Za nagłośnienie obiektu odpowiadał potężny system zbudowany z użyciem rozwiązań marki Electro-Voice.

 Realizacja nagłośnienia na potrzeby imprez sportowych jest zawsze przedsięwzięciem bardzo specyficznym. Mogłoby się wydawać, że skoro nagłośnienia wymagają jedynie prowadzący, muzyka – odtwarzana bądź grana przez DJ-ów, a także komunikaty i jingle, to cała realizacja ogranicza się do uruchomienia systemu i tyle. Wiele imprez sportowych to jednak bardzo rozbudowane przedsięwzięcia, którym towarzyszy technika, jakiej nie powstydziłby się niejeden koncert. Jednym z takich wydarzeń są bez wątpienia gale KSW. Ostatnia z nich, o numerze 29, została zorganizowana w Kraków Arenie, gdzie za nagłośnienie obiektu odpowiadał potężny system zbudowany z użyciem rozwiązań marki Electro-Voice. Podobnie jak w przypadku realizacji gal bokserskich czy wrestlingu, również podczas gali KSW publiczność otacza centrum akcji ze wszystkich stron. Co więcej, konfrontacjom sztuk walki towarzyszy rozbudowana technika, która sprawia, że nie tylko sama walka, ale wszystko to, co bezpośrednio ją poprzedza, ma być widowiskowe i przykuwać uwagę zgromadzonej publiczności. Ostatnia odsłona, będąca już 29. edycją imprezy, została zorganizowana w Kraków Arenie. Widowisko oglądała kilkunastotysięczna publiczność, której ostatnie rzędy znajdowały się bardzo wysoko, prawie pod samym sufitem obiektu. Takie rozstawienie publiczności miało oczywiście ogromny wpływ na konfigurację systemu PA, aby pokryć dźwiękiem całą halę. Organizatorzy KSW stawiają poprzeczkę bardzo wysoko, jeżeli chodzi o każdy szczegół gali, a dla widzów ważny jest każdy, nawet najmniejszy element. Publiczność płaci przede wszystkim za oglądanie walk i za to, aby dokładnie widzieć, co dzieje się w klatce, a więc żaden element techniki nie może zasłaniać ani ringu, ani ekranów, które pokazują to, co się na nim dzieje.KSW to swego rodzaju spektakl emocji, jednak w odróżnieniu do koncertu publiczność nie wchodzi w interakcję z muzyką i muzykami grającymi na scenie, lecz jest kolejnym uczestnikiem show. Przekłada się to na fakt, że jednym z zadań ekipy nagłośnieniowej w czasie przerw oraz między walkami jest podtrzymywanie emocji, które generują walki. W trakcie Konfrontacji Sztuk Walki publiczność generuje olbrzymie natężenie dźwięku, co także musi mieć odzwierciedlenie w konfiguracji systemu nagłośnieniowego. Widownię okalającą ring można pokryć dźwiękiem przynajmniej na kilka sposobów: grona rozlokowane w przestrzeni całej hali, wiele punktów złożonych z kilku elementów czy z dwóch systemów LR. Jakie rozwiązanie przyjęto w Krakowie? Oddajmy głos Łukaszowi Chmieli, inżynierowi systemu z firmy DJAK: „Konfigurując system na potrzeby konkretnego przedsięwzięcia musimy brać pod uwagę wiele czynników, nie zawsze związanych bezpośrednio z dźwiękiem. Praca przy produkcji, jaką jest KSW, wymaga współpracy wielu ekip i wymusza od każdej zrealizowania swoich zadań w określonym czasie. Powieszenie mniejszej liczby większych gron pozwoliło zaoszczędzić czas podczas montażu zarówno nam, jak i riggerom przygotowującym punkty podwieszeń. Umieszczenie wszystkich gron nad płytą główną hali ułatwiło też znacząco montaż, który – jeżeli miałby zostać wykonywany wśród krzesełek widowni – trwałby znacznie dłużej. Użycie rozproszonego systemu jest zawsze bardzo kuszące – niestety, czas, jaki mieliśmy do dyspozycji, nie pozwalał na taką realizację. Mniejsza liczba gron znacząco uprościła montaż nam, jak i riggerom, którzy z racji budowy dachu krakowskiej hali mieli i tak ręce pełne roboty”. Koncepcja nagłośnienia była już wykorzystywana i przetestowana przez firmę DJAK podczas odsłon KSW w Ergo Arenie oraz Hali Stulecia. Ze względu na fakt, że widownia jest zgromadzona wokół ringu – którym w tym konkretnym przypadku jest klatka – znajdującego się w centralnym punkcie hali, projektanci systemu chcieli, aby dźwięk przyciągał uwagę widowni właśnie w stronę ringu. Od czasu, gdy koncepcja polegająca na graniu z kilku klastrów złożonych z wielu elementów została zaakceptowana przez organizatorów, i pod warunkiem, że warunki techniczne hali pozwalają na taką właśnie instalację, system zawsze jest konfigurowany w taki sposób. Na potrzeby gali KSW w Krakowie ekipa firmy DJAK zainstalowała sześć gron składających się z modułów Electro-Voice XLC 127 DVX; w sumie wykorzystano osiemdziesiąt osiem kolumn. Łukasz Chmiela DJAK tak opisuje ten system: „Kiedy pierwszy raz instalowaliśmy taki system, tj. granie wokół hali, zwróciliśmy się z prośbą do wspierającej nas firmy Electro-Voice. Jak się okazało, firma jest bardzo przychylna użytkownikom i przesłała nam PDF opisujący zagadnienia związane z taką właśnie konfiguracją. Przy samym procesie strojenia korzystamy z bardzo popularnego oprogramowania Smaart”. Grona, które wisiały nad krótszą trybuną, zostały opóźnione względem pozostałych, aby uzyskać możliwie jak najbardziej spójny dźwięk. Cały system potraktowano jako system stereo złożony z trzech par stereofonicznych. Dzięki temu prawie w każdym miejscu hali widzowie mogli cieszyć się znacznie bardziej atrakcyjnym w odbiorze dźwiękiem stereo. Gale KSW są bogate w oprawę muzyczną, dlatego organizatorom i ekipie zależało na tym, by zapewnić możliwie jak najlepszą jakość dźwięku. System był zasilany wzmacniaczami Electro-Voice serii TG, były to modele TG5 oraz TG7, dodatkowo wyposażone w karty DSP RCM26. W sumie na potrzeby tej realizacji użyto czterdziestu dwóch wzmacniaczy. Do każdego grona, w zależności od potrzeb, wysyłana była odpowiednia ilość sygnałów sterujących. Dzięki pracy z wspomnianymi końcówkami mocy, ekipa ma możliwość processingu sygnałów na poziomie samych końcówek. Aby ułatwić sobie zarządzanie tak rozbudowanym systemem gron, zostały one podzielone na kilka sekcji, z których każda była na sztywno sterowana z DSP znajdującego się w końcówkach, natomiast całością sterowano z poziomu procesorów, które dostarczały odpowiednią liczbę kanałów sterujących do każdego grona. Dla uzyskania przejrzystości w zarządzaniu oraz aby usprawnić cały proces strojenia, każde grono podzielono na sekcje składające się z czterech modułów. W sumie skorzystano z dwudziestu dwóch wyjść z procesora zarządzającego gronami głównymi oraz dwunastu wyjść z procesora odpowiadającego za zestawy niskotonowe oraz nagłośnienie bliskiego pola. Całością zawiadywały dwa procesory Electro-Voice N8000. Jak przyznał inżynier systemu z firmy DJAK: „Połączenie możliwości tego procesora wraz z kartami DSP znajdującymi się we wzmacniaczach serii TG daje naprawdę duże możliwości, jak i wielką swobodę w działaniu”. Z konsolety do procesorów odpowiadających za grona główne wychodziły tylko sygnału LR, a za resztę zadań odpowiadały procesory. Bezpośrednio z konsolety można było osobno sterować zestawami niskotonowymi oraz nagłośnieniem pola w strefie ringu. Biorąc pod uwagę liczbę elementów w systemie głównym, powinno mieć to odzwierciedlenie w liczbie subbasów. Niestety, nie ma możliwości umieszczenia ogromnej liczby subbasów pod ringiem czy też zawieszenia ich nad nim. Jednak dzięki temu, że grona główna dają dosyć niskie zejście w basie, można było wykorzystać mniejszą liczbę subbasów. Przy ich konfiguracji skorzystano z doświadczenia suportu firmy Electro-Voice i projektu stworzonego w programie LAPS. Dzięki temu udało się wypracować konfigurację, która dała zadowalający efekt przy użyciu ograniczonej liczby zestawów niskotonowych. Od dłuższego już czasu konsoletą, która towarzyszy ekipie w trakcie realizacji kolejnych gal KSW, jest model Behringer X32. W przypadku tych produkcji na konsoletę trafiają sygnały z handheldów prowadzących oraz mikrofonów typu elvis opuszczanych nad głowy spikerów. Do tego dochodzi muzyka DJ-a, sygnały z mikrofonów wykonawców wprowadzających zawodników, sygnały rund, reklamy oraz linia zwrotna telewizji z ich materiałami.Za pomocą konsolety głównej realizowany jest system monitorowy, oparty w całości na systemach bezprzewodowych IEM. Przy tak małej liczbie kanałów nie ma konieczności korzystania z dedykowanej konsolety. Jak przyznaje ekipa, podczas prób jest wystarczająco dużo czasu, aby odpowiednio przygotować wszystkie tory monitorowe.Bardzo często zdarza się, że w przypadku tego rodzaju realizacji realizatorzy zarówno światła, dźwięku czy wideo są traktowani po macoszemu i stanowisko FOH umieszcza się w najmniej widocznym miejscu, co zazwyczaj mocno komplikuje pracę realizatorom. Na szczęście w przypadku KSW organizatorzy, rozumiejąc specyfikę pracy techniki, lokalizują FOH wraz z całą reżyserką na płycie głównej hali. DJAK www.djak.pl