Patrząc na historię kina, z łatwością można wskazać wiele ścieżek filmowych, które można określić mianem kultowych. Płyty z utrwalonymi nagraniami muzyki filmowej śmiało konkurują w rankingach sprzedaży z muzyką poważną czy nawet popularną, a albumy z muzyką z największych hitów hollywoodzkich często zajmują pierwsze miejsca na listach sprzedaży. Nie ma się jednak co oszukiwać, że najlepszą parą dla ścieżki dźwiękowej jest obraz filmowy, dla potrzeb którego została napisana.

Patrząc na historię kina, z łatwością można wskazać wiele ścieżek filmowych, które można określić mianem kultowych. Płyty z utrwalonymi nagraniami muzyki filmowej śmiało konkurują w rankingach sprzedaży z muzyką poważną czy nawet popularną, a albumy z muzyką z największych hitów hollywoodzkich często zajmują pierwsze miejsca na listach sprzedaży. Nie ma się jednak co oszukiwać, że najlepszą parą dla ścieżki dźwiękowej jest obraz filmowy, dla potrzeb którego została napisana. Z takiego właśnie założenia wyszła firma CineConcerts, która od 2013 roku jest jednym z wiodących producentów koncertów łączących film z wykonywaną do niego muzyką na żywo. W kwietniu, w ramach ogólnoświatowej trasy koncertowej, również polska publiczność miała okazję zobaczenia jednej z takich produkcji – był nią „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”. W trakcie przygotowań do jednego z czterech polskich koncertów spotkaliśmy się z Johnem Meanorem, supervisorem i realizatorem FOH, z którym rozmawialiśmy o kulisach projektu.   Firma CineConcert została założona przez dyrygenta i producenta Justina Freera oraz producenta i scenarzystę Brady’ego Beaubiena. Jej pierwszym projektem była zorganizowana w 2013 roku projekcja obsypanego Oscarami filmu „Gladiator” z wykonaną na żywo, przez orkiestrę symfoniczną muzyką. Od tamtego czasu w portfolio projektów realizowanych przez amerykańską firmę znajdują się takie produkcje jak „Ojciec Chrzestny”, „To wspaniałe życie”, „DreamWorks Animation in Concert”, „Star Trek: The Ultimate Voyage” czy „Śniadanie u Tiffany’ego”. CineConcerts ma na swoim koncie także interaktywne imprezy sportowo-muzyczne czy programy świąteczne wykonane w technologii 3D. W ramach realizacji projektów symfonicznych oraz projekcji filmowych z muzyką na żywo z amerykańskimi producentami współpracowały tak znane i cenione orkiestry jak: London Philharmonic Orchestra, New York Philharmonic, San Francisco Symphony czy Sydney Symphony Orchestra.  W kwietniu tego roku, za sprawą promotora – firmy JVS Group, również polscy widzowie po raz pierwszy mieli okazję uczestniczenia w jednym z projektów CineConcerts. Na pierwszy ogień wybrany został – dzisiaj określany już mianem legendarnego – film: „Harry Potter i Kamień Filozoficzny”. Jak przyznał prezes CineConcerts, o wyborze tej właśnie produkcji zdecydował fakt, że: „Cykl filmów Harry Potter, jest jednym z tych zdarzających się raz w życiu zjawisk kulturalnych, które nadal zachwycają miliony fanów na całym świecie.”  Polska publiczność miała możliwość zobaczenia filmu aż w czterech miejscach w kraju: w Hali Torwar w Warszawie, w Ergo Arenie na granicy Gdańska i Sopotu, w Hali Stulecia we Wrocławiu i w Tauron Arenie w Krakowie. Podczas koncertów została zaprezentowana, wykonana przez Sinfoniettę Cracovię, cała ścieżka muzyczna skomponowana przez Johna Williamsa. Muzyce towarzyszyła projekcja filmu w technologii HD na ekranie o przekątnej 480 cali.  O kulisach realizacji tego koncertu oraz o pozostałych projektach firmy CineConcert rozmawialiśmy z supervisorem i realizatorem dźwięku FOH Johnem Meanorem.