Google Analytics
194
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
Wydarzenia > Wawel. Alchemia światła
22-11-2015

Wawel. Alchemia światła



Po raz pierwszy w historii legendy drzemiące w Zamku Królewskim na Wawelu ożyły. Wszystko za sprawą zorganizowanego we wrześniu multimedialnego widowisku „Wawel. Alchemia światła”. W ramach widowiska łączącego światło, muzykę, projekcję, mapping 3D, taniec, słowo, a nawet sztuki walki na Wawelskich Wzgórzach pojawili się najbardziej znani bohaterowie historii związanych z Krakowem, a więc Stańczyk, smok Wawelski, Królowa Państwa Wiślan, książę Krak i Alchemik.

Na potrzeby produkcji zapewniono projekcję o łącznej mocy 200 000 lumenów oraz dźwięk wielokanałowy, które przeniosły widownię zgromadzoną w samo centrum wszystkich wydarzeń.

 

 

Widowisko „Wawel. Alchemia Światła” zostało zorganizowane przez Zamek Królewski na Wawelu oraz Tauron Dystrybucja SA. Koncepcja show bazowała na ogromnej projekcji, mappingu oraz materiałach wideo przygotowanych specjalnie na tę okazję. Przygotowaniem projektu multimediów oraz ich realizacją zajęła się krakowska firma VisualSupport, a animacje zostały wyprodukowane przez Atomy Studio działające w szeregach VisualSupport.

 

 

Na potrzeby produkcji krakowscy specjaliści przygotowali matrycę 3D, dzięki której można było bardzo precyzyjnie przygotować całe show. Same przygotowania trwały kilka miesięcy. Po stworzeniu scenariusza zespół animatorów został podzielony na grupy przyporządkowane konkretnym scenom oraz technikom, w których miały zostać wykonane m.in. animacja poklatkowa, modelowanie 3D czy zdjęcia na green screenie. Gotowe sceny przekazywane były do postprodukcji, w tym koloryzacji i udźwiękowienia. Równolegle do tego procesu powstawały dialogi, muzyka i choreografia, które musiałby być z sobą ściśle powiązane, tak aby zachować spójność przekazu. Widowisko „Alchemia światła”, będące wydarzeniem wyjątkowo interdyscyplinarnym, wymagało stworzenia spójnego show będącego nie tylko materiałem wideo, grą światła czy muzyką, ale również synergią ruchu scenicznego, gry aktorskiej, muzyki, a nawet sztuk walki.

 

 

Do wyświetlenia projekcji, będącej nie tylko tłem do wszystkich wydarzeń, ale również kolejnym „aktorem” całego widowiska, wykorzystano zestaw projektorów firmy Barco, w tym takie modele jak: HDX W18, HDF W30 i HDQ 2K-40. Ze względu na fakt, że projektory świeciły w przestrzeni 270°, musiały być zarówno zblendowane, jak i zestackowane. Projektory były zlokalizowane zarówno na wieżach, które zostały zabezpieczone przed niekorzystnymi warunkami pogodowymi, jak i w krużgankach Dziedzińca Arkadowego. Na potrzeby produkcji zostało uszytych czterdzieści sześć ekranów projekcyjnych w formie zastawek teatralnych (część również z materiału akustycznego). W sumie ekipa wykorzystała łącznie ponad 900 m materiału, zaś instalacja w arkadach samych zastawek zajęła aż cztery dni.

 

 

Jak przyznaje VisualSupport, w trakcie przygotowań pogoda nie rozpieszczała ekip. W dzień poprzedzający widowisko dziedziniec nawiedziło potężne oberwanie chmury. Taka sama sytuacja miała miejsce po pierwszym spektaklu, co spowodowało konieczność wymiany wykładziny na scenie, która w trosce o lepsze doznania audiowizualne nie była w żaden sposób zadaszona.

Do zarządzania odtwarzaniem materiałów posłużył Watchout 5.0 firmy Dataton, natomiast do połączeń między media serwerami a projektorami zastosowano okablowanie światłowodowe.
Całe show było zaprogramowane w formie poszczególnych scen, które były wyzwalane przez realizatora oświetlenia. Poszczególne sceny ułożone w sekwencje zdarzeń miały charakter liniowy. Krakowska ekipa odpowiedzialna za multimedia przyznała: „Musimy pamiętać, że była to sztuka live z udziałem tancerzy, muzyków, aktorów – poszczególne sceny mogły się więc ostatecznie długością nieznacznie różnić od czasówek z prób, dlatego od początku zaprojektowany system multimedialny zakładał możliwość elastycznej modyfikacji i szybkiego reagowania np. z uwagi na złą pogodę”.

 

 

Spektakl był spięty za pomocą timecode’u – jednostką nadrzędną był Watchout. Efekty przestrzenne i muzyka zostały przygotowane w domenie wielokanałowej, co miało szczególne znaczenie w przypadku obrazu wyświetlanego na szerokość 270°. Przestrzenny dźwięk pozwolił rozgrywać animację w taki sposób, aby widzowie mogli na za nią podążać i kierować wzrok na prawą i lewą stronę, co było szczególnie przydatne do mappingowej ilustracji legendy o smoku wawelskim. Ciekawostką może być również fakt, że mapping przygotowany głównie do podkreślenia architektury Dziedzińca Arkadowego zapewnił efekty dodatkowe: m.in. w trakcie monologu Królowej Państwa Wiślan obraz z projektorów odkładał się na falującej sukni głównej bohaterki sceny.

W finałowej scenie został wykorzystany mikser wizyjny, niezbędny do realizacji sceny finałowej. Był to jedyny moment całej produkcji, kiedy użyto zestawu szesnastu kamer, z których obraz był miksowany w czasie rzeczywistym z wizualizacjami.

 

 

Drugim niemniej ważnym narzędziem obok multimediów, animacji, wideo i światła była warstwa muzyczna całego widowiska i efekty dźwiękowe. Zadanie zapewnienia systemu nagłośnieniowego i realizacji dźwięku na potrzeby widowni zgromadzonej na Wawelu zostało powierzone krakowskiej firmie FS Audio. Ze względu na konieczność wypuszczenia dźwięku wielokanałowego system główny składał się z sześciu zestawów, rozstawionych na planie litery U. W każdy miejscu pracował jeden zestaw trzydrożny EAW KF 730. Aby zapewnić jak najlepsze pokrycie dźwiękiem widowni, głośniki zostały zainstalowane na wieżach VMB. Za przekaz najniższych częstotliwości odpowiadały subbasy EAW SB 1001 ustawione w układzie jednego klastra znajdującego się przed sceną. Do zasilania wszystkich elementów zestawu wykorzystano dwanaście wzmacniaczy Lab.gruppen FP 10000Q oraz cztery modele Lab.gruppen FP 140000. Zarządzanie całym systemem odbywało się za pomocą czterech procesorów UX 8800.

Ekipa FS Audio przywiozła na Wawel tylko jedną konsoletę – frontową, z której realizowane były również monitory. Na taką konfigurację zdecydowano się ze względu na rozbudowaną akcję sceniczną, którą stanowisko MON mogłoby ograniczać lub zasłaniać widoczność publiczności, oraz na fakt, że w tym wypadku scena nie była zadaszona. Na stanowisku FOH stała konsoleta AVID Profile z FOH rackiem wyposażonym w cztery karty DSP. Na scenie natomiast wykorzystywano dwa stage racki. W sumie pracowano tutaj z pięćdziesięcioma czterema kanałami, na które składało się: dwadzieścia sześć bezprzewodów (m.in. Sennheiser SKM 2000, Shure UR4D), osiem mikrofonów kablowych i dwadzieścia kanałów z programu Reaper, z którego odtwarzane były materiały muzyczne wysyłane za pomocą interfejsu RME Fireface UFX. Za odtwarzanie dźwięków efektów przestrzennych odpowiedzialny był timecode, sterujący również pozostałymi elementami produkcji.


PRODUCENT: EAW - www.eaw.com

DYSTRYBUTOR: Music Info - www.musicinfo.pl

OBSŁUGA TECHNICZNA: Visual Support - www.visualsupport.pl FS Audio - www.fsaudio.pl

CZYTAJ TAKŻE:

NAJNOWSZE WYDARZENIA

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA


TESTY


EAW Redline RL12 i RL15

Firma EAW po raz kolejny udowodniła, że znakomicie potrafi połączyć lata doświadczeń w konstruowaniu układów akustycznych z nowoczesną technologią cyfrową, tworząc narzędzia przeznaczone dla profesjonalistów. Seria Redline wychodzi naprzeciw potrzebom wymagających klientów, włączając w to firmy obsługujące imprezy firmowe, poprzez rental, aż po instalacje stałe.

EAW VFM129

Choć coraz większa liczba zespołow sięga po bezprzewodowe systemy IEM, to klasyczne monitory sceniczne nadal mają się dobrze i nic nie wskazuje na to, by miały w najbliższym czasie zniknąć z naszych estrad. Od dobrego monitora wymaga się przede wszystkim możliwie małej podatności na sprzężenia akustyczne, zaś ta osiągana jest na drodze optymalizacji kilku parametrow. Bodaj najbardziej pomijanym i niedocenianym spośrod nich są właściwości kierunkowe, co też wzięła pod uwagę firma EAW.


PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)