Google Analytics
422
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
Wydarzenia > Sylwester TVP2 we Wrocławiu
03-01-2015

Sylwester TVP2 we Wrocławiu



 

Stało się niejako tradycją, że Telewizja Polska wraz z potężną liczbą telewidzów wita Nowy Rok na wrocławskim Rynku. Nie inaczej było 31 grudnia 2014 roku. Do udziału w produkcji zaproszone zostało grono sprawdzonych artystów – Lemon, Pectus, Piersi, Perfect, Afromental, Bajm oraz Thomas Anders z Modern Talking.

 

Sylwester we Wrocławiu był dla wielu imprezą wyjątkową, ale naszym zdaniem – szczególnie w zakresie zaangażowanych do jej realizacji środków technicznych – była to produkcja rekordowa, o czym może świadczyć chociażby scena o powierzchni 1600 m2, szerokości 64 m i wysokości 16 m. A to dopiero początek…

 

 

Na potrzeby sylwestra na wrocławskim Rynku stanęła największa jak do tej pory konstrukcja sceniczna, co w sposób oczywisty musiało przełożyć się na liczbę rozwiązań oświetleniowych i multimedialnych. Koncepcją oświetlenia zajął się Adam Tyszka, a sprzęt oświetleniowy dostarczyły połączone siły TVP, ARAM i TSE. W oknie scenicznym zainstalowano m.in.: Clay Paky A.leda B-EYE K20 (24 szt.), Robe Robin 600 LEDWash (52 szt.), Clay Paky Alpha Profile 700 (44 szt.), Clay Paky Sharpy (16 szt.), Clay Paky Alpha Spot QWO 800 (4 szt.) oraz trzydzieści stroboskopów SGM X-5. Oprawy te były zainstalowane w scenografii za plecami artystów oraz na kołach znajdujących się nad sceną. Aby nie powiększać i tak ogromnej liczby obsługiwanych przez konsolety parametrów, lampy Clay Paky A.leda B-Eye K20 pracowały w trybie beam shaper. Na scenie, przed ekranem zainstalowano sześć Vari-Lite VL2500 Spot oraz sześć Clay Paky Sharpy.

Ekspozycja dla wokalistów i instrumentalistów występujących z przodu była realizowana za pomocą ośmiu followspotów Robert Juliat Cyrano, natomiast wypełnienie oraz ekspozycja dla dodatkowych muzyków i dla baletu – za pomocą opraw Vari-Lite VL3500Spot. Dekorację była oświetlona przy pomocy najnowszego produktu marki Robe, sześciu egzemplarzy lamp BMFL. Otaczające wrocławski rynek elementy architektoniczne oświetlono za pomocą osiemdziesięciu naświetlaczy Pulsar Chroma Flood 200. Co ciekawe, pomimo że w całym systemie nie została zainstalowana potężna liczba footlightów, to jednak jedna sztuka Chroma Flood 200, zainstalowana dokładnie w osi sceny, pełniła taką funkcję dla wokalistów.

Aby zagwarantować dobrą widoczność publiczności, użyto pięćdziesięciu opraw Robe Robin 800 LEDWash oraz trzydziestu Robe Robin 600 LEDWash, z których korzystano szczególnie w szerokich planach. Jedynymi źródłami żarowymi użytymi w całej produkcji były modele Sunstrip Active zainstalowane w tunelu wyprowadzającym wykonawców oraz dwadzieścia cztery blindery Molefay 4DWE. Na scenie pracowało także sześć wytwornic MDG Atmosphere.

W całym projekcie wykorzystano siedemset czternaście urządzeń, które wypełniły w całości trzydzieści pięć linii DMX, jednak – aby ułatwić montaż zestawu oświetlenia – w sumie skorzystano z sześćdziesiąt linii. Transmisja sygnałów między konsoletami odbywała się za pomocą protokołu MA-Net2, natomiast między sceną a FOH-em za pomocą sieci transmitującej sygnały zarówno MA-Net2, jak i ArtNet.

 

 

Na wrocławskiej imprezie sylwestrowej swoją premierę miała jedna z najnowszych lamp z oferty firmy Clay Paky – model Mythos. Nowe oprawy z racji swojej charakterystyki pełniły tu głównie funkcje efektowe i były zamontowane na czterech wieżach znajdujących się pomiędzy elementami scenograficznymi. Ze względu na fakt, że TSE Grupa zakupiła lampy Clay Paky Mythos jako pierwsza i stosunkowo na niedługo przed sylwestrem, transport lamp prosto z Włoch przyjechał wprost na rynek we Wrocławiu. W trakcie koncertu sylwestrowego użyto czterdziestu ośmiu sztuk Clay Paky Mythos.

 

Sebastian Pachciarek:Mythos to bardzo dobra lampa, wszyscy byli pod wrażeniem jej możliwości. To, że lampa może pracować zarówno jako spot, jak i beam, bardzo zwiększa możliwości realizacyjne.”

 

Podobnie jak rok wcześniej, podczas sylwestra we Wrocławiu odpowiedzialna za multimedia, oświetlenie i system sterowania była firma ARAM. Joanna Białousz, scenograf odpowiadająca za całą koncepcję, zdecydowała się wybrać do środkowej części sceny pasy skonfigurowane z użyciem kurtyny FlexLED oraz główny ekran złożony z diody Curve o rozdzielczości 8 mm.

 

Rafał Mrzygłocki z firmy ARAM: „W całej złożonej i skomplikowanej instalacji, montaż ekranu głównego był stosunkowo prosty. Wpływ miał na to fakt, że niewątpliwą zaletą kurtyny Curve 8 jest możliwość łączenia modułów do środka i na zewnątrz bez widocznych spoin; to jedynym tego rodzaju produkt odznaczającym się jakością i takimi możliwościami.”

 

Na skrzydłach sceny wykorzystano rozwiązania LedGRID, natomiast górne korony zostały zrobione z kurtyny Fourlight Curve 8. Ogrom instalacji wymagał użycia trzech różnych rozwiązań, które jednak połączone w całość dały oczekiwany efekt. Co więcej, bardzo długie pasy z kurtyn musiały być podzielone w logiczny sposób na kilka ekranów połączonych w media serwerach w jedną całość. Tutaj niezwykle użyteczne okazały się również funkcje pracujące w media serwerach Catalyst V5, które pozwalają precyzyjnie wysyłać i wyświetlać różne materiały w różnych rozdzielczościach, a odpowiednio przygotowane i zaprogramowane pozwalają uzyskać zakładane efekty.

Wszystkie rozwiązania multimedialne zostały zainstalowane na przygotowanych przez scenografię konstrukcjach w miejscach i o kształtach wynikających z projektu. Sercem całego systemu zarządzania ekranami był mikser BARCO FSN-150.

Poza multimediami i oświetleniem ARAM był odpowiedzialny za dostarczenie kompletnego systemu grandMA 2 i spięcie całości. Z palety rozwiązań marki MA Lighting wykorzystano następujące produkty: konsoletę grandMA2 Full Size, dwie konsolety grandMA 2 Light, jedną grandMA2 onPC oraz cztery procesory MA Lighting NPU.

W tak rozbudowanej produkcji, w której całe zaplecze sprzętowe składa się z różnych modeli i rodzajów urządzeń oraz w obliczu konieczności bardzo szybkiej pracy i mimo wszystko krótkiego czasu dla realizatorów i operatorów na zaprogramowanie wielu występów, na konsolecie MA Lighting grandMA2 onPC spoczywa bardzo istotne zadanie. Podobnie jak w przypadku największych produkcji na świecie, we Wrocławiu za konsoletą onPC zasiadł operator mający za zadanie tylko i wyłącznie reagowanie na ewentualne problemy z lampami: zacięcie się głowy ruchomej, błąd komunikacji, problem z zadaną pozycją itp. Gotowe show po programowaniu jest zaczytywane do konsolety onPC pracującej w sieci, dzięki czemu operatorzy bez odrywania się od podstawowych zajęć mogą na bieżąco reagować na ewentualne problemy w funkcjonowaniu poszczególnych urządzeń.

 

 

Dostarczenie sprzętu oraz realizację nagłośnienia imprezy sylwestrowej we Wrocławiu tak jak przed rokiem powierzono firmie GMB pro sound, zaś projektantem całego systemu był Janusz Klimowicz. Grona główne składały się z dwunastu głośników JBL VTX V25 na stronę i były ukryte w scenografii. Dzięki takiemu zabiegowi i odległości między gronami wynoszącej 20 m nie było konieczności stosowania dodatkowego infilla czy też klastra centralnego. Sam frontfill składał się z dwóch linii: w strefie środkowej grały kolumny JBL VRX, natomiast w zestawach skrajnych – modele JBL VTX V25. Ze względu na ustawienie sceny konieczne okazało się zastosowanie outfilla. Został on zainstalowany po prawej stronie sceny przy ekranie diodowym i składał się z głośników Meyer Sound MICA.
Zdecydowano się wykorzystać dwa zestawy obsługujące najniższe częstotliwości: po dwanaście subbasów JBL VTX G28 ustawionych w klasycznej formie LR. Ze względu na dużą powierzchnię obszaru zajmowanego przez publiczność, na sześćdziesiątym metrze od sceny znalazła się pierwsza linia delay z wieżami, na których wisiały grona składające się z dziewięciu kolumn VTX V25 każde. Ostatnia strefa znajdowała się natomiast na sto pięćdziesiątym metrze od sceny, podobnie jak w gronie outfill wykorzystano tutaj kolumny Meyer Sound MICA.

Całym systemem zarządzano za pomocą procesora Dolby Lake LP4D12 oraz Meyer Sound Galileo 616. Na froncie pracowały dwie konsolety Soundcraft Vi6, które obsługiwały zespoły, oraz Yamaha QL3 wykorzystywana do publicystyki. System odsłuchowy był złożony z zestawu systemów dousznych, monitorów podłogowych d&b audiotechnik MAX oraz sidefilla opartego na systemie d&b audiotechnik Q wraz z Q-Subami. Realizacja monitorów odbywała się poprzez dwie konsolety Yamaha CL5. W trakcie wrocławskiej realizacji wykorzystano systemy mikrofonowe Shure UHF-R.

 

GMB pro sound www.gmbprosound.pl

 

TSE www.tse.com.pl

 

TVP www.tvp.pl

 

ARAM www.aram.pl

OBSŁUGA TECHNICZNA: GMB prosound - www.gmbprosound.com TSE - www.tse.com.pl Aram - www.aram.pl

NAJNOWSZE WYDARZENIA

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA



PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)