Testy > APA4E8
Google Analytics
46
UDOSTĘPNIJ:
Poleć znajomemu

TEST - XTA APA4E8

Rynek profesjonalnych wzmacniaczy dźwięku to obecnie ogromna przestrzeń produkcyjno-handlowa. Trwający jakiś już czas rozkwit tej dziedziny pro-audio jest w stanie zaproponować klientowi znaczną liczbę i różnorodność w obrębie proponowanych produktów. Obserwujemy coraz nowsze konstrukcje firm, które od dawien dawna zajmują się wyrobem wzmacniaczy mocy oraz tych, które od niedawna wojują na rynku „końcówkowym”. XTA jest w tym środowisku graczem względnie nowym, gdyż do tej pory firma była znana raczej w przestrzeni procesorów zawiadywania sygnałem audio. Jakiś czas temu producent postanowił rozszerzyć swój asortyment, wprowadzając do sprzedaży trzy rodziny wzmacniaczy: DNA, DPA i APA.

 

Trzeba przyznać, że wzmacniacz może się pochwalić znaczną mocą, którą jednakże trudno jednoznacznie opisać. Producent opisuje różne wartości dla różnych rodzajów pomiarów. Generalnie można przyjąć, że podczas użytkowania każdy kanał jest w stanie wygenerować dwusekundową moc wartości 1800 W przy 8 Ω, 3000 W przy 4 Ω i 3600 W przy 2 Ω oraz analogicznie w trybie bridge 3600 W przy 16 Ω, 8 Ω i 4 Ω. Krótkotrwałe wartości szczytowe są w obu trybach kilkukrotnie większe, natomiast wspomniana tu wydajność wzmacniacza jest najbardziej adekwatna do zwykłej pracy wzmacniacza w realnych warunkach. Zresztą cała kwestia wydajności jednostki przy różnych obciążeniach zajmuje sporą część specyfikacji sprzętowej, do której szczerze zachęcam. Przy wadze 15 kg jest to naprawdę niezły wynik, co jest nie bez znaczenia, gdyż jak wiadomo większość sprzętu w tym kraju w ciągu roku przemierza niezliczone ilości kilometrów, a każdy środek transportu ma swoje ograniczenia co do ładowności.

Topologia urządzenia jest rozwiązana w bardzo ciekawy sposób, który do złudzenia przypominające te stajni Lake. Możemy skorzystać z dwunastu wejść i ośmiu wyjść. Nie zmienia to oczywiści faktu, że APA ma cztery końcówki mocy i cztery kanały DSP, natomiast daje to nam kilka ciekawych rozwiązań. Zatrzymując się na chwilę przy wejściach, mamy do wybory cztery analogi, cztery kanały AES i cztery Dante. Dalej w obrębie DSP są dwa bloki: Pre-Matrix Processing i Post-Matrix Processing. Pierwszy blok ma cztery kanały i może być przypisany do wyjść Dante lub do sekcji wzmacniaczy. Zawiera się w nim kontrola poziomu, sekcja opóźnienia, osiemnastopunktowy korektor parametryczny i trzypunktowy korektor dynamiczny. Drugi blok jest na sztywno przypisany do sekcji wzmacniaczy i ma właściwie wszystko, co potrzebne przy świadomym zawiadywaniu sygnałem w obrębie wszelkich kolumn głośnikowych. Pierwsza jest sekcja opóźnienia. Dalej znajduje się moduł oparty na filtrach FIR, do którego możemy wgrać presety do konkretnych konstrukcji głośnikowych (jeśli oczywiście istnieją). Jako kolejny jest dwupunktowy crossover, dziewięciopunktowy korektor parametryczny, kolejny dwupunktowy korektor dynamiczny, nazwany przez producenta Adaptive Eq, kontrola gain oraz dwa limitery (RMS i peak). Na samym końcu tej sekcji, tuż przed sekcją wzmacniacza, został umieszczony blok o nazwie Delivery Control. Jest to bardzo istotna część APA, gdyż jest ona ściśle sprzężona z wyjściem wzmacniacza. Mówiąc konkretniej, jest ona w stanie monitorować konkretne wartości napięcia i prądu, dostarczanego na wyjścia końcówki mocy, dzięki czemu może przewidzieć, kiedy driver w kolumnie głośnikowej zacznie się przegrzewać, prowadząc do nieuchronnego zniszczenia. Działa on niestety w oparciu o presety do konkretnych „paczek”, które dostarczają producenci i podczas zwykłej pracy użytkownik nie ma dostępu do tej sekcji.

Reasumując, otrzymujemy bardzo plastyczny system, zamknięty i połączony z końcówkami mocy. Przetworniki AD/DA w APA działają w rozdzielczości 96/24, natomiast samo przetwarzanie sygnału w obrębie DSP, podążając za tradycją XTA, odbywa się w domenie 32 bit. Dzięki dostępności różnych formatów wejść i wyjść i dostępnej wewnątrz jednostki matrycy możemy dość dowolnie zawiadywać sygnałami. I tak na przykład możemy dwa pierwsze wejścia analogowe przypisać do dwóch pierwszych wzmacniaczy, a wejścia AES 3 i 4 do kolejnych. Możemy także z pierwszego wejścia analogowego przekazać sygnał na pierwszą sekcję Pre Matrix, a z niej na cztery wzmacniacze, jednocześnie przekierowując trzy wejścia Dante na trzy pozostałe sekcje Pre Matrix. Po drodze możemy te sygnały opóźnić, skorygować i przekazać dalej na wyjścia Dante. Daje to możliwość połączenia funkcji wzmacniacza mocy z niezależnym DSP, co przy posiadaniu dwóch takich jednostek lub więcej zaczyna stanowić poważne narzędzie.

W praktyce miałem możliwość przetestować wzmacniacz z kolumną Adamson M15 w roli monitora scenicznego. Był to oczywiście system złożony z dwóch części i ciężko określić, jaki wpływ na jakość miała sama kolumna głośnikowa, a jaki wzmacniacz, natomiast jedno jest pewne – wspomniany zestaw robi na użytkowniku spore wrażenie. Adamson jest jednym z producentów, który tworzy presety obsługujące własne kolumny do końcówek APA. Zarówno w wersji pasywnej, jak i aktywnej wzmacniacz wraz z kolumną robił ogromne wrażenie. M15 grała bardzo dynamicznie, klarownie, z dobrym balansem częstotliwości. A jeżeli zaistniała potrzeba, można było zagrać naprawdę głośno, nie tracąc przy tym jakości dźwięku. W połączeniu z tą kolumną głośnikową nie udało się wprowadzić wzmacniacza w tryb protect czy choćby porządnie zagrzać.

 

tekst

Marek Heimbürger

Muzyka i Technologia

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
1/ 2018
ZAMÓW


PRODUCENT: XTA - www.audiocore.co.uk

DYSTRYBUTOR: ProAUDIO-AVT - www.proaudio.pl

TESTY


XTA DS8000

XTA DS8000 zapewnia bezkompromisową jakość dzielonych sygnałów, dając możliwość każdemu realizatorowi pracować na własnej, niezależnej instancji, tak jakby sygnał w ogóle nie został po drodze przetworzony.

XTA DP 448

Opisany tu procesor XTA DP448 nie jest szczególnie tani, ale cóż… dobre rzeczy muszą mieć swoją cenę. A DP448 to dobra rzecz. Umożliwia precyzyjne zapanowanie nad systemem nagłośnieniowym, a o to przecież tutaj chodzi. Nie grymasi, działa szybko i sprawnie, a obsługa jest w miarę wygodna.

XTA DP324 SiDD

XTA GQ600