Wczoraj zakończyła się czwarta edycja odbywającego się w dniach 22-25 września w Katowicach Festiwalu Nowej Scenografii. Chociaż główną osią wydarzenia była oczywiście najszerzej pojmowana scenografia, to jednak nie mogło zabraknąć także miejsca dla pozostałych filarów współczesnego teatru i opery, a więc oświetlenia, rozwiązań multimedialnych i projekcji.

W dniach 22-25 września w Katowicach, odbyła się czwarta edycja Festiwalu Nowej Scenografii. Chociaż główną osią wydarzenia była oczywiście najszerzej pojmowana scenografia, to jednak nie mogło zabraknąć także miejsca dla pozostałych filarów współczesnego teatru i opery, a więc oświetlenia, rozwiązań multimedialnych i projekcji.  W trakcie tegorocznej odsłony Festiwalu Nowej Scenografii uwaga organizatorów skupiła się nie tylko wokół samej dekoracji towarzyszącej spektaklom operowym czy teatralnym, ale także na środkach wyrazu, technologii, sprzętowi i ludziom tworzącym oprawę oświetleniową dzisiejszych produkcji. O tym jakie znaczenie ma reżyseria oświetlenia, jak wyglądają środki techniczne pracujące w teatrze dzisiaj oraz jak wygląda tworzenie przestrzeni spektaklu z pomocą światła rozmawiano m.in. w trakcie zorganizowanej 23 września debaty: „Głębia Światła”.  Jednym z punktów który w trakcie tegorocznej edycji cieszył się największą popularnością zarówno specjalistów od scenografii jak i twórców i realizatorów oświetlenia scenicznego był masterclass z udziałem jednej z najlepszych projektantek oświetlenia, mającej na swoim koncie setki przedstawień teatralnych i operowych – Felice Ross. Warsztaty zostały podzielone na dwie odsłony: dla początkujących i dla profesjonalistów, zaś samo spotkanie stało się doskonałą okazją do wymiany poglądów i doświadczeń między scenografami, a projektantami oświetlenia, którzy chociaż zazwyczaj bardzo ściśle pracują nad realizacją wspólnych projektów to jednak często znajdują się po dwóch stronach barykady.   W trakcie masterclass poruszone zostały różnorodne aspekty pracy ze światłem oraz scenografią, zaprezentowane na przykładzie konkretnych projektów zrealizowanych przez Felice Ross. Amerykańska projektantka opowiadała m.in.: o sposobach oświetlania aktorów, scenografii, rodzajach materiałów użytych przy budowie dekoracji oraz ich wpływie na stronę wizualną produkcji, o sprzęcie oświetleniowym, a także o psychologii pracy przy produkcjach teatralnych, współpracy z reżyserem i ekipą tworzącą dany spektakl.Z całą pewnością spotkanie było doskonałą okazją dla projektantów i realizatorów oświetlenia do spotkania z jednym z najbardziej doświadczonych i zapracowanych specjalistów od światła, natomiast dla scenografów szansą na to aby posłuchać jak wygląda z perspektywy oświetlenia realizacja największych projektów teatralnych i operowych na świecie.  W trakcie warsztatów, w Muzeum Śląskim obecni byli także trzej polscy dystrybutorzy sprzętu oświetleniowego i technologii multimedialnych. Pierwszym z nich była firma Prolight. Zadbała ona o oprawę sali w której odbywało się spotkanie z Felice Ross. Zarówno na specjalnie przygotowanej konstrukcji jak i na podłodze „sali wystaw czasowych” prezentowane były lampy firm: ClayPaky, Robe i Robert Juliat, a także konsolety High End Systems Hog 4 i Avolites.  Każde z masterclass wieńczyła krótka prezentacja w trakcie której z funkcjami urządzeń i ich parametrami zgromadzonych gości zapoznawał Mateusz Narożnik z działu wsparcia technicznego firmy Prolight.   Zaledwie kilka drzwi dalej swój showroom przygotował drugi z partnerów 4. Festiwalu Nowej Scenografii firma Show Design. Można było tutaj znaleźć szeroką gamę produktów oświetleniowych marki ProLights: urządzenia ruchome, listwy LED, naświetlacze czy niewielkie oprawy dedykowane na przykład właśnie oświetleniu scenograficznemu, a także wytwornice dymu czy konsolety marki Jands.  Jedną z największych ciekawostek był z całą pewnością nowy blinder marki ProLights Arena COB 4, zaprojektowany i wyprodukowany specjalnie na najnowszą trasę koncertową formacji Coldplay.    W trakcie spotkania scenografów obecny był także trzeci dystrybutor produktów oświetleniowych firma LTT. W przygotowanym przez nią showroomie zaprezentowano najnowsze konsolety MA Lighting dot2 (co dla wielu będzie szczególnie istotną informacją z oprogramowaniem w polskiej wersji językowej), oprawy oświetleniowe marek SGM i Chauvet, a także media serwery Coolux i projektory Christie Digital. Już wkrótce na łamach Muzyki i Technologii ukaże się rozmowa z Felice Ross, na temat jej początków w branży, zrealizowanych spektakli, technologii i inspiracji, które sprawiają, że jej projektów nie da się pomylić z żadnym innym projektantem oświetlenia na świecie. Zapraszamy!