Testy > BLX
Google Analytics
564
UDOSTĘPNIJ:
Poleć znajomemu
17-12-2013

TEST - Shure BLX

Obecny rok obfitował w liczne nowości sprzętowe opatrzone logo Shure. Wśrod nich znalazły się mikrofonowe systemy bezprzewodowe serii BLX, ktore charakteryzuje prostota obsługi, niezawodność i wysoka jakość brzmienia, z ktorej od lat słyną produkty amerykańskiego producenta.

 

Serię BLX można w skrócie określić jako doskonałe rozwiązanie na niemal każdą okazję. Z uwagi na szerokie opcje konfiguracji bez trudu sprosta stawianym przed nią zadaniom. W skład serii wchodzi szereg urządzeń, które sprawdzą się zarówno na scenie, jak i podczas prezentacji. Do wyboru są trzy modele odbiorników diversity: jednokanałowe BLX4 i BLX4R oraz podwójny BLX88. Wszystkie odbiorniki oferują funkcję One Touch Quick Scan, czyli uruchamiany jednym przyciskiem skaner wolnej przestrzeni radiowej pozwalający na szybkie przygotowanie mikrofonu do pracy. Wśród nadajników znajdziemy wersje typu bodypack BLX1 oraz ręczny BLX2 PG58, SM58 lub Beta58A. Nadajniki paskowe przystosowane są zarówno do współpracy z gitarą, jak i z mikrofonami. Ich wybór jest szeroki i obejmuje modele przypinane PG185, WL185 i WL93, miniaturowy mikrofon nauszny MX153, nagłowny PG30 oraz instrumentalny Beta 98H/C. Nowością niespotykaną we wcześniejszych wersjach systemów Shure w tej grupie cenowej jest to, iż równocześnie można używać do dwunastu pracujących nadajników w pojedynczej grupie częstotliwości radiowych. Nadajniki zasilane są przez dwie baterie AA, które umożliwiają pracę do czternastu godzin, a ich zasięg wynosi około 90 m. Dzięki uprzejmości firmy Polsound, dystrybutora urządzeń Shure w Polsce, do naszej redakcji trafiły cztery analogowe zestawy testowe: PG Headset, PG Vocal, SM Rack Vocal oraz SM Rack Presenter.

 

Odbiornik BLX4

BLX4 to najprostszy odbiornik z całej rodziny. Prostota konstrukcji nie czyni go jednak gorszym, ponieważ prezentuje podobną funkcjonalność co wyższy model. Odbiornik ma dwie wbudowane anteny z optymalnym ustawieniem, pracujące w trybie true diversity zapewniającym ciągłość transmisji. Realny zasięg w warunkach dobrej „widoczności” z nadajnikiem wynosi prawie 100 m. Urządzenie zamknięto w lekkiej, lecz wytrzymałej obudowie z tworzywa sztucznego. Całość jest nienagannie wykonana i sprawia dobre wrażenie. Przedni panel jest dość minimalistyczny. Znajdziemy na nim dwucyfrowy wyświetlacz LED, przełączniki grup i kanałów oraz włącznik zasilania. Po lewej stronie znajdują się dwie świecące na zielono diody sygnalizacyjne audio i ready. W przypadku przesterowania sygnału dioda audio ostrzega nas o tym fakcie, świecąc się na czerwono. Pomimo iż na pierwszy rzut oka tego nie widać, BLX4 wyposażony jest w funkcję Quick Scan, którą aktywuje się przyciskiem group (należy go dłużej przytrzymać). Tylna ścianka odbiornika ma niezbędne gniazda połączeniowe: niesymetryczne wyjście jack 1/4'' oraz symetryczne XLR. Ostatnim elementem wyposażenia jest gniazdo zewnętrznego zasilacza wyposażone w specjalny zaczep zabezpieczający przed przypadkowym odłączeniem kabla.

 

Odbiornik BLX4R

BLX4R to nieco bardziej zaawansowana konstrukcja i pomimo tych samych parametrów, różnice w wyglądzie względem opisywanego wcześniej modelu BLX4 są łatwo zauważalne. Urządzenie ma sztywną metalową obudowę, a dzięki dołączonym do kompletu uchwytom możemy je zamontować w obudowie typu rack. Na przednim panelu uwagę przykuwa duży wyświetlacz LCD, znacznie podnoszący komfort obsługi i zapewniający dobrą widoczność niezależnie od warunków oświetleniowych, w jakich mu przyjdzie pracować. Na ekranie prezentowane są między innymi informacje dotyczące aktualnej grupy, numeru kanału, poziomów RF oraz audio. Skrajnie po lewej stronie od wyświetlacza znajduje się bardzo przydatna dioda informująca o stanie naładowania baterii w nadajniku. W przypadku spadku napięcia do niebezpiecznego poziomu dioda zmienia kolor z zielonego na czerwony. Dodatkowo na froncie urządzenia, podobnie jak w modelu BLX4, znajdują się przyciski group i channel oraz włącznik zasilania. Z tyłu znajdziemy również dwa wyjścia zrealizowane w oparciu o symetryczne gniazdo XLR oraz niesymetryczne jack 1/4". Tuż obok wyjść producent ulokował niewielki potencjometr głośności. BLX4R wyposażony jest w dwie odłączane i regulowane anteny. Za pomocą dodatkowych przewodów dostarczonych w komplecie możemy w prosty sposób wyprowadzić je poza obudowę lub szafkę, w której będzie pracował odbiornik. Zasilanie, tak jak w pierwszym przypadku, odbywa się za pośrednictwem zewnętrznego zasilacza.

 

Nadajnik paskowy BLX1

Zestawy PG Headset oraz SM Rack Presenter wyposażone są w nadajniki paskowe lub – jeśli ktoś woli kieszonkowe – BLX1. Urządzenia są bardzo lekkie, a ich obudowa w całości wykonana jest z wytrzymałego tworzywa ABS. Nadajniki cechuje prosta i niezawodna konstrukcja, w której elementy wyposażenia ograniczono do niezbędnego minimum. W górnej części obudowy znajdują się: elastyczna antena, włącznik zasilania, dioda sygnalizująca stan naładowania baterii oraz gniazdo połączeniowe TA4 (mini-XLR). W dolnej części pod otwieraną pokrywą producent ulokował dwie baterie AA, czyli popularne paluszki. Znajdziemy tam także przyciski group i channel, potencjometr wzmocnienia sygnału audio oraz niewielki wyświetlacz, na którym prezentowany jest numer kanału i grupy. Z tyłu zamontowano tradycyjnie metalowy klips umożliwiający przyczepienie nadajnika do paska lub kieszeni.

 

Nadajnik ręczny BLX2

Jak wspomniałem we wstępie, do testów otrzymaliśmy nadajniki ręczne w postaci mikrofonów PG58 (zestaw PG Vocal) oraz SM58 (SM zestaw Rack Vocal). Wrażenia dotyczące ich użytkowania opiszę w dalszej części testu. Same nadajniki BLX2 wykonane są z tworzywa sztucznego gwarantującego odpowiednią wytrzymałość i, co ważne, niską wagę. Nawet z bateriami oraz zamontowaną końcówką mikrofonową zapewniają wysoki komfort użytkowania i nie męczą dłoni w trakcie występu. Ich wykonanie, podobnie jak w przypadku pozostałych elementów systemu, stoi na wysokim poziomie – trudno tu znaleźć jakieś słabe strony. Zestaw manipulatorów jest prawie identyczny jak w nadajnikach paskowych. Mamy klawisze group i channel oraz modułowy wyświetlacz LED informujący o ich aktualnym stanie. Nadajniki BLX2 wyposażone są w tłumik –10 dB aktywowany poprzez pięciosekundowe przytrzymanie przycisku channel. Dostęp do przycisków oraz komory na baterie możliwy jest po odkręceniu dolnej części korpusu. Czas pracy na bateriach wynosi około czternastu godzin – to naprawdę dobry wynik. W przypadku akumulatorów jest on krótszy o godzinę. Mniej więcej w połowie obudowy znajdują się włącznik oraz dioda sygnalizująca pracę i informująca o stanie naładowania baterii.

 

Mikrofon nagłowny i przypinany

W skład zestawu PG Headset wchodzi mikrofon nagłowny o symbolu PG30. Jest to mikrofon pojemnościowy o charakterystyce kardioidalnej. Elastyczna budowa pałąka umożliwia komfortowe dopasowanie do głowy i dobry uchwyt nawet w trakcie nieco bardziej żywiołowego użytkowania, czy to przez perkusistę, czy podczas zajęć sportowych. Waga mikrofonu wynosi zaledwie 51,6 g, więc jest on praktycznie nieodczuwalny. PG30 oferuje pasmo przenoszenia w zakresie od 60 do 18,000 Hz oraz dynamikę na poziomie 92 dB. Maksymalny poziom SPL wynosi 125 dB. Zestaw SM Rack Presenter został wyposażony w mikrofon przypinany WL185 pojemnościowy, o charakterystyce kardioidalnej, oferujący jednak nieco szersze pasmo przenoszenia od 50 do 17,000 Hz. Jego pozostałe parametry prezentują się równie znakomicie. WL185 oferuje czułość 45,5 dBV/Pa, dynamikę na poziomie 102,5 dB i maksymalny SPL wynoszący 130,5 dB. Do jego budowy użyto wysokiej klasy materiałów. Wykonany jest precyzyjne z zachowaniem dbałości o każdy detal, dzięki czemu mikrofon prezentuje się solidnie i elegancko. W komplecie z mikrofonem otrzymujemy klips umożliwiający przypięcie go na przykład do klapy marynarki oraz dwa filtry przeciwpodmuchowe.

 

Zestawy w praktyce

Na początek dobra informacja dla potencjalnych użytkowników: wszystkie zestawy od razu po rozpakowaniu są gotowe do natychmiastowego użycia. Wystarczy podłączyć je do naszego systemu audio i można zaczynać pracę. W trakcie testów praktycznych potwierdziły się pierwsze pozytywne wrażenia dotyczące wszystkich elementów systemu. Odbiorniki pracują wydajnie, a podane przez producenta parametry nie są zawyżone. Zasięg 90 m w otwartej przestrzeni jest jak najbardziej prawdziwy. Systemy wielokrotnie testowałem również w obszernej, ale stosunkowo niskiej auli wykładowej podczas konferencji oraz wykładów – na całej powierzchni ani razu nie napotkałem żadnych problemów. Sygnał był czysty i wolny od jakichkolwiek zakłóceń. Początkowo miałem obawy dotyczące pracy odbiornika BLX4 z uwagi na wbudowane anteny. Okazało się jednak, że zupełnie niesłusznie, ponieważ pod względem wydajności i jakości toru audio prezentuje on podobny poziom co wyższy model. BLX4R to nieco lepsze materiały, odłączane anteny, komfortowy wyświetlacz i możliwość montażu w racku, jeżeli jednak komuś nie zależy na tych rozwiązaniach BLX4, na pewno go nie zawiedzie. Obsługa urządzeń – zarówno odbiorników, jak i nadajników – jest bardzo prosta i nawet mniej doświadczonym użytkownikom nie powinna sprawić trudności. Jakość dźwięku nadajników ręcznych w głównej mierze zależy od zastosowanych kapsuł mikrofo nowych. SM58 to klasyka firmy Shure, doskonałe brzmienie wybierane przez wielu profesjonalistów – nie ma sensu powielać ich opinii i rozpisywać się na ten temat. W przypadku PG58 spore zaskoczenie do tego stopnia, że musiałem sprawdzić, czy wewnątrz rzeczywiście znajduje się rzekoma kapsuła. W nowym systemie PG58 spisuje się naprawdę znakomicie. Mikrofon cechuje dobre brzmienie, nieznacznie ustępujące SM58. Za sprawą elastycznego zawieszenia kapsuły jest on również odporny na przenoszenie dźwięków generowanych przez pocieranie korpusu czy lekkie stuknięcia. W przypadku modelu nagłownego o symbolu PG30 mogę napisać podobnie, ponieważ nie spodziewałem się aż tak dobrego brzmienia z jego strony, szczególnie jeżeli weźmiemy pod uwagę cenę, za jaką jest oferowany. WL185 to klasa sama dla siebie. Znakomite, naturalne brzmienie, wysoka skuteczność i odporność na sprzężenia, a także wszelkie podmuchy, które są prawdziwą zmorą w tańszych konstrukcjach. Wybierając ten mikrofon, możemy być pewni, że zapewni wysokiej jakości przekaz, a nasza prezentacja podczas ważnej konferencji czy spotkania biznesowego będzie przebiegać bezstresowo.

 

Podsumowanie i wnioski

Wnioski wynikające z przeprowadzonych testów są jednoznaczne i w głównej mierze pozytywne. Dotyczą one bez wyjątku wszystkich testowanych zestawów i elementów, które wchodzą w ich skład. Nowe systemy analogowe Shure to konstrukcje dopracowane, a wprowadzone w nich względem starszych wersji zmiany przyczyniły się do osiągnięcia lepszych parametrów pracy. Poszczególne urządzenia z serii BLX cechuje przyjazna i bardzo prosta obsługa, wysoka jakość dźwięku oraz niezawodność. Systemy PG Vocal i PG Headset, pomimo zastosowania mniej zaawansowanych rozwiązań, pod względem funkcjonalnym wypadają bardzo dobrze i stanowią propozycję o bardzo korzystnej relacji jakości do ceny. Zestawy SM Rack Vocal oraz SM Rack Presenter zadowolą bardziej wymagających klientów, szukających znakomitego brzmienia idącego w parze z maksymalnie uproszczoną obsługą. Systemy bezprzewodowe Shure BLX to sprzęt, któremu można zaufać i który sprawdzi się zarówno w mniej wymagających aplikacjach, jak i w zastosowaniach całkowicie profesjonalnych.

 

tekst

Marcin Ziniak

Muzyka i Technologia

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
11/ 2013
ZAMÓW


PRODUCENT: Shure - www.shure.com

DYSTRYBUTOR: Polsound - www.polsound.pl

TESTY


Shure Axient AD

Axient wyznacza nowe trendy w dziedzinie systemów bezprzewodowych. Jednocześnie nazwa ta została nieco odczarowana, ponieważ do tej pory seria kojarzyła się z ogromnymi kwotami, którymi nawet duże firmy mogły być przerażone. Minęło parę lat, a technologia niegdyś dostępna dla wybranych jest teraz na wyciągnięcie ręki.

Shure PSM300

Jeśli jesteś muzykiem i kiedykolwiek zastanawiałeś się nad przejściem z odsłuchu podłogowego na douszny albo jesteś realizatorem monitorów i zastanawiasz się nad zaproponowaniem zestawu IEM dla zespołu, z którym współpracujesz, Shure PSM300 może być doskonałym, stosunkowo niedrogim rozwiązaniem.

Shure KSM8

Najnowsza technologia firmy Shure z pewnością może być zakwalifikowana do kategorii pionierskich. Chociaż na pierwszy rzut oka KSM8 wygląda na całkiem normalny mikrofon dynamiczny, jego wnętrze skrywa potężne narzędzie dla bardzo wymagających wokalistów i realizatorów.

Shure Motiv

Shure Motiv to seria produktów przeznaczona głównie do użytku z przenośnymi urządzeniami, takimi jak smartfony oraz tablety, ale w większości przypadków można podłączyć je do komputerów przenośnych i stacjonarnych.

Shure PG Alta

Firma Shure, będąca jednym z liderów w dziedzinie mikrofonów od ponad dziewięćdziesięciu lat, postanowiła wyjść naprzeciw konkurencji, tworząc nową linię PG Alta. Mając na względzie lepszą orientację klienta w gąszczu ofert mikrofonów konsumenckich, firma postanowiła odświeżyć istniejącą już linię PG i na jej bazie stworzyć produkt o nowym designie, lepszej jakości i nadal przystępnej cenie.