Testy > Opera 15
Google Analytics
472
UDOSTĘPNIJ:
Poleć znajomemu

TEST - dBTechnologies Opera 15

Kiedy rozmawiamy o nagłośnieniu podczas wyboru ścieżki życiowej, najczęściej mamy w myślach wielkie sceny, na bokach których wiszą potężnej mocy systemy wyrównane liniowo (lub udające takież), podparte serią subbasów i dodatkowych infilli, frontfilli itd. Nawet nie zdajemy sobie sprawy, że ogromna część branży nigdy nie wygląda poza ściany mniejszych lokali, klubów lub sal konferencyjnych. Oczywiście ambicja nakazuje grać na coraz większych systemach i coraz bardziej rozbudowanym sprzęcie, ale przecież wielu realizatorów oraz właścicieli firm na stałe upodobało sobie to mniejsze lokalnie, ale paradoksalnie dużo bardziej różnorodne poletko nagłośnienia, gdzie maksymalna moc głośników frontowych często nie przekracza magicznej granicy 3,6 kW.

 

Produkty z serii Opera, będące najmłodszymi dziećmi firmy dBTechnologies, są właśnie propozycją skierowaną do osób obsługujących te mniejsze wydarzenia, w których tzw. przodami są głośniki oparte najczęściej na trójdrożnym systemie złożonym z satelity podpartego subbasem. Model Opera 15 w niektórych przypadkach świetnie poradzić może sobie sam, bez wsparcia z dołu, oferując możliwość przeniesienia pasma do granicy 50 Hz. Konstrukcja składa się z głośnika wysokotonowego z przetwornikiem jednocalowym oraz sekcją niskotonową o średnicy 15 cali z dwucalową cewką. Moc podawana przez producenta to szumnie brzmiące 1200 W w szczycie oraz – co chyba bardziej istotne z użytkowego punktu widzenia – 600 W mocy średniej. Warto podkreślić ciekawe rozwiązanie, jakim jest zastosowanie jedynego w swoim rodzaju, asymetrycznego wylotu głośnika wysokotonowego. Względem centrum głośnik wysokotonowy gra 25° w górę, a 60° w dół, po czym następuje zawężanie pasma. Zapobiega to niepotrzebnemu emitowaniu dźwięku w stronę sufitu i pozwala opanować pogłos generowany w pomieszczeniu. Horyzontalnie natomiast zestaw rozprowadza najwyższe tony od 85° (w górnych rewirach), aż do 120° w okolicach dołu głośnika.

Opera 15 nie jest mała, ponieważ ma wysokość 72,2 cm i została wykonana z tworzywa sztucznego. Obudowa sprawia wrażenie nieco topornej, ponieważ między elementami występują niewielkie odstępy, a płozy służące do umieszczenia kolumny w pozycji monitorowej nie są wykonane z gumy, lecz konsekwentnie z tego samego materiału co reszta kolumny. Konstrukcja wygląda na solidną, będącą w stanie przetrwać ciężkie warunki klubowe. Maskownica prezentuje się bardzo dobrze – jest minimalistyczna, ale właśnie o to najczęściej w tego typu głośnikach (szczególnie organizatorom) chodzi. Nie ma niepotrzebnych, uwydatnionych znaczków. O nazwie producenta przypomina jedynie skromne logo w rogu siatki.

 

 

tekst

Andrzej Skowroński

Muzyka i Technologia

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
12/ 2016
ZAMÓW


PRODUCENT: dBTechnologies - www.dbtechnologies.com

DYSTRYBUTOR: SoundTrade - www.soundtrade.pl

TESTY


dBTechnologies Ingenia IG4T

Po przeprowadzonych testach mogę z czystym sumieniem polecić zestawy IG4T z serii Ingenia. Są one dobrym wyborem na imprezy klubowe, gale, spotkania firmowe, konferencje i różnego rodzaju eventy organizowane zarówno w zamkniętych pomieszczeniach, jak i plenerze.

dBTechnologies DVA Mini

Na przykładzie testowanego systemu doskonale widać, że dB Technologies uparcie mknie naprzód, podnosząc znów poprzeczkę w kwestii stosunku możliwości sprzętu do jego masy, a także ceny. DVA Mini to bardzo uniwersalny, a na dodatek niedrogi system, pozwalający firmie nagłośnieniowej z powodzeniem obsłużyć jedną, a potem – w miarę rozbudowywania posiadanego parku maszyn – kilka mniejszych imprez bądź jedną większą produkcję.

dBTechnologies dB Technologies Sigma S215

Aktywny zestaw głośnikowy

dBTechnologies FlexSys F12

Tym razem przetestowaliśmy aktywny dwudrożny zestaw głośnikowy bi-amp z cyfrową końcówką mocy i procesorem.