcji HF (X15).Zestawy VIO X sprawdzą się jako uzupełnienie zestawów line array VIO np. w sekcji frontfill, ale także połączone z subwooferami VIO jako nagłośnienie klubowe, jako dogłośnienie w systemach instalacyjnych, a także dzięki przemyślanej obudowie jako monitory podłogowe czy jako przestrzały na scenie (dzięki zintegrowanemu gniazdu na statyw). W modelu VIO L208 został zastosowany lżejszy i szybszy w obsłudze zintegrowany system riggingowy. Następnie Maciej Szewczyk przeszedł do omówienia topologii połączeń systemu VIO, a także praktycznego szkolenia z obsługi oprogramowania predykcyjnego Composer 4.0 oraz będącej standardem branżowym aplikacji EASE. Kolejna część spotkania była poświęcona oprogramowaniu Aurora, które służy do zarządzania, strojenia i kontroli systemu VIO z poziomu komputera. System przygotowany w sali widowiskowej Kopalni Kultury w Czeladzi składał się z czterech elementów L208 ustawionych na dwóch subwooferach S118R na stronę. Dodatkowo był on uzupełniony o dwa frontfille VIO X12 oraz linię delay bazującą na dwóch kolejnych egzemplarzach X12.Podczas omawiania zestawu poruszono zagadnienia związane z przygotowaniem systemu do pracy za pomocą oprogramowania pomiarowego SMAART, praktyczne aspekty konfiguracji i pracy z różnymi układami subwooferów, a także możliwości optymalizacji pokrycia dźwiękiem nagłaśnianej przestrzeni za pomocą dodatkowych linii opóźniających bazujących na zestawach VIO X.Ostatnim punktem pierwszej części spotkania były odsłuchy. W ich trakcie zaprezentowany został zróżnicowany materiał muzyczny, z którym zestawy dBTechnologies poradziły sobie z łatwością. Konsolety Midas z serii Pro są jedną z najczęściej pojawiających się w polskich klubach i firmach rentalowych konstrukcji. Druga część spotkania była poświęcona innemu, bardzo istotnemu elementowi związanemu z nagłośnieniem – systemom miksującym. Na warsztat zostały wzięte rozwiązania należące do rodziny produktów Midas Pro. Firma SoundTrade jest wyłącznym polskim dystrybutorem wszystkich rozwiązań należących do grupy Music Tribe, a więc również marki Midas. Do dyspozycji uczestników szkolenia był system miksujący bazujący na dwóch konsoletach Midas Pro2, stageboxie DL251 oraz interfejsie Klark-Teknik DN9630. Z pomocą tego systemu zostały omówione konfiguracja i przygotowanie do pracy konsolet, poszczególne narzędzia znajdujące się na pokładzie modelu Pro2, dostępne pole robocze i poszczególne dostępne manipulatory, automatyka wraz z zapisem i odczytem ustawień, optymalizacja latencji, konfiguracji dla potrzeb pracy na stanowisku FOH i MON, a także możliwości realizacji za pomocą konsolet wirtualnego soundchecku. Nieco szerzej omówiono unikatową dla konsolet Midas serii Pro funkcję MCA (Mixing Control Associations). Są to szczególne grupy, przypominające nieco pod względem funkcjonalności standardowe grupy VCA. Jednak w przeciwieństwie do grup VCA, działających w odniesieniu do sumy, za pomocą grup MCA można regulować dowolny miks. I tak, korzystając z tej funkcji na stanowisku monitorowym, jednym ruchem możemy ściszyć grupę bębnów w torze monitorowym wokalisty. Do dyspozycji uczestników szkolenia były dwie konsolety Midas Pro2. Konsolety Midas z serii Pro są jedną z najczęściej pojawiających się w polskich klubach i firmach rentalowych konstrukcji, a obecnie również rozwiązania dBTechnologies z serii VIO zaczynają pracować w coraz nowszych miejscach i magazynach kolejnych firm. Zorganizowane w Czeladzi spotkanie było zatem doskonałą okazją do posłuchania o praktycznych aspektach związanych z pracą na nich, a także możliwością zadania nawet najbardziej szczegółowych pytań, co z pewnością wielu uczestnikom spotkania przyda się już wkrótce! Tekst i zdjęciaŁukasz KornafelMuzyka i Technologia

Tagi:

midas