Testy > Lucas NANO 300, 600
Google Analytics
1718
UDOSTĘPNIJ:
Poleć znajomemu

TEST - HK Audio Lucas NANO 300, 600

W dzisiejszych czasach rynek usług nagłośnieniowych wymaga bardzo dużej elastyczności, stąd też firmy świadczące takie usługi starają się mieć w swoim asortymencie sprzęt na każdą niemal okazję. Co więcej, w wielu przypadkach niebagatelnego znaczenia nabierają kwestie transportowe, o czym doskonale wiedzą osoby, którym przyszło nagłaśniać imprezy w zakamarkach starego miasta, gdzie podjechanie samochodem pod sam lokal nie jest możliwe. Do takich zastosowań bez wątpienia przydałby się mały, lekki, dobrze grający i przy tym bardzo uniwersalny system. Szukając takowego, z pewnością warto zwrócić uwagę na propozycję firmy HK Audio, której to premiera miała miejsce na tegorocznej edycji frankfurckich targów. 

 

System Nano, bo o nim mowa, występuje w dwóch wariantach: mniejszym (model 300) i większym (model 600). W obu przypadkach w skład zestawu wchodzą dwa małe satelity oraz subwoofer z wbudowanymi wzmacniaczami oraz mikserem, zatem mamy tu do czynienia z typową konfiguracją 2.1, ale na tym nie koniec, gdyż elementy systemu przygotowano tak, by można było budować na ich bazie cały szereg innych konfiguracji. Już na pierwszy rzut oka propozycja HK Audio wyróżnia się bardzo małym rozmiarem głośników satelitarnych, co przywodzi na myśl cały szereg zastosowań, w których nagłośnienie powinno być prawie niewidoczne. Od razu należy powiedzieć, że system NANO to znakomita propozycja dla muzyków, ale z uwagi na profil MiT, w niniejszym teście skupimy się raczej na zastosowaniach profesjonalnych. 

 

NANO 300 – 116 dB z 10 kg 

Mniejszy system bazuje na subbasie z pojedynczym ośmiocalowym głośnikiem umieszczonym w komorze bass-reflex. Obudowę wykonano z poliamidu, zaś tworząca tunel bass-reflex równoległa do podłoża ścianka wykonana została z aluminium o grubości 5 mm, usztywniając tym samym obudowę i stanowiąc jednocześnie radiator dla umieszczonego na niej modułu wzmacniaczy (podmuchy powietrza wymuszają dodatkowe chłodzenie). Zastosowane końcówki pracują w klasie D i są w stanie dostarczyć 160 W do głośnika basowego oraz 2 × 35 W do satelitów. Opisane zabiegi konstrukcyjne sprawiły, że stanowiący podstawę systemu NANO 300 subbas jest w stanie zagrać już od 44 Hz, generując SPL na poziomie 116 dB – to całkiem nieźle jak na urządzenie ważące zaledwie 8 kg. Tak niewielka waga pozostawiła zapas na zamocowanie do subbasu dwóch malutkich satelitów, całość zaś przenosimy za pomocą jednego z dwóch uchwytów rurkowych z tyłu. Sumaryczne 10 kg nie będzie stanowiło wyzwania nawet dla muzykujących pań, toteż nawet początkujący technik sceniczny bez problemu przeniesie dwa zestawy NANO 300. Oprócz dokowania satelitów w celach transportowych, możemy je również (po uprzednim połączeniu ze sobą) zamocować bezpośrednio na subbasie, tworząc tym samym spójny system, przeznaczony do ustawienia podwyższeniu bądź pełniący rolę monitora podłogowego. Producent przewidział także możliwość ustawienia satelitów na sztycy przykręconej do otworu znajdującego się w górnej ściance subbasu. Tylną zaś część górnej ścianki zajmuje prosty mikser, podzielony na cztery sekcje. 

 

Wbudowany mikser 

Pierwsza sekcja jest pojedynczym kanałem, do którego sygnał podajemy za pomocą gniazda combo i ustalamy jego rodzaj za pomocą dwupozycyjnego przełącznika (mikrofon lub sygnał liniowy). Pierwsze z dwóch pokręteł w sekcji pozwala ustalić jego głośność, zaś drugie pozwala na kształtowanie barwy poprzez płynne przestrajanie się pomiędzy ustawieniem neutralnym i konturowym (podbicie dołu i góry pasma). Sekcję drugą wyposażono w dwa gniazda combo, dzięki czemu może ona współpracować z instrumentem typu gitara z przystawką bądź ze stereofonicznym źródłem liniowym, takim jak np. keyboard. Wyboru źródła również dokonujemy przełącznikiem, zaś regulacja barwy i głośności przebiega analogicznie jak w sekcji pierwszej, jak również i trzeciej. Trzecia sekcja to typowe wejście stereofoniczne, wyposażone w parę gniazd RCA (chinch) zdublowanych pojedynczym gniazdem minijack. Wetknięcie wtyczki w to gniazdo odcina sygnał z wejścia RCA. Czwarta sekcja wbudowanego miksera to zasadniczo blok wyjściowy wzbogacony o przełączniki trybu pracy, włącznik sieciowy oraz diodę sygnalizującą załączenie zasilania (kolor zielony) oraz zadziałanie limitera i ewentualne błędy (kolor czerwony). Umieszczono tu regulatory głośności subbasu oraz globalnego balansu, wyjściową parę gniazd TRS oraz złącze link out, również na gnieździe TRS. Pierwszy z przełączników pozwala ustalić, czy na wyjściu stereofonicznym ma pojawić się suma miksera (np. celem podania na rejestrator), czy też sygnał z kanału drugiego (ta opcja przyda się w sytuacji korzystania z zewnętrznego miksera). Z kolei za pomocą drugiego przełącznika ustalamy tryb pracy zestawu NANO 300: stereofoniczny (typowe 2.1) bądź monofoniczny, w którym to satelity są umieszczone jeden na drugim. Skoro zaś przy satelitach jesteśmy, czas przyjrzeć się im nieco dokładniej.

 

Intrygujące maleństwa 

Ważący zaledwie kilogram głośniczek satelitarny przypomina kształtem niewielki sześcian o boku 13 cm. Można go przypiąć bezpośrednio do subbasu, ustawić na specjalnej tyczce bądź przykręcić do zwykłego statywu mikrofonowego o wąskim gwincie. W obu sytuacjach wysokościowych sygnał z subbasu podajemy kablem z końcówką jack, czego oczywiście nie pochwalam, gdyż tego typu złącze jest używane do innych celów i łatwo o kosztowną w skutkach pomyłkę, zwłaszcza jeśli system obsługuje np. pani nauczycielka w szkole. Przednia część satelity pokryta jest metalową siateczką o bardzo drobnych oczkach, której zadaniem jest oczywiście ochrona przetwornika. Jak można się spodziewać po rozmiarach plastikowej obudowy satelity, zastosowano tu pojedynczy przetwornik szerokopasmowy o średnicy 3,5'' i obudowano go ciekawym układem akustycznym. Na tenże układ składa się krótka tuba o dyspersji 60° × 40°, korektor fazy tonów wysokich, komora kompresyjna oraz rezonator Helmholza. Zadaniem układu jest zwiększenie skuteczności głośnika, a także zapewnienie spójnej kierunkowości w pełnym paśmie pracy satelity, zawierającym się pomiędzy 190 Hz a 20 kHz. Po otrzymaniu 35 W mocy pojedynczy satelita jest w stanie wygenerować 112 dB ciśnienia akustycznego (przy zniekształceniach nie większych niż 10%), zaś jeśli zdecydujemy się połączyć fizycznie ze sobą oba satelity, wówczas pobiorą one moc 70 W, generując 116 decybeli SPL. 

 

Satelita NANO 600 – dwie drogi plus falowód 

Drugi z testowanych systemów NANO różni się zarówno subbasem, jak i zestawami satelitarnymi. Zaczniemy tym razem od satelitów, które w tymprzypadku są współosiowymi konstrukcjami dwudrożnymi. Pomimo niewiele większej obudowy (zaledwie o 1,5 cm) w stosunku do NANO 300, udało się tu zmieścić koaksjalny układ czteroipółcalowego głośnika i drivera 1'', zwrotnicę pasywną, gniazdo speakon oraz współpracujący z driverem falowód opatrzony przez producenta nazwą Multi Cell Transformer. Konstrukcyjnie przypomina on falowody stosowane w systemach line-array, zaś jego zadaniem jest zapewnienie spójnego pokrycia dźwiękiem obszaru mieszczącego się w 90° w poziomie, przy czym dyspersja pionowa jest asymetryczna, gdyż falowód promieniuje dźwięk do 10° w górę i do 45° w dół. Takie ukształtowanie czoła fali pomaga pozbyć się odbić od sufitu przy pojedynczym satelicie, a także zapewnia znakomitą współpracę dwóch połączonych ze sobą satelitów, pozwalając takiemu układowi uzyskać spójną dyspersję 90° × 60°. Oprócz właściwości przestrzennych, satelity NANO 600 różnią się od swoich mniejszych braci głośnością i to w znaczący sposób. Po otrzymaniu 80 W mocy pojedynczy satelita jest w stanie wygenerować 119 dB w paśmie 175 Hz – 22 kHz, zaś po zdublowaniu uzyskamy 124 dB, przy czym górna granica przetwarzania zmniejszy się do 19 kHz. Nie da się ukryć, że są to już całkiem poważne wartości, pozwalające na używanie odpowiednio skonfigurowanego zestawu Lucas NANO 600 do nagłaśniania imprez z udziałem kilkudziesięciu, a nawet ponad stu osób. 

 

Większy subbas z podobnym mikserem 

Sprawniejszym satelitom musi towarzyszyć odpowiednio większy subbas, stąd też głośnik basowy użyty w zestawie Lucas NANO 600 ma średnicę 10'' i jest w stanie przyjąć 300 W, generując przy tym SPL na poziomie 120 dB. Dolna częstotliwość graniczna przetwarzania pozostała prawie bez zmian i wynosi 43 Hz. Sądząc po mocach wbudowanych wzmacniaczy oraz impedancjach głośników, zastosowano tu czterokanałową końcówkę o mocy 160W na kanał, przy czym dwa kanały zmostkowano w celu napędzenia subbasu. Mikser w zestawie Lucas NANO 600 jest bardzo podobny do opisanego wcześniej, ale posiada kilka dodatkowych opcji. I tak, w kanale pierwszym zastosowano trzypozycyjny przełącznik pozwalający dopasować czułość i impedancję wejścia do sygnału mikrofonowego, instrumentalnego bądź liniowego, ponadto przewidziano możliwość podania zasilania Phantom na mikrofon. Z kolei druga sekcja pozwala na wybór pomiędzy stereofonicznym źródłem liniowym a monofonicznym zestawem złożonym z mikrofonu i instrumentu (dlatego tutaj lepiej pasuje określenie sekcja niż kanał). Regulacja głośności jest tutaj wspólna, stąd też, aby ustalić właściwe proporcje, trzeba posłużyć się regulatorem w instrumencie. Przyznam, że jest to rozwiązanie dość nietypowe, ale pozwala podłączyć kompletny zespół składający się np. z dwóch wokali, gitary i podkładu z odtwarzacza – całkiem nieźle jak na trzykanałowy mikser wbudowany w subbas! 

 

Konfiguracje na różne okazje 

Nabywając zestaw NANO w podstawowej opcji, użytkownik nie otrzymuje w komplecie kabli ani statywów, zatem może go użyć tylko w najprostszej formie, jaką jest subbas z przymocowanymi doń bezpośrednio dwoma satelitami. Stereofonię (typu 2.1) uzyskamy, dokupując odpowiednie statywy oraz dwa kable głośnikowe – taki zestaw oferowany jest przez producenta wraz z pokrowcami. Na tym jednak nie koniec, gdyż wśród opcjonalnych akcesoriów znajdziemy również podstawki biurkowe do satelitów, dzięki którym pomiędzy wyjazdami w teren można wykorzystać posiadany sprzęt jako nagłośnienie do komputera lub telewizora. Wartymi wzmianki są również naścienne uchwyty do satelitów, umożliwiające użycie systemu NANO w instalacji stałej, co w wielu przypadkach może okazać się uzasadnione ekonomicznie. Jeśli zaś chodzi o sytuacje mobilne, to Lucas NANO jest bardzo wyrozumiały dla naszego kręgosłupa i przeniesienie subbasu z zamontowanymi w nim satelitami można z powodzeniem wykonać przy użyciu jednej ręki. Producent pomyślał również o osobach, dla których nawet taki ciężar mógłby być problematyczny, oferując opcjonalny futerał z kółkami i wysuwaną rączką. Z punktu widzenia firmy nagłośnieniowej, warto zwrócić szczególną uwagę na możliwość połączenia dwóch zestawów w większy system, w którym nad dwoma subbasami ustawiamy miniklastry złożone z dwóch satelitów. W przeciwieństwie do typowych zestawów głośnikowych, w tym przypadku ma to uzasadnienie akustyczne, dzięki czemu osiągamy większy całościowy poziom SPL bez destrukcyjnego wpływu filtrowania grzebieniowego na równomierność pokrycia dźwiękiem nagłaśnianej przestrzeni. W tym kontekście szczególnie wyróżnić warto satelity systemu Lucas NANO 600, w której to zastosowano rozwiązanie akustyczne spotykane w systemach z zupełnie innej półki. Niezależnie jednak od tego, czy mamy do czynienia z mniejszym czy z większym zestawem NANO, uzyskamy klarowny dźwięk ze sporą ilością przyjemnego dołu, oraz tzw. efekt wow!, gdyż NANO to zdecydowanie system, który bardziej gra, niż wygląda. Ta właściwość może okazać się cenna podczas eventów firmowych, w których istnieje potrzeba zastosowania dogłośnień strefowych o dyskretnej aparycji. 

 

Podsumowanie 

Mikroskopijne rozmiary satelitów mogą wprowadzać w błąd tylko do momentu włączenia systemu i odtworzenia przezeń muzyki – uzyskany poziom głośności w wielu zastosowaniach będzie więcej niż wystarczający, a jakość dźwięku i uzyskany ogólny efekt może w wielu przypadkach zakwestionować konieczność stosowania znacznie większych gabarytowo zestawów tradycyjnych. Lucas NANO 300 to propozycja będąca w stanie zaspokoić nagłośnieniowe potrzeby mobilnych muzyków grających w klubach, instruktorów fitness, szkół, sal konferencyjnych, w których odbywają się prezentacje z udziałem multimediów, szkół itp. Z kolei NANO 600 wydaje się zdecydowanie bardziej optymalnym wyborem dla firm nagłaśniających małe, acz zróżnicowane imprezy. Ograniczona, ale dobrze zrealizowana skalowalność uzasadnia zakup drugiego systemu (nawet w późniejszym terminie), by dodatkowo poszerzyć zakres jego zastosowań o nieduże (powiedzmy, do stu dwudziestu osób) imprezy taneczne, koncerty składów akustycznych w małych klubach i wiele innych zastosowań. Kończąc, dodam jeszcze, iż niezwykle cieszy mnie fakt, że rozwiązania akustyczne spotykane dotąd głównie wśród systemów z górnej półki coraz częściej są przeskalowywane do mniejszych, a w tym przypadku wybitnie małych, zestawów głośnikowych. Przyznam, że miałbym problem z zaklasyfikowaniem systemów Lucas NANO do którejkolwiek ze znanych mi grup produktów na rynku pro-audio. Jest to system stanowiący klasę samą w sobie, zwłaszcza, jeśli weźmiemy pod uwagę jego cenę, która wydaje się szczególnie atrakcyjna w odniesieniu do przyjętych rozwiązań akustycznych. 

 

tekst

Przemysław Waszkiewicz

Muzyka i Technologia

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
12/ 2014
ZAMÓW


PRODUCENT: HK Audio - www.hkaudio.com

DYSTRYBUTOR:

TESTY


HK Audio L3 112 FA/L SUB 1500A

Ogólnie rzecz biorąc, tandem L3 112 FA/L SUB 1500 A sprawdzi się w bardzo szerokim zakresie zastosowań – oczywiście biorąc pod uwagę liczbę poszczególnych modułów – od nagłośnienia koncertu czy potańcówki, poprzez prezentacje i prelekcje, na rozmaitego rodzaju eventach kończąc. To system solidny – tak brzmieniowo, jak i konstrukcyjnie – i bardzo uniwersalny.

HK Audio Premium PR:0 12 XD

Jest to kolumna zdecydowanie wielozadaniowa, która bez najmniejszego problemu poradzi sobie zarówno w roli satelity, samodzielnego nagłośnienia czy odsłuchu scenicznego, i odpowiednio użytkowana może być najlepszym kompanem w pracy na długie lata.

HK Audio Lucas Nano 608i

Lucas Nano 608i może zdecydowanie być dołączone do grona liderów wśród kompaktowych i uniwersalnych systemów PA. Prosta w obsłudze aplikacja, którą steruje się całym systemem, oferująca dodatkowo możliwość użycia kompresji, EQ czy zaimplementowanych pogłosów, okazała się strzałem w dziesiątkę.

HK Audio Linear 5 LTS A

LTS A został pomyślany jako ekonomiczna alternatywa dla systemów quasi-liniowych o stałym zakrzywieniu, pozwalająca na całkiem sprawne ogrywanie przestrzeni o długości przekraczającej 30 m. Jak twierdzi producent, w większych konfiguracjach można za pomocą systemu LTS A obsłużyć nawet imprezy do trzech tysięcy osób. Potwierdza to konkluzję mówiącą, że nie wszędzie należy wieszać „linię”.