Firma PS Teatr wielokrotnie wyruszała już w przeszłości w trasy TEATR on Tour, w trakcie których prezentowane były rozwiązania znajdujące się w ofercie dystrybutora. W trakcie odbywających się nieprzerwanie od 2015 roku pokazów zawsze można było zobaczyć najnowsze, premierowe rozwiązania, a także spotkać się z najlepszymi specjalistami znającymi produkty od podszewki i zapytać o wszystkie detale produktów. Pod koniec 2018 roku firma z Piaseczna znów postanowiła zorganizować cykl prezentacji. Mając na uwadze historię firmy, olbrzymią liczbę zrealizowanych projektów i przebogate portfolio produktowe, wydarzenie od początku było skazane na sukces.

Firma PS Teatr wielokrotnie wyruszała już w przeszłości w trasy TEATR on Tour, w trakcie których prezentowane były rozwiązania znajdujące się w ofercie dystrybutora. W trakcie odbywających się nieprzerwanie od 2015 roku pokazów zawsze można było zobaczyć najnowsze, premierowe rozwiązania, a także spotkać się z najlepszymi specjalistami znającymi produkty od podszewki i zapytać o wszystkie detale produktów. Pod koniec 2018 roku firma z Piaseczna znów postanowiła zorganizować cykl prezentacji. Mając na uwadze historię firmy, olbrzymią liczbę zrealizowanych projektów i przebogate portfolio produktowe, wydarzenie od początku było skazane na sukces. Cykl spotkań LED’s ON jest kontynuacją odbywających się w ubiegłych latach wydarzeń o nazwie TEATR on tour. Tym razem organizatorzy postanowili się skupić przede wszystkim na możliwościach urządzeń i ich zastosowaniu w praktyce.

Katowicka odsłona, która odbyła się 22 listopada, została zorganizowana w Pałacu Młodzieży – wielofunkcyjnej sali widowiskowej, w której na co dzień odbywają się spektakle, koncerty i przeglądy artystyczne grup działających w instytucji. Spotkanie rozpoczął dyrektor sprzedaży firmy PS Teatr Michał Frąckowiak, który po przywitaniu przedstawił przebogatą historię firmy.Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR założył w 1971 roku inżynier Jerzy Gumiński, jeden z najlepszych specjalistów ds. technologii sceny. Przez prawie pół wieku działalności firma zaprojektowała i zmodernizowała zaplecze techniczne wielu scen polskich teatrów, obiektów kultury i sal koncertowych, wyposażając je w górną i dolną mechanikę sceniczną, sztankiety, urządzenia oświetleniowe, mosty oświetleniowe czy urządzenia elektroakustyczne. Zespół firmy PS Teatr tworzą doświadczeni projektanci zajmujący się przygotowywaniem nawet najbardziej skomplikowanych opracowań. Na przestrzeni lat firma nawiązała współpracę z bardzo wieloma producentami rozwiązań oświetleniowych i systemów sterowania, dzięki czemu może pochwalić się przebogatym portfolio produktowym, odpowiadającym wymaganiom nie tylko teatrów i domów kultury, ale także stacji telewizyjnych czy firm rentalowych dostarczających sprzęt na największe trasy koncertowe w kraju i zagranicą. Wiele z tych produktów zostało zaprezentowanych właśnie w trakcie spotkań cyklu LED’s ON.

Wśród zaprezentowanych modeli firmy Martin znalazły się takie urządzenia jak: Martin MAC Encore Wash, Martin MAC Encore Performance, MAC Quantum Wash czy Martin RUSH MH 10 Beam FX. Starzy przyjaciele w nowych odsłonach Zgodnie z zapowiedziami i koncepcją cyklu spotkań LED’s ON, długotrwała prezentacja poświęcona szczegółom technicznym urządzeń została zastąpiona krótkim wprowadzeniem i zaprezentowaniem pokazywanych lamp przez Krzysztofa Kłaka, natomiast zaoszczędzony czas był przeznaczony na część warsztatową, w której każdy z gości spotkania mógł osobiście zapoznać się z możliwościami danej lampy i ją przetestować. A było w czym wybierać.Oczywiście największym zainteresowaniem cieszyły się lampy dwóch wiodących producentów z rynku oświetleniowego, których nikomu nie trzeba przedstawiać, a więc firm Martin oraz Vari-Lite. Wśród zaprezentowanych modeli firmy Martin znalazły się takie modele jak: bazująca na źródle LED oprawa Martin MAC Encore Wash, lampa łącząca funkcje spota i profila Martin MAC Encore Performance, mocna lampa ze źródłem RGBW LED o mocy 750 W MAC Quantum Wash czy niewielka, ale szalenie funkcjonalna oprawa Martin RUSH MH 10 Beam FX, bazująca również na źródle RGBW LED i łącząca możliwości lampy typu beam z dodatkowym ringiem LED dającym dodatkowe możliwości efektowe. Nie mniej interesujące rozwiązania zaprezentowano również z oferty firmy Vari-Lite. Szczególną uwagę gości spotkania przykuły takie modele producenta jak: nowy profil VL2600, w którym zastosowano źródło LED o mocy 550 W i który może pochwalić się mocą świecenia na poziomie 19 000 ANSI lumenów oraz zoomem pracującym w zakresie 7–48 stopni, ruchoma listwa VL800 z dwunastoma źródłami RGBW LED (zapewniającymi wąskie wiązki światła o szerokości 3,5°) i funkcją pixel mappingu, dzięki czemu może być zintegrowana np. z ekranami wideo LED, duży i mocny profil VLZ ze źródłem LED, potężną soczewką o średnicy 140 mm, zakresem zoom 8–50°, tarczą animacyjną, nożami profilowymi czy potężna lampa VL6000 z soczewką o średnicy 14″, wyglądem odwołująca się do klasycznych lamp studyjnych z lat dziewięćdziesiątych. Dyrektor sprzedaży firmy PS Teatr Michał Frąckowiak. Warto wyjść poza ramyFirma PS Teatr dała jednak gościom spotkań LED’s ON nie tylko szansę na spotkanie z produktami najbardziej znanych firm, ale także nieco mniej znanymi rozwiązaniami, które mogą dać nowe możliwości i zainspirować użytkowników. Wśród nich znalazły się takie rozwiązania jak lampy Showline LEDspot 300, SL350 Hydrus, oprawy typu wash w formie ruchomego panelu LED ACME CM-S6 Solaris, naświetlacze CLF Lighting Ares XS, głowy ruchome Aorun i Beam 6, głowy ruchome DTS Synergy 5, Nick 1401, listwy LED DTS Katana czy mocne urządzenia TMB Flare łączące w jednej obudowie funkcje naświetlacza, stroboskopu i blindera. W trakcie spotkań prezentowane było jeszcze jedno absolutnie wyjątkowe urządzenie. Mowa tutaj o rozwiązaniu IVL Carrés firmy Minuit Une. To zupełnie nowy koncept źródła światła. Jest to lampa, którą można porównać do działania lasera, dająca cztery niezależne, szerokie wiązki światła, które można obracać w zakresie 180°, aby uzyskać wyjątkowe, przestrzenne kształty. Każda z tych wiązek może dodatkowo zostać podzielona na 2, 4, 8, 16, 32 lub 64 mniejszych wiązek, dodatkowo w kolorze z palety RGB, co zapewni niezwykłe efekty.

Nie mogło zabraknąć flagowych produktów made in Poland, a więc lamp Portman Custom Lights, w postaci dwóch modeli: P1 Retro Lamp oraz P2. Dobre, bo z Polski Firma PS Teatr jest także dystrybutorem produktów marki Portman Cusom Lights, polskiego producenta zajmujące się wytwarzaniem szalenie atrakcyjnych wizualnie lamp żarowych, które zaskarbiły sobie sympatię wielu realizatorów z Polski i ze świata, pracując na największych scenach i w produkcjach telewizyjnych. Wśród prezentowanych modeli znalazły się P1 Retro Lamp, okrągła lampa z siedmioma źródłami światła, z możliwością niezależnego sterowania każdym z nich, model P2 będący listwą z sześcioma niezależnie sterowanymi źródłami i możliwością zbudowania ściany oraz P3 PIX3L – duża oprawa z trzema żarówkami i możliwością sterowania każdą z nich w sposób niezależny. Ciekawostką jest fakt, że każda z lamp jest dostępna z odbłyśnikami w kolorze srebrnym (standardowym) oraz złotym, a modele P1 i P2 mogą mieć obudowę nie tylko w kolorze czarnym, ale również szarym, złotym, białym i każdym innym z palety RAL, dzięki czemu jest to produkt, który można nie tylko wkomponować w najbardziej wymyślną scenografię teatralną, plan produkcji telewizyjnej, ale także może wykorzystać jako stałe światło architektoniczne w barze, hotelu czy restauracji.

W trakcie spotkania prezentowane były rozwiązania do sterowania oświetleniem. Goście warsztatów mogli przetestować zarówno prostsze modele M1 i M2GO firmy Martin, jak i zaawansowaną, przeznaczoną na największe produkcje czy trasy koncertowe, flagową konsoletę marki ChamSys, MagicQ MG500. Do sterów! Na spotkaniu nie mogło oczywiście zabraknąć konsolet oświetleniowych. Dystrybutor prezentował różnorodne podejścia do sterowania światłem, z których użytkownicy mogą wybrać to najlepiej odpowiadające zarówno z punktu widzenia zasobności portfela, jak i wymagań danego teatru czy stopnia skomplikowania samej instalacji. Goście spotkania mogli własnoręcznie przetestować prostsze modele M1 i M2GO firmy Martin, jak i zaawansowaną, przeznaczoną na największe produkcje czy trasy koncertowe, flagową konsoletę marki ChamSys, MagicQ MG500, wyposażoną w dwa duże piętnastocalowe ekrany oraz piętnaście faderów na suwakach, piętnaście przycisków i mogącą obsłużyć nawet do 200 linii DMX i 102 400 parametrów. Teatr mój widzę multimedialny Chociaż nie widać tego być może jeszcze we wszystkich spektaklach, to przestrzeń teatralna z roku na rok staje się coraz to bardziej multimedialna. Zatem również w trakcie opisywanych spotkań nie mogło zabraknąć tematów związanych właśnie z multimediami. Jednym z prezentowanych urządzeń, obok którego nie da się przejść obojętnie, był media serwer Green Hippo Boreal+. To potężne urządzenie, wyposażone w cztery wyjścia DVI i możliwość wpięcia dwóch kart przechwytujących, daje praktycznie nieograniczone możliwości pracy z materiałami wideo. Realizację nawet najbardziej zaawansowanych projektów ułatwiają takie narzędzia pracujące na pokładzie urządzenia jak: PixelMapper, narzędzie do realizacji projekcji mappingowej Shape czy wizualizer, za pomocą którego możemy zobaczyć, jak będą wyglądały efekty naszej pracy na wirtualnej scenie na ekranie komputera. Niewątpliwą zaletą jest również możliwość integracji z media serwerem oprogramowania Notch. Jest to obecnie najbardziej zaawansowana na świecie platforma do tworzenia grafik live i processingu materiałów wideo. Z oprogramowania Notch już dzisiaj korzystają twórcy największych eventów i tras koncertowych na świecie – projekty tworzone z jego pomocą pojawiają się także coraz częściej na scenach teatralnych i operowych. O rozwiązaniach multimedialnych opowiadał Robert Gogolewski. Gdy mówimy o pracy z materiałem wideo, z całą pewnością bardzo wiele kreatywnych zastosowań w przestrzeni teatru można znaleźć dla miksera RGBLink M2 CP3072pro, który również był prezentowany w trakcie spotkań. Jest to urządzenie, w którym zintegrowano funkcje skalera i miksera. Ma ono dziewięć wejść sygnałowych (DVI, HDMI, 3G-SDI, CVBS i USB 2.0) oraz cztery wyjścia HDMI i jedno wyjście podglądowe. Jest w stanie obsłużyć do trzech warstw wideo z możliwością ustawienia ich pozycji, skalowania i przycięcia każdej z nich. Użytkownik może skorzystać z funkcji picture in picture, efektu maski, łączenia obrazu (soft edge blending) oraz kluczowania chroma key. Na pokładzie urządzenia znalazł się szeroki wybór efektów przejścia, które mogą być wyzwalane z zadanym czasem lub za pomocą T-Bara. Dodatkowo do sygnału wideo wchodzącego na wejścia statyczne możemy dodać grafiki lub logo. Jednym z prezentowanych urządzeń, obok którego nie da się przejść obojętnie, był media serwer Green Hippo Boreal+.

Wiele uwagi w trakcie spotkania poświęcono ekologii – zarówno tej rozumianej jako ograniczanie poboru energii czy emisji ciepła do otoczenia, jak i ekologicznego podejścia do wydatkowania pieniędzy. W tym kontekście prezentowano oprawy bazujące na diodach LED zapewniające znacznie dłuższy czas pracy, bez konieczności wymiany źródła oraz projektory NEC bazujące na źródle laserowym. Do ich niepodważalnych zalet należy doskonała jakość obrazu, wysoka jasność, bezfiltrowa konstrukcja wykluczająca konieczność ciągłego serwisowania, możliwość pracy pod każdym kątem, ale przede wszystkim bezobsługowe działanie przez 20 000 godzin, co w skali kilku lat pozwala zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, które wydalibyśmy na wymiany lamp. Specjaliści związani z teatrem z pewnością docenią również cichą pracę, dzięki której projektor można zastosować nawet w trakcie spektakli granych bez pomocy mikroportów. PodsumowaniePrezentacje wyjazdowe firmy PS Teatr mają bardzo długą tradycję i ugruntowaną jakość – tak było i tym razem. Żadna z osób uczestniczących w spotkaniach nie mogła czuć się zawiedziona zarówno liczbą sprzętu, jak i poruszanymi zagadnieniami. Spotkanie było także doskonałą okazją do zapoznania się z nowościami i nowymi trendami, na co zwykle na co dzień brakuje czasu.

Tekst i zdjęcia: Łukasz Kornafel