Testy > L3 112 FA/L SUB 1500A
Google Analytics
98
UDOSTĘPNIJ:
Poleć znajomemu

TEST - HK Audio L3 112 FA/L SUB 1500A

Historia firmy HK Audio sięga końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, kiedy to w roku 1979, w południowozachodnich Niemczech bracia Hans i Lothar Stamerowie rozpoczęli konstruowanie zestawów głośnikowych. Firma systematycznie rozwijała się, by obecnie przybrać skalę jednego z największych producentów systemów elektroakustycznych w Europie.

 

HK Audio oferuje systemy o najróżniejszej skali i przeznaczeniu, od zestawów mobilnych po profesjonalne konfiguracje koncertowe, pozwalające nagłośnić nawet pięćdziesięciotysięczną widownię. Produkcja odbywa się na miejscu, w wytwórni znajdującej się w mieście St. Wendel, a zatrudnionych w firmie jest ponad dwieście osób. W procesie produkcyjnym wykorzystywane są najnowocześniejsze obrabiarki CNC, zaś linia produkcyjna jest wysoce zrobotyzowana, co zapewnia wzorcową powtarzalność parametrów.

Do najnowszych dzieł niemieckiego producenta należy linia przenośnych zestawów PA, opatrzona zbiorczą nazwą Linear 3. Oczywiście nie chodzi tu o modne ostatnimi czasy mobilne liniówki, lecz o zestawy, które – zbudowane w oparciu o technologię PPA – mają w założeniu pozwolić uzyskać wysoką jakość brzmienia przez wykonawców nieposiadających wiedzy na temat przygotowania systemu nagłośnieniowego do pracy ani niewspółpracujących z własnym realizatorem dźwięku. Tyle teorii. Co zaś pokazuje praktyka? O tym nieco dalej.

Rodzina Linear 3 obejmuje, przynajmniej póki co, pięć produktów. Są to dwa zestawy szerokopasmowe – L3 112 FA i L3 115 FA, dwa subwoofery – L SUB 1500 A i L SUB 1800 A, oraz zestaw L3 112 XA, który może pracować w charakterze „górki” lub monitora podłogowego. My zapoznamy się dziś z dwoma mniejszymi produktami: szerokopasmowym zestawem aktywnym L3 112 FA oraz (również aktywnym) subwooferem L SUB 1500 A. Na początek – szerokopasmówka.

 

L3 112 FA

Jako się rzekło, L3 112 FA jest aktywnym zestawem szerokopasmowym. Jego serce stanowi wzmacniacz pracujący w klasie D. Dostarcza on moc na poziomie 1200 W w trybie bi-amp, która to rozdzielana jest pomiędzy przetwornik nisko-średniotonowy z membraną o średnicy 12 cali oraz ciśnieniowy driver wysokich częstotliwości, którego jednocalowy wylot sprzężony został z hornem CD, zapewniającym dziewięćdziesięciostopniową dyspersję w płaszczyźnie horyzontalnej oraz 55° w wertykalnej. Za aktywny podział pasma w punkcie 2,3 kHz odpowiada zaimplementowany w pokładowym DSP (o nim samym pomówimy nieco dalej) filtr o skończonej odpowiedzi impulsowej (FIR), działający ze skutecznością 72 dB na oktawę.

Odpowiedź częstotliwościowa zestawu zawiera się w granicach 65 Hz – 18 kHz (±3 dB), zaś całościowe przetwarzane pasmo (–10 dB) jest szersze w dole o całe 7 Hz. Zestaw jest w stanie wykrzesać z siebie ciśnienie dźwięku o maksymalnym poziomie 135 dB (mierzone w półprzestrzeni), co – zgodnie z zapewnieniami producenta – jest wartością wystarczającą do tego, aby nagłośnić (jednakże ze wsparciem subwoofera L SUB 1500 A lub 1800 A) imprezę, w której udział bierze nawet pięciuset słuchaczy.

 

tekst

Marek Korbecki

Muzyka i Technologia

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
11/ 2017
ZAMÓW


PRODUCENT: HK Audio - www.hkaudio.com

DYSTRYBUTOR: Amtec - www.amtec.pl

TESTY


HK Audio Premium PR:0 12 XD

Jest to kolumna zdecydowanie wielozadaniowa, która bez najmniejszego problemu poradzi sobie zarówno w roli satelity, samodzielnego nagłośnienia czy odsłuchu scenicznego, i odpowiednio użytkowana może być najlepszym kompanem w pracy na długie lata.

HK Audio Lucas Nano 608i

Lucas Nano 608i może zdecydowanie być dołączone do grona liderów wśród kompaktowych i uniwersalnych systemów PA. Prosta w obsłudze aplikacja, którą steruje się całym systemem, oferująca dodatkowo możliwość użycia kompresji, EQ czy zaimplementowanych pogłosów, okazała się strzałem w dziesiątkę.

HK Audio Linear 5 LTS A

LTS A został pomyślany jako ekonomiczna alternatywa dla systemów quasi-liniowych o stałym zakrzywieniu, pozwalająca na całkiem sprawne ogrywanie przestrzeni o długości przekraczającej 30 m. Jak twierdzi producent, w większych konfiguracjach można za pomocą systemu LTS A obsłużyć nawet imprezy do trzech tysięcy osób. Potwierdza to konkluzję mówiącą, że nie wszędzie należy wieszać „linię”.

HK Audio Lucas NANO 300, 600

Lucas NANO 300 to propozycja będąca w stanie zaspokoić nagłośnieniowe potrzeby mobilnych muzyków grających w klubach, instruktorów fitness, szkół, sal konferencyjnych, w których odbywają się prezentacje z udziałem multimediów, szkół itp. Z kolei NANO 600 wydaje się zdecydowanie bardziej optymalnym wyborem dla firm nagłaśniających małe, acz zróżnicowane imprezy.