Testy > PRX 815W
Google Analytics
92
UDOSTĘPNIJ:
Poleć znajomemu
27-04-2017

TEST - JBL PRX 815W

Ciekawe czasy nastały w dziedzinie nagłośnienia koncertów mniejszego formatu. Mnogość możliwości dosłownie każdego z elementów toru audio przewyższa niekiedy liczbę narzędzi, do jakich miał dostęp realizator dziesięć lat temu w obrębie całego systemu, nawet na wielkich scenach. Mówię w tym miejscu przede wszystkim o wszechobecnych korektorach parametrycznych, które służą do okiełznania warunków akustycznych pomieszczenia, w którym dany występ się odbywa, ale też pozwalają dostosować brzmienie zestawu do osobistych preferencji. Wszak każdy realizator inaczej wyobraża sobie finalny produkt w postaci miksu. A co gdyby to w samym głośniku można było zapisywać preferowane ustawienia wstępne oraz dostosować opóźnienia sygnału tak, aby po przybyciu na miejsce imprezy podpiąć sprzęt, wgrać preset, wprowadzić jedynie potrzebne korekty, a wszystko to zdalnie, za pomocą tabletu?

 

Kolumna JBL PRX 815W to konstrukcja o wymiarach 70 × 47 × 36 cm, oparta o dwa przetworniki, niskotonowy o średnicy 15 cali oraz wysokotonowy 1,5 cala. Poza parą głośników tworzących zestaw pełnopasmowy, dzielony w punkcie 2 kHz, na froncie znalazły się jeszcze dwa wyloty bas relfex, aby dodatkowo obniżyć pasmo przenoszenia. Każdy detal obudowy jest dobrze spasowany z pozostałymi, dzięki czemu zestaw w kolorze czarnym wygląda solidnie i elegancko, a skos na jednym z boków rozszerza jego zastosowanie również o funkcję monitora. Tylny panel zawiera magiczny przełącznik trybu pracy main/monitor, ale z organoleptycznego punktu widzenia mam wrażenie, że jedyną odczuwalną różnicą między tymi trybami jest odcięcie dołu, więc polecam mimo wszystko w każdej konfiguracji na samodzielną ocenę, który z nich w danym momencie może okazać się bardziej trafny. Pasmo przenoszenia przy bardziej restrykcyjnych, trzydecybelowych widełkach wzmocnienia wynosi 56 Hz – 20 Hz. Gdy rozszerzymy tolerancję o kolejnych 7 dB, możemy odczytać z wykresu częstotliwościowego dolną wartość na poziomie 50 Hz (w przypadku trybu main), a nawet 46 Hz (tryb monitor). Wylot przetwornika wysokotonowego stanowi tuba rozprzestrzeniająca dźwięk 50° w pionie oraz 90° w kierunku horyzontalnym.

Oglądając tylny panel, możemy się odrobinę zmartwić, ponieważ doświadczymy tu niewielu opcji. Dwa gniazda wejściowe typu combo wzbogacone o płynną regulację wzmocnienia, możliwość przełączenia trybu pracy między sygnałem liniowym oraz mikrofonowym, wejście stereo oparte o gniazda chinch, jedno wyjście typu link z przełączanym trybem miksowania obu kanałów oraz seria trzech przycisków funkcyjnych (wyłączenie diody led, przełącznik trybu pracy oraz uruchomienie karty wifi). Warto jednak ze zbytnim lamentem nad prostotą panelu się wstrzymać, ponieważ to co najważniejsze głośnik oferuje na poziomie sterowania za pomocą tabletu. W wirtualnym środowisku mamy już do czynienia z pełną gamą regulacji, o których użytkownicy tańszych konstrukcji mogą tylko pomarzyć lub szukać ich muszą np. w cyfrowych konsoletach lub procesorach głośnikowych. Zatem oferowany fizycznie zestaw regulatorów w 815W stanowi jedynie podstawę do dalszej pracy i ostatecznie w zupełności wystarcza do obsługi prostszych zadań.

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
5/ 2017
ZAMÓW


PRODUCENT: JBL - www.jblpro.com

DYSTRYBUTOR: ESS Audio - www.essaudio.pl

TESTY


JBL EON 208P

Testowany przenośny system PA ma wiele zauważalnych zalet. Do głównych można zdecydowanie zaliczyć łatwość transportu i kompaktowość samego projektu, a także intuicyjny i prostu w obsłudze interfejs. Samo brzmienie, jakie można uzyskać z systemu, także jest na przyzwoitym poziomie.

JBL Eon One

Firma JBL nie po raz pierwszy zaprezentowała urządzenie kompaktowe, łączące w sobie cechy kilku osobnych produktów. Jest zdecydowanie wielozadaniowym urządzeniem, które możemy użyć w wielu sytuacjach, takich jak występy, konferencje, prezentacje, spotkania, wykłady czy mniejsze recitale muzyczne.

JBL EON615

Nowa seria EON600 została przez producenta prawie zupełnie przeprojektowana, co odzwierciedliło się zarówno w zastosowanych nowinkach technologicznych, jak i przełożyło na właściwości użytkowe.

JBL EON206P

EON206, dostarczany jest w formie symetrycznej walizki, ważącej zaledwie 11,5 kg. Centralną jej częścią jest stojący amplimikser, do którego doczepiane są dwa pasywne zestawy głośnikowe. W przestrzeni pomiędzy jednym z nich i amplimikserem wygospodarowano miejsce do ułożenia kabla zasilającego oraz dwóch kabli głośnikowych o długości 4 m każdy, zakończonych po obu stronach wtyczkami jack. Wykonane z tworzywa sztucznego elementy systemu tworzą atrakcyjną wizualnie całość.

JBL PRX425

PRX425 jest to dobra propozycja dla zespołów muzycznych, a także dla DJ-ów. Para PRX425 stanowić będzie całkiem skuteczny i przyzwoicie brzmiący system, zapewniający dobrą słyszalność i odczuwalność dźwięku na typowych imprezach tanecznych i nie tylko.