Google Analytics
574
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
Wydarzenia > (w)Łącznik Światła – Pola Rise
04-05-2015

(w)Łącznik Światła – Pola Rise



 

Nie zawsze sama liczba sprzętu oświetleniowego przekłada się w bezpośredni sposób na jakość i poziom atrakcyjności oprawy wizualnej. Można pokusić się o stwierdzenie, że kilka urządzeń różnego typu, zainstalowanych w przemyślany sposób, przyniesie lepszy efekt niż na przykład zawieszenie w formie prostych linii lamp spot-wash-spot-wash. Konieczność gruntownego przemyślenia projektu oświetleniowego i możliwości w zakresie instalacji urządzeń jest szczególnie istotna w niewielkich klubach i na małych scenach.

 

Od pewnego czasu stałym współpracownikiem jednego z łódzkich klubów jest firma Groda, dbająca o to, aby każdy z organizowanych w tej przestrzeni koncertów miał zupełnie innych charakter i odznaczał się wyjątkową oprawą wizualną. Ze względu na fakt, że stosowane tam rozwiązania są często koncepcyjne i unikatowe, będziemy starali się cyklicznie przyglądać się tym realizacjom.

 

Łącznik to jeden z najnowszych klubów na koncertowej mapie łodzi. Choć nie ma jeszcze długiej historii, to na jego scenie gościło już wielu uznanych polskich artystów. Kompletną obsługą w zakresie dostarczenia sprzętu, jak i realizacji oprawy wizualnej w tej przestrzeni zajmuje się firma Groda, udowadniając, że nie zawsze najważniejszym czynnikiem przesądzającym o jakości koncertowego światła jest liczba lamp. Premierowym wydarzeniem muzycznym przestrzeni był koncert formacji Manoid z gościnnym udziałem Poli Rise, reprezentujących szeroko pojętą elektronikę.

 

Przestrzeń łódzkiego Łącznika to zarazem restauracja i miejsce koncertowe. Jej rozmiary to 20,5 m × 13,7 m (obszar między znajdującymi się w nim słupami wynosi 8,4 m × 6,4 m). Z każdym razem w klubie rozstawiane są podesty, z których konfigurowana jest scena; takie rozwiązanie pozwala ekipie w zasadzie dowolnie konfigurować przestrzeń sceniczną i swobodnie nią zarządzać zgodnie z potrzebami i stopniem rozbudowania zaplecza sprzętowego danego wykonawcy. W przypadku koncertu Manoid & Pola Rise miała ona rozmiar 6 m × 3 m i wysokość 60 cm.

 

 

Wszystkie lampy instalowane na potrzeby koncertów są zawieszane na konstrukcji (w formie klatki) skonfigurowanej za pomocą kratownicy Prolyte H30V o wymiarach zewnętrznych 8 m × 5,5 m i wysokości 4,5 m. Stopniowo w przestrzeni klubowej pojawiały będą się jednak rurki ułatwiające instalację lamp zależnie od potrzeb. Wśród dostarczonych na potrzeby produkcji rozwiązań z dziedziny oświetlenia można wskazać wiele interesujących rozwiązań nie tylko w postaci typowych lamp. Za front na koncercie odpowiedzialna była jedna głowicach ruchoma Martin MAC 101 CT, o kącie świecenia 13° i wyposażona w diody białe i diody amber z możliwością regulowania temperatury barwowej w zakresie od 2800 do 6200 K. Wspierały ją trzy PAR-y Robe LEDForce 7 RGBW o mocy 35 W. W trakcie realizacji nie korzystano (również ze względu na ograniczone warunki przestrzenne) z żadnych followspotów. Jednak, jak przyznał Andrzej Groda, firma ma w planach przeprowadzenie testów, jak w tej przestrzeni sprawdzą się jako reflektory prowadzące oprawy Robe BMFL wyposażone w rączki.

 

 

Bardzo interesująco prezentują się rozwiązania zastosowane w kontrze; w zestawie tych urządzeń znalazły się m.in. spotykane już coraz rzadziej Martin Scaner Mania 600 (6 szt.), a także trzy ruchome listy ledowe PixelBeam 8 × 3W firmy Xeos oraz dwa efekty Griven Frisby 800 W. Na scenie ustawione zostały także efekty Martin Ego X4 (3 szt.) oraz pięć emitujących wiązki ruchomych kul firmy Flash-Butrym.

 

Świetne rezultaty udało się osiągnąć projektantowi całej koncepcji wizualnej za pomocą bardzo prostych, ale niezwykle efektownych rozwiązań scenograficzno-oświetleniowych. Jak powiedział Andrzej Groda, odpowiedzialny za stronę wizualną całego koncertu, na etapie przygotowań do realizacji projektu przeprowadzona została seria rozmów z wykonawcami. Dotyczyły one przede wszystkim granego przez nich materiału, ale także pewnych pomysłów, rozwiązań oraz tego, jak sami wykonawcy postrzegają koncert pod kątem jego oprawy. Okazało się, że bardzo istotnym elementem graficznym zapewniającym identyfikację wizualną Manoid & Pola Rise są wszelkiego rodzaju kulki. Kierując się tymi wskazaniami, wśród komponentów zainstalowanych na potrzeby koncertu w Łączniku wykorzystano kule Slide (w rozmiarach 40, 50, 60, 70 i 80 cm), piłeczki pingpongowe oraz efekty dyskotekowe kule, na które świeciły pary RGBW w kolorze białym o mocy 5 W. W przedniej części barów, za którymi stali muzycy, zainstalowano dwie listwy PixLine 18 RGBW 18 × 5 W firmy OXO, na których jako dyfuzor umieszczono piłeczki pingpongowe, co wraz ze świecącymi w kolorach listwami dało niezwykłe efekty. Duże kule Slide zainstalowano nad sceną i za pomocą dwóch Digital Spotów 3000 firmy Robe wyświetlano na nich projekcję (wykorzystano do tego sześć warstw). Digital Spoty świeciły też na publiczność jako spoty efektowe, zalewowo za pomocą znajdujących się w nich zestawów diod RGB, a także doświetlały sufit nad sceną, w jednym numerze oświetlając dodatkowo horyzont. Lampy firmy Robe okazały się doskonałym wyborem ze względu na fakt, że dzięki wbudowanym silnikom graficznym wykluczyły konieczność stosowania media serwerów.

 

W trakcie koncertu testowane były: oprawa Robe MiniPointe, która świeciła w kontrze, wash GLP X4 oraz ruchome listwy LED RGBW Igniton. Jak przyznał Andrzej Groda, testy wypadły bardzo pomyślnie.

 

Całe światło było sterowane za pomocą konsolety Vector Violet, natomiast samo show było w pewnej części realizowane na żywo. Wszystkie oprawy znajdujące się w systemie zajęły dwie linie DMX. Ciekawostką może być fakt, że w trakcie koncertu kręcony był teledysk do jednego z utworów formacji.


PRODUCENT: Robe - www.robe.cz

DYSTRYBUTOR: Prolight - www.prolight.com.pl

OBSŁUGA TECHNICZNA: Groda - www.groda.pl

CZYTAJ TAKŻE:

NAJNOWSZE WYDARZENIA

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA


TESTY


Robe LEDBeam 1000

LEDBeam 1000 jest stosunkowo prostym i bardzo uniwersalnym urządzeniem, zdolnym zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Ze względu na swoją szybkość, zakres zoomu i możliwość kontroli stref urządzenia pozwala osiągąć niesamowite efekty.

Robe Robin BMFL Blade

W przypadku skrótu BMFL możemy mówić o rozrastającej się rodzinie. W katalogu Robe możemy znaleźć BMFL Spot, Wash/ Wash FX, WashBeam oraz opisywany poniżej Blade. Przyjrzyjmy się dogłębnie kunsztowi inżynierii firmy Robe. Cała seria została oznaczona przedrostkiem, który oznacza nie mniej, nie więcej tylko Bright Multi-Functional Luminaire.


PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)