Konkurs Piosenki Eurowizji jest produkcją pod wieloma względami rekordową. Po pierwsze dlatego, że co roku koncert finałowy śledzi trzysta milionów widzów, a półfinały od stu do stu pięćdziesięciu milionów, co czyni wydarzenie największą imprezą telewizyjną na świecie, której w kwestii oglądalności dorównuje tylko otwarcie olimpiady, organizowane jednak co cztery lata…

Konkurs Piosenki Eurowizji jest produkcją pod wieloma względami rekordową. Po pierwsze dlatego, że co roku koncert finałowy śledzi trzysta milionów widzów, a półfinały od stu do stu pięćdziesięciu milionów, co czyni wydarzenie największą imprezą telewizyjną na świecie, której w kwestii oglądalności dorównuje tylko otwarcie olimpiady, organizowane jednak co cztery lata… Produkcja bije także rekordy pod względem rozwiązań technicznych wykorzystywanych do jej realizacji, o czym może świadczyć tylko kilka liczb z tego roku. Łącznie w halach Expo pod dachem podwieszono 240 ton sprzętu, 1816 opraw oświetleniowych, zaś całościowe zużycie prądu wynosiło 7 megawatów, które dostarczało osiemnaście agregatów zużywających 20 000 litrów ropy każdego dnia. Co nie jest zadaniem łatwym, udało się również zbliżyć do limitu niezwykle wydajnego systemu sterowania grandMA2, który zarządzał w trakcie konkursu prawie 89 000 parametrów!   Każdego roku na łamach „Muzyki i Technologii” po zakończeniu Konkursu Piosenki Eurowizji publikowaliśmy przynajmniej kilka newsów mówiących o wykorzystanych urządzeniach oświetleniowych czy nowych rozwiązaniach z departamentu audio. W tym roku, po raz pierwszy w historii, gościliśmy w Kijowie w trakcie przygotowań oraz transmisji, przyglądając się, jakie środki i rozwiązania zastosowano w trakcie tegorocznej edycji.  Konkurs Piosenki Eurowizji jest wydarzeniem organizowanym corocznie od 24 maja 1956 roku. Udział biorą w nim reprezentacji delegowani przez publiczne stacje telewizyjne zrzeszone w Europejskiej Unii Nadawców Publicznych. W trakcie dwóch półfinałów wybierani są finaliści, którzy dołączają w konkursie finałowym do reprezentantów tzw. wielkiej piątki, czyli krajów wpłacających największe środki na organizację imprezy, którymi są Niemcy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania i Włochy. Grand Prix konkursu oraz charakterystyczną statuetkę w postaci kryształowego mikrofonu zdobywa ten reprezentant, który zdobędzie największą liczbę punktów w głosowaniu telewidzów oraz jury z każdego kraju biorącego udział w konkursie.  Po wygranej w Sztokholmie w 2016 roku przez tatarską artystkę Jamalę, tegoroczna edycja imprezy zgodnie z zasadami została zorganizowana w państwie zwycięzcy, a dokładnie na Ukrainie, w Międzynarodowym Centrum Wystawienniczym w Kijowie.  Przygotowania do realizacji imprezy trwały praktycznie od zakończenia poprzedniej edycji, natomiast prace na miejscu, w Kijowie, rozpoczęły się już na początku lutego. Ciekawostką może być fakt, że zgodnie z umową podpisaną z włodarzami hali czas na demontaż wynosił zaledwie siedem dni! Managerem całej produkcji już po raz kolejny był zdobywca nagrody Production Manager od the Year 2017 – Ola Melzig.