Firma Zoom wprowadziła dwukanałowy konwerter audio TAC-2 wykorzystujący technologię Thunderbolt, potwierdzając niejako używane przez siebie hasło „Speed is everything”.

W dzisiejszym świecie technologii studyjnych coraz większą rolę przykłada się do prędkości transmisji danych. Wychodząc naprzeciw wymaganiom stawianym przez konsumentów i konkurencję, firma Zoom wprowadziła dwukanałowy konwerter audio TAC-2 wykorzystujący technologię Thunderbolt, potwierdzając niejako używane przez siebie hasło „Speed is everything”. Zoom TAC-2 po odpakowaniu sprawia wrażenie bardzo kompaktowego, mobilnego, ale i solidnie wykonanego. Po wstępnych oględzinach doszedłem do wniosku, iż jest to sprzęt, który bez problemu poradziłby sobie w komfortowych warunkach studyjnych, jak i w trudnych, nierzadko brutalnych warunkach terenowych. Od pierwszych chwil dało się wyraźnie odczuć, że firma Zoom postawiła na kompaktowość i wyjątkową prostotę, nie uchybiającą jednakże profesjonalizmowi – wręcz przeciwnie, Zoom TAC-2 z pewnością, mimo swych rozmiarów, może być zaliczany do sprzętu profesjonalnego. ThunderboltZoom TAC-2 jest konwerterem audio opartym na technologii Thunderbolt, dzięki której urządzenie może pracować przy ultraniskiej latencji oraz bardzo wysokich parametrach audio – 24 bit/192 kHz. Złącze to pozwala na przesyłanie danych z prędkością 10 Gb/s, co jest wartością ponad dwadzieścia razy wyższą niż przy zastosowaniu USB 2.0 oraz dwa razy wyższą niż przy najszybszych USB 3.0. Dodatkowo Thunderbolt przenosi zasilanie o parametrach 10 W/18 V, co umożliwia stabilne phantomowe zasilanie mikrofonów pojemnościowych, bez potrzeby zewnętrznego zasilania urządzenia. Cecha ta umożliwiła producentowi zastosowanie takich komponentów jak przetwornik analogowo-cyfrowy Burr Brown PCM4202 oraz cyfrowo-analogowy AKM AK4396. Cechy zewnętrzneZnaczącym ułatwieniem jest zastosowanie tylko jednego wciskanego pokrętła w centralnym punkcie urządzenia, za pomocą którego możemy sterować wszystkimi potrzebnymi parametrami. W tylnej części urządzenia znajdują się gniazdo Thunderbolt, dwa zba lansowane wyjścia TRS pozwalające na połączenie z monitorami odsłuchowymi oraz dwa wejścia typu combo TRS/XLR. W części frontowej panelu dysponujemy tylko dwoma złączami, tj. wejściem instrumentalnym oraz wyjściem słuchawkowym. Panel frontowy poza wielofunkcyjnym pokrętłem ma także siedmiosegmentowy wyświetlacz LED, na którym możemy w wyraźny sposób podglądać ustawiane przez nas parametry. Dwufunkcyjne pokrętło umożliwia zarówno wybór źródła (input 1, input 2, output oraz wyjście słuchawkowe), włączenie zasilania phantom na wejściach mikrofonowych oraz dostosowanie poziomów poszczególnych źródeł. Aplikacja MixerTAC-2 MixEfx jest darmową aplikacją przeznaczoną dla komputerów pracujących w systemie Macintosh. Umożliwia ona sterowanie urządzeniem w całości z poziomu komputera. Aplikacja dodatkowo wyposażona jest w osiem efektów pogrupowanych na cztery główne typy – room, hall, plate, echo. Program ten ma również bardzo ciekawą funkcję – auto gain. Po włączeniu funkcji sygnał wejściowy jest monitorowany, a wejście sygnału jest automatycznie dostosowywane do najgłośniejszego impulsu. Mamy również możliwość włączenia zapasu (na 6 dB lub 12 dB), czyli różnicy między sygnałem najgłośniejszym a automatycznie ustawionym wzmocnieniem. W omawianym mikserze znajdziemy również takie funkcje jak filtr dolnozaporowy, odwrócenie fazy, zasilanie phantom, zmianę częstotliwości próbkowania od 44,1 do 192 kHz, a także ustawiania panoram oraz proporcji sygnałów z wszystkich wejść. Ogólna ocenaFirma Zoom wyprodukowała produkt bardzo kompaktowy, mobilny, banalny w obsłudze, ale także solidny i profesjonalny zarówno pod względem działania, jak i wyglądu. Zastosowanie technologii Thunderbolt może być głównym atutem przejawiającym za wyposażeniem się w ten dwukanałowy konwerter audio. Brak konieczności zewnętrznego zasilania, pomimo możliwości załączenia phantoma dla dwóch mikrofonów pojemnościowych jednocześnie, jest kolejną zaletą przemawiającą na korzyść produktu. Zoom TAC-2 znajdzie swoje miejsce nie tylko w projektowych lub półprofesjonalnych studiach nagrań. Może on być wykorzystywany w każdych warunkach, gdzie najważniejsze jest sprawne i szybkie wprowadzenie sygnału do programu audio (DAW) bez zbędnego sprzętu i kabli. tekstJarosław BociańskiMarcin Kalinowskiwww.nuwave.pl

Tagi:

zoom