Tegoroczna edycja festiwalu muzyki reggae w Ostródzie już za nami. W prasie i sieci pojawiły się liczne komentarze oraz podsumowania, w których o najważniejszym, czyli czysto muzycznym aspekcie, napisano prawie wszystko. Nasza redakcja postanowiła przyjrzeć się temu wydarzeniu od strony technicznej ze szczególnym uwzględnieniem systemu nagłośnieniowego, który zasilał scenę główną ORF 2017.

  Tegoroczna edycja festiwalu muzyki reggae w Ostródzie już za nami. W prasie i sieci pojawiły się liczne komentarze oraz podsumowania, w których o najważniejszym, czyli czysto muzycznym aspekcie, napisano prawie wszystko. Nasza redakcja postanowiła przyjrzeć się temu wydarzeniu od strony technicznej ze szczególnym uwzględnieniem systemu nagłośnieniowego, który zasilał scenę główną ORF 2017.  Dla wielu osób wydarzeniem festiwalu było zapewne pojawienie się takich gwiazd jak Shaggy, Steel Pulse czy Big Youth, którego występ realizował za konsoletą sam Neil Fraser (Mad Professor). Dla nas dodatkowym wydarzeniem była obecność systemu liniowego Electro-Voice X-Line Advance X2. System został wybrany przez odpowiedzialną za nagłośnienie imprezy firmę Optis – Profesjonalna Technika Estradowa. Nagłośnienie trwającego cztery dni festiwalu (10–13.08.2017) składało się z piętnastu modułów szerokopasmowych X2-212 na stronę (dwanaście modułów dziewięćdziesięciostopniowych i trzy moduły studwudziestostopniowe), dwudziestu subwooferów X2-128 ustawionych w układzie End Fired oraz sześciu elementów XLE jako frontfill. Całość zasilało pięć racków ze wzmacniaczami TG7 i kartami rozszerzeń RCM 28. Sterowanie odbywało się z poziomu IRIS NET, a do optymalizacji użyto programu predykcyjnego LAPS 3. Inżynierem systemu był Maciek Błachnio.   Piotr Kunikowski (Optis) i Waldemar Kiełbasinski (Optis)  Poniżej prezentujemy wywiad z Piotrem Kunikowskim z firmy Optis, która od wielu lat zajmuje się kompleksową obsługą techniczną Ostróda Reggae Festival.  Marcin Ziniak, Muzyka i Technologia: Co zdecydowało, że X2 pojawił się na ORF 2017?Piotr Kunikowski, Optis: Od wielu lat na festiwalu w Ostródzie grał nasz system EV XLC DVX. Pojawienie się na rynku, po dłuższej przerwie, nowego systemu tego producenta wzbudziło zainteresowanie nim samym zwłaszcza po prezentacji która odbyła się Łomiankach i gdzie otrzymał wiele pozytywnych opinii.  Dlatego też pomyśleliśmy że warto byłoby aby pojawił się na tym festiwalu. Jakie są Twoje wrażenia odnośnie pracy systemu i jak sprawdził się w boju?Wrażenia są jak najbardziej pozytywne. Na wspomnieniej prezentacji system bardzo dobrze się zaprezentował lecz wiadomo prezentacja nie mogła odwzorować pracy systemu w warunkach „bojowych”. Nie ukrywam, że byłem bardzo ciekawy jak sobie poradzi  ale na Ostródzie pokazał na co go stać. Przede wszystkim dynamika, skuteczność i zasięg. Po odpaleniu systemu i odsłuchu na muzyce mechanicznej nie do końca mógł pokazać nam w pełni swoich możliwości z racji źródła, które nie było tak dynamiczne jak żywy zespół.. Wszelkie wątpliwości rozwiały się po pierwszej próbie. Było głośno ale wciąż było czuć że system nadal ma spory heedroom. Uderzenia werbla czy stopy doskonale się przebijały nie zatykając przy okazji całego miksu.Pierwszy rzut oka na „paczki” nie pozwala nam uwierzyć że ten system może konkurować z innymi systemami średniego i dużego formatu. EV odrobiło tutaj lekcję i naprawdę pozory mylą. System o ogromnej skuteczności w formie kompaktowych dwudrożnych modułów. Co możesz powiedzieć o ergonomii pracy i aspekcie logistycznym?Przede wszystkim bardzo przemyślany rigging. W większości systemów przyzwyczajeni jesteśmy do precyzyjnego ustawienia paczek w celu kątowania gdzie potrzeba minimum 2 a nawet 3 osób, tutaj kąty możemy ustawić bez ruszania, podnoszenia modułów a ostateczne wygięcie grona osiągamy gdy cały system jest już podwieszony i gotowy do wciągnięcia. Wystarczy ściągnąć grono wyciągarką i system gotowy, co pozwala tak naprawdę na montaż przez jedną osobę. Co więcej poprawa kątów w przypadku pomyłki nie wymaga zjeżdżania całym gronem.Z racji wspomnianej dwudrożnej konstrukcji zmniejszyła się potrzebna liczba końcówek mocy co oznacza mniejsze racki i mniejsze problemy z transportem. Sama kontrola odbywa się z poziomu dobrze znanego IRIS-netu jednakże z pewnymi usprawnieniami które pozwalają nam na bardziej intuicyjną i prostszą konfigurację oraz kontrolę X2. Możesz zdradzić jakie były opinie realizatorów na temat X2?Usłyszałem dużo dobrych słów na temat systemu. Dominowało pytanie: Jak to jest możliwe  aby z tak małego gabarytowo systemu uzyskać duże ciśnienie oraz zasięg? Paru zagranicznych kolegów po fachu myślało że gra na systemie innej marki. Dziękuję za rozmowę.  Dwadzieścia subwooferów X2-128  w układzie End Fired.  Tekst i zdjęciaMarcin ZiniakMuzyka i Technologia