Google Analytics
118
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
> Realizacja sali multimedialnej pod archikatedrą w Łodzi
17-02-2015

Realizacja sali multimedialnej pod archikatedrą w Łodzi



 

Gdy myślimy o zabytkach czy o obiektach sakralnych znajdujących się na terenie Polski, zazwyczaj kojarzą się nam z zimnymi i pustymi przestrzeniami, grubymi murami i dość archaicznymi formami  zwiedzania. Istnieje jednak mnóstwo obiektów, które dzięki nowoczesnemu wyposażeniu i atrakcyjnym formom prezentacji przełamują stereotyp pustych ścian, tworząc przestrzeń atrakcyjną, interesującą i cieszącą się popularnością wśród odwiedzających. Do ich grona dołączyła niedawno sala multimedialna znajdująca się pod łódzką archikatedrą.

 

Sala multimedialna pod łódzką bazyliką została zaprojektowana do realizowania w niej projekcji, pokazów, wystaw, konferencji, a także prowadzenia działalności edukacyjnej. Jest to nowoczesna przestrzeń o powierzchni ponad 200 m2, w której prezentowana będzie historia wielokulturowej Łodzi.

 

 

Obiekt jest częścią projektu „Ku wielokulturowości” realizowanego w łódzkiej archikatedrze. Wraz z projektami „Ku demokracji” z Piotrkowie Trybunalskim oraz „Ku humanizmowi” z Łasku, Łódź tworzy wspólne dzieło Trzech Centrów Idei. W ramach prac nad łódzkim filarem projektu zrealizowano dobudowę podziemnej sali wystawienniczej i przeprowadzono prace konserwatorsko-restauratorskie, dzięki którym bazylika odzyskała swój dawny blask. Dzięki nowej przestrzeni sali multimedialnej oraz jej wyposażeniu cały kompleks zyskał zupełnie nową funkcjonalność.

Realizacja wyposażenia sali multimedialnej miała na celu stworzenie przestrzeni pełniącej dwojaką rolę: edukacyjną i ekspozycyjną. Nad koncepcją całego obiektu od strony projektowo-budowlanej czuwał zespół projektowy składający się z architektów i koordynatorów, którzy stworzyli ogólny zarys instalacji multimedialnej. Projekt wykonawczy to dzieło warszawskiej firmy Prolight.

 

 

Zgodnie z wymaganiami inwestora, przestrzeń musiała zostać przygotowana tak, aby mogły być w niej prezentowane projekcje multimedialne uzupełnione światłem efektowym, ale gdy nadejdzie taka potrzeba, w sali musiała być możliwość realizowania czasowej ekspozycji, np. w postaci obrazów oświetlonych światłem białym. Przed wykonawcami postawiono niełatwe zadanie, które dodatkowo komplikowała sama przestrzeń. Ograniczeniem lokalizacji projektorów były głównie znajdujące się w sali słupy, a także postawiony przed firmą Prolight wymóg dotyczący możliwie jak najmniejszej ingerencji w obiekt oraz taka instalacja projektorów, by wraz z koniecznymi do ich podwieszenia pod sufitem uchwytami były możliwie jak najmniej widoczne dla publiczności.

Przy tej realizacji wykorzystano projektory NEC PA550W o mocy 5500 ANSI, pracujące z obiektywami NP12ZL, a więc rozwiązaniami typu zoom o parametrach 1.19–1.56:1. Wybór padł na te właśnie projektory ze względu na ich przemyślaną i niezawodną konstrukcję, świetnie sprawdzającą się w warunkach instalacji stałych m.in. właśnie w salach ekspozycyjnych czy muzeach.

Kluczowym elementem całej instalacji, który m.in. wymusił zastosowanie aż trzynastu omawianych projektorów ze wspomnianymi obiektywami, jest ogromny ekran o wielkości 36 × 1,5 m, na którym wyświetlana jest projekcja o rozdzielczości 16 640 × 800 pikseli. Odznacza się on perforowaną strukturą, którą wymusiły zlokalizowane za nim głośniki. Cały ekran jest rozpięty na prostokątnych modułach z lekkiego aluminium, dzięki czemu całość można łatwo zdemontować i udostępnić przestrzeń pod realizację wystawy.

Ze względu na wielkość, projekcja rozdzielona została na trzynaście projektorów, z których każdy świeci wprost na ekran po okręgu. Każdy projektor odpowiada za swoją część projekcji z odpowiednim naddatkiem, którym umożliwił stworzenie miękkiego przejścia między poszczególnymi elementami tzw. edge blending.

 

Zainstalowane w obiekcie projektory otrzymują wizyjny sygnał cyfrowy z dwóch media serwerów, zsynchronizowanych i sterowanych przy pomocy Ethernetu. W sali multimedialnej pod łódzką archikatedrą znajdują się dwa media serwery Avolites Media Ai. Ich zastosowanie pozwoliło uzyskać sygnał o natywnej rozdzielczości do wszystkich projektorów i możliwie najmniejszej różnicy w synchronizacji. Dodatkowym atutem media serwerów Ai jest praca w środowisku 3D i wbudowane możliwości edycji nietypowych (zakrzywionych i podzielonych na moduły) konfiguracji ekranów. Wspomniane media serwery mają na pokładzie osiem niezależnych wyjść sygnału wideo, a dodatkowo są wyposażone w karty synchronizujące oraz karty przechwytujące obraz.

System sterowania projekcją został zbudowany w oparciu o sześciodotykowy stół interaktywny o przekątnej 42” i funkcję sterowania za pomocą dotykowych gestów. Każdy media serwer ma linię czasową uruchamianą ze stolika znajdującego się w sali. Obecnie dostępne są dwa filmy, a do każdego z nich można wybrać język napisów: angielski lub niemiecki. Konfiguracja przewiduje dodawanie w przyszłości nowych prezentacji oraz możliwości ponownego zsynchronizowania pokazu ze światłami. Obecnie instalacja ma na celu promocję wiedzy na temat łódzkiej bazyliki poprzez prezentację dwuminutowej filmowej opowieści o realizowanym projekcie Centrum Idei „Ku Wielokulturowości” oraz około osiemnastominutowej części historycznej, na którą złożyły się archiwalne materiały zdjęciowe, grafiki czy skany artykułów zgromadzonych w archiwum archikatedry, dotyczące budowy i pierwszych lat funkcjonowania świątyni.

 

W omawianym obiekcie, oprócz samych projektorów, ekipa firmy Prolight zainstalowała Digital Spoty marki Robe. Mają one za zadanie rozszerzyć pokazy o dodatkowe efekt (jak np. ogień, gdy w projekcji mowa o pożarze) czy też archiwalne zdjęcia osób, o których w danym momencie opowiada prezentacja. Do Digital Spotów dostarczany jest jedynie sygnał sterujący z centralnego sterownika, wyzwalający zapisane w nich efekty. W sterowniku centralnym jest główna linia czasowa wyzwalająca pokaz na media serwerach oraz w odpowiednich momentach określone efekty świetlne. Wszystkie zdjęcia i filmy wyświetlane z Digital Spotów są zapisane na ich wewnętrznej pamięci i wyświetlane za pomocą wbudowanego media serwera.

Z palety produktów czeskiego producenta firma Prolight w sali multimedialnej pod łódzką Archikatedrą zainstalowała oprawy Robe LEDBeam 100. Ich podstawową funkcją jest urozmaicenie pokazu multimedialnego przez oświetlenie efektowe o zmiennej barwie.

 

Jak przyznała ekipa Prolight, praca w łódzkiej archikatedrze była bardzo specyficzna, między innymi ze względu na powagę miejsca. Wszystkie głośne prace należało m.in. wstrzymywać na czas trwania nabożeństw. Aby zachować należytą powagę miejsca, wszystkie działania prowadzono z zachowaniem wyjątkowej czystości, ciszy i porządku.


PRODUCENT: Robe - www.robe.cz

DYSTRYBUTOR: Prolight - www.prolight.com.pl

CZYTAJ TAKŻE:

NAJNOWSZE INSTALACJE

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA


TESTY


Robe LEDBeam 1000

LEDBeam 1000 jest stosunkowo prostym i bardzo uniwersalnym urządzeniem, zdolnym zadowolić nawet najbardziej wymagających użytkowników. Ze względu na swoją szybkość, zakres zoomu i możliwość kontroli stref urządzenia pozwala osiągąć niesamowite efekty.

Robe Robin BMFL Blade

W przypadku skrótu BMFL możemy mówić o rozrastającej się rodzinie. W katalogu Robe możemy znaleźć BMFL Spot, Wash/ Wash FX, WashBeam oraz opisywany poniżej Blade. Przyjrzyjmy się dogłębnie kunsztowi inżynierii firmy Robe. Cała seria została oznaczona przedrostkiem, który oznacza nie mniej, nie więcej tylko Bright Multi-Functional Luminaire.


PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)