Japońska firma Zoom od lat słynie z wysokiej jakości urządzeń rejestrujących. Producent postanowił wykorzystać swoje doświadczeniu, tworząc kamerę cyfrową z możliwością zastosowania rożnych mikrofonow i funkcją wielościeżkowej rejestracji materiału audio.

Japońska firma Zoom od lat słynie z wysokiej jakości urządzeń rejestrujących. Producent postanowił wykorzystać swoje doświadczeniu, tworząc kamerę cyfrową z możliwością zastosowania rożnych mikrofonow i funkcją wielościeżkowej rejestracji materiału audio.   Nowe urządzenie firmy Zoom to połączenie kamery wyposażonej w szerokokątny obiektyw o polu widzenia wynoszącym 160°, czterokanałowego rejestratora audio z zewnętrznym mikrofonem X-Y, który możemy wymienić na inne z oferty producenta. Mikrofony kompatybilne z nową kamerą mogą być używane również z rejestratorami H5 lub H6. Nowa kamera pozwala na wprowadzenie zewnętrznego sygnału audio, jak i rejestrowanie obrazu w rozdzielczości wynoszącej maksymalnie 2304 × 1296 pikseli. Brzmi zachęcająco, a dzięki otrzymaniu do testów kamery od jej dystrybutora sprawdzimy, jak parametry mają się do rzeczywistości.  Konstrukcja Obudowa kamery Zoom Q8 wykonana została z wysokiej jakości tworzywa sztucznego, dzięki czemu jest bardzo lekka. Producent zastosował w niej szerokokątny obiektyw o polu widzenia wynoszącym 160° i cyfrowym powiększeniem (F2.0/16,6 mm). Kamera, oprócz nagrywania wideo, umożliwia rejestrowanie materiału audio. Na górze obudowy umieszczony został stereofoniczny mikrofon X-Y, który możemy wymienić na inny z oferty japońskiego producenta. Możliwe jest także wprowadzenie dodatkowych dwóch kanałów audio przez gniazda combo jack/ TRS umieszczone z tyłu obudowy. W tym miejscu znajdziemy wyjście słuchawkowe, złącze mini-USB, jak i wyjście mini-HDMI. Z lewej strony obudowy znalazł się kolorowy dotykowy ekran LCD, który możemy dowolnie obracać. Tuż obok ekranu znajdziemy przyciski aktywujące pokładowy mikrofon i dodatkowe złącza. Kierując wzrok na prawo, znajdziemy dwa potencjometry regulujące poziom wzmocnienia na wspomnianych wejściach. W przypadku mikrofonów regulacja odbywa się bezpośrednio z poziomu kapsuły mikrofonu, którą montujemy na ruchomym wysięgniku umieszczonym na górze obudowy. W tej części obudowy znajdziemy przycisk rozpoczynający nagrywanie. Prawa strona obudowy przeznaczona została na montaż akumulatora, a jej dół ma miejsce na kartę pamięci, a także zawiera gwint służący do zamontowania kamery na statywie. W pudełku, prócz kamery, znajdziemy specjalny uchwyt ułatwiający montaż urządzenia. Konstrukcja prezentowanej kamery jest przemyślana. Z poziomu jej obudowy mamy dostęp do najważniejszych funkcji, a dotykowy ekran pozwolił zaoszczędzić miejsce na zbędne przyciski i potencjometry. Zostały tylko te najważniejsze, które zawsze musimy mieć pod ręką.  Parametry Zoom Q8 umożliwia nam rejestrowanie wideo z maksymalną rozdzielczością 2304 × 1296 przy trzydziestu klatkach na sekundę w przypadku NTSC. Alternatywnie, możliwym jest rejestrowanie obrazu w jakości 1080p, 720p i WVGA, przy czym w dwóch ostatnich trybach możemy uchwycić obraz z prędkością sześćdziesięciu klatek na sekundę (NTSC). W przypadku europejskiego PAL wartości te wynoszą dwadzieścia pięć lub pięćdziesiąt klatek na sekundę. Pliki wideo zapisywane są w formacie MOV. Oprogramowanie kamery pozwala również na oddzielne zapisywanie sygnału audio do pliku WAV. Q8 pracuje z maksymalnym próbkowaniem 96 kHz przy rozdzielczości 24 bit. Natomiast w trakcie nagrywania wideo z zapisem audio do oddzielnego pliku, jak i w trakcie rejestrowania sygnału audio z wszystkich wejść dostępne próbkowanie to 44,1 i 48 kHz. Sygnał audio może być również zapisany w skompresowanym formacie AAC podczas rejestrowania filmu i nagrywania materiału audio w stereo. Japoński producent udostępnił mikser wraz z czterema efektami. Do dyspozycji oddane zostały filtr górnoprzepustowy, automatyczne wyrównanie poziomów, kompresor i ogranicznik. Tym samym sygnał audio już w trakcie rejestracji będzie miał odpowiednie parametry, które dla większości użytkowników, nawet w profesjonalnych zastosowaniach, w zupełności wystarczą. Kamera oferuje nam wbudowany monofoniczny głośnik o mocy 400 mW i impedancji 8 Ω. Mikrofon dostarczony wraz z kamerą to stereofoniczny XYQ-8 o kącie zbierania dźwięku wynoszącym 120°. Charakteryzuje się on poziomem ciśnienia akustycznego wynoszącym 140 dB, umożliwia wzmocnienie sygnału o 52 dB, a równoważny poziom szumu na wejściu wynosi mniej niż –120 dB. Dodatkowe wejścia audio umożliwiają globalne włączenie zasilania fantomowego 12, 24 lub 48 V oraz tłumika PAD, po włączeniu którego maksymalny poziom sygnału na wejściu to +22 dBu. Maksymalna impedancja wejść wynosi więcej niż 1,8 kΩ, maksymalne wzmocnienie to 55 dB, a równoważny poziom szumu ma wartość mniejszą niż –120 dB. Już wiemy, że jakość rejestrowania sygnału audio, dzięki specjalnemu mikrofonowi, który możemy zamienić na inny jest bezkonkurencyjna w tym przydziale cenowym. Najważniejszym jest, że wysoka jakość audio idzie w parze z wideo. Mianowicie kamera wyposażona została w matrycę CMOS o średnicy 1/3”. Zastosowany obiektyw jest szerokokątny, stałoogniskowy (F2.0) o ekwiwalentnej ogniskowej wynoszącej 35 mm. Kamera oferuje ponadto cyfrowe powiększenie w zakresie od 1.0x do 4.0x, wybór jednego z trzech ustawień gamma (auto/koncert/noc) i opóźnienie nagrywania mogące wynosić 1, 5 lub 10 sekund. Zarejestrowany materiał wideo możemy obejrzeć na kolorowym ekranie LCD o przekątnej 2,7”, który z karty SD o maksymalnej pojemności 128 GB możemy wyeksportować przez port USB lub wyjmując kartę i przenosząc pliki bezpośrednio do komputera.  Podsumowanie Największym atutem kamery jest możliwość rejestrowania obrazu w bardzo wysokiej rozdzielczości oraz dźwięku z bardzo wysoką jakością przy użyciu wymiennych mikrofonów, a także z dodatkowych źródeł. Kamera jest nie lada gratką dla zespołów chcących zarejestrować występ. Będziemy mogli do rejestrowanego materiału wprowadzić sygnał z sumy miksera, a dodatkowo zarejestrować odgłosy otoczenia w wybranym przez nas momencie, szerokokątny obiektyw uchwyci całą salę i scenę. Wydajność akumulatora też nie powinna nas martwić, ponieważ wystarczy on na około dwie godziny w trakcie pracy z rozdzielczością 720p. W zupełności wystarczy to, aby wrzucić wideo do serwisu YouTube lub Vimeo. Dodatkowo, po podłączeniu do komputera kamera może pracować jako kamera internetowa – tu przed nami otwierają się dodatkowe możliwości w postaci transmisji koncertu na żywo, a dzięki mobilnemu Internetowi LTE transmisja w HD staje się rzeczywistością. Jeszcze kilka lat temu było to nie do pomyślenia. Wyobraźmy sobie, jak może podnieść się prestiż zespołu promującego się w ten sposób i do ilu ludzi może on dotrzeć bez większych nakładów finansowych. Ponadto, oprócz streamingu, możemy po podłączeniu kamery do komputera cieszyć się wysokiej jakości mikrofonem USB. W trakcie testów kamera bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła, głównie za sprawą jakości przetwarzania w tym przedziale cenowym. Jest to uniwersalne urządzenie, które polecamy każdemu, kto potrzebuje prostej, cyfrowej kamery za rozsądną cenę. Najważniejsze jednak jest to, że oferuje wiele funkcji, których nie znajdziemy w kamerach o podobnej cenie. Mam tu na myśli możliwość zastosowania różnych mikrofonów, których w ofercie producenta znajdziemy sześć, a jeden z nich otrzymujemy w zestawie. Pozostałe różnią się kierunkowością. Dla przykładu, mikrofon MSH-6 pracuje w trybie Mid-Side, a w modelu XYH-6 możemy dostosować kąt zbierania dźwięku. Dzięki dodatkowym mikrofonom otrzymujemy kamerę cyfrową z rejestratorem. Choć gdybym miał zaszufladkować testowane urządzenie, to prędzej sklasyfikowałbym je jako przenośny rejestrator z możliwością nagrywania wideo, co nie oznacza, że jakość wideo jest niezadowalająca. Wręcz przeciwnie. W tym przedziale cenowym jest dużo lepsza, niż moglibyśmy się spodziewać. Producent z Kraju Kwitnącej Wiśni przedstawił nam kamerę, która może nam posłużyć nie tylko w trakcie wakacji, ale i jako narządzie pracy, które może stać się dla nas przepustką do świata kamer, o cenie powodującej zawrót głowy. Wysoka rozdzielczość, jaką oferuje Zoom Q8, jest na zapas, ponieważ większość z nas ma telewizory HD, ale jest to ogromnym plusem, ponieważ archiwizując nasze dokonania sceniczne, któregoś dnia obejrzymy je na nowym telewizorze. Na koniec chcieliśmy dodać, że rejestrowany materiał świetnie poddaje się upiększeniu na etapie postprodukcji zarówno w kwestii obrazu, jak i dźwięku. Jeśli zamierzasz, Drogi Czytelniku, zakupić kamerę, to przyjrzyj się, proszę, testowanemu egzemplarzowi – powinien spełnić Twoje oczekiwania, a nawet je przerosnąć, jeśli przyglądałeś się budżetowym kamerom dostępnym w sklepach z elektroniką użytkową. Zoom Q8 jest pomostem między urządzeniami budżetowymi a profesjonalnymi, a dzięki niewygórowanej cenie jest w zasięgu ręki każdego z nas.   Tekst Arkadiusz Kowalski Muzyka i Technologia

Tagi:

zoom