Google Analytics
110
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
Wydarzenia > Sylwester 2014 na błoniach Stadionu Narodowego
02-01-2015

Sylwester 2014 na błoniach Stadionu Narodowego



 

Niejako w opozycji do innych miast, warszawski sylwester przebiegł po raz kolejny bez realizacji TV i został zorganizowany tylko miejskimi siłami, bez wsparcia żadnej stacji telewizyjnej. Stołeczna Estrada zadbała jednak, aby na scenie nie zabrakło gwiazd. Dla ponad stu dwudziestu tysięcy widzów wystąpili wykonawcy polscy: Hey, Artur Rojek, Budka Suflera, i gwiazdy zagraniczne: Jason Derulo oraz holenderski DJ Dash Berlin.

 

Format imprezy oraz zaproszeni artyści, bardzo wymagający pod względem urządzeń, z którymi pracują, wymusiły zastosowanie bardzo rozbudowanego systemu nagłośnieniowego i dużej liczby punktów oświetleniowych oraz potężnej sceny.

 

 

Nagłośnienie

Przed zadaniem nagłośnienia olbrzymiego terenu na błoniach Stadionu Narodowego stanęła po raz kolejny firma Gigant Sound. Wygrodzony obszar imprezy masowej miał długość około 200 m i szerokość 150 m. Poza tym obszarem, tuż za ogrodzeniem, znajdowało się dodatkowe pole dla publiczności, która nie chciała zrezygnować z trunków do wzniesienia toastu o północy. Organizatorzy i ekipa musieli zadbać, aby i do nich docierał dobrej jakości dźwięk. W praktyce poznańska ekipa nagłośnieniowa przyjęła, że do nagłośnienia jest obszar o wymiarach 200 × 400 m.

Ze względu na konieczność zagrania bardzo daleko i szeroko oraz z uwagi na wymagania riderowe artystów, jasne było, że na imprezie musi zostać zainstalowany bardzo mocny i dobrze grający system. Wybór musiał paść na największy system w ofercie Gigant Sound – Outline GTO.

 

Jerzy Taborowski, Gigant Sound: Gdy realizatorzy otrzymali spis sprzętu, od razu przyjęli to jako dobrą wiadomość. Na próbie powiedzieli, że w Stanach kilka wielkich firm nagłośnieniowych ma ten sprzęt, i myśleli, że po prostu nikt u nas go nie ma. Jego brzmienie konfiguracyjne bardzo im się podobało – manager Jasona na próbie przyszedł nawet na FOH i pytał, co to za system, że tak całość dobrze brzmi.”

 

Grona główne skonfigurowano przy użyciu piętnastu elementów Outline GTO na stronę, wspartych – ze względu na wspomnianą konieczność bardzo szerokiego grania – dwoma gronami outfill (LR), w których skład wchodziło po dziewięć elementów GTO. Jako frontfill zastosowano osiem głośników Mantas rozłożonych po jednym wzdłuż sceny oraz cztery zestawy po dwa na subbasach – w sumie szesnaście głośników Mantas. Najniższe częstotliwości obsługiwał potężny zestaw subbasów GTO-SUB, w skład którego wchodziły dwa zestawy LR złożone po dwadzieścia cztery sztuki każdy i centralny złożony z ośmiu sztuk. Tak duża liczba subbasów wynikała z faktu, że gwiazdy koncertu, Jason Derulo oraz DJ Dash Belin, ze względu na graną muzykę wymagali dodatkowego zapasu dynamicznego w zakresie najniższych częstotliwości.

Na każdej z wież delay znajdujących się na dystansie 110 m od sceny zainstalowano grona złożone z szesnastu elementów Outline C-12. Za stanowiskiem FOH, który również dawał cień akustyczny, pracował dodatkowo zestaw ośmiu głośników Mantas. Ponieważ mnóstwo niskich częstotliwości sumowało się już od samej sceny, na każdej z wież delayowych konieczne było zainstalowanie zestawu czterech subbasów GTO-SUB. Cały ten system zasilały końcówki Powersoft, według nomenklatury marki Outline model T11. Na potrzeby systemu głównego użyto dziesięciu racków mocy – w każdym po sześć sztuk Powersoft K10. Linie delay i frontfille zasilał zestaw sześciu racków mocy, każdy z dwiema końcówkami K10. Subbasy zasilano  za pomocą szesnastu końcówek Powersoft K20.

 

 

Zgodnie z riderami zespołów zaplanowano użycie dwóch konsolet na froncie – DiGiCo SD5 dla Jasona Derulo oraz Yamaha PM5D-RH dla całej reszty. Niestety, drugiego dnia po uruchomieniu całego systemu okazało się, że DiGiCo musi pojechać do serwisu, więc na froncie pojawiła się konsoleta rezerwowa – Yamaha CL5. Na stanowisku monitorowym, znów zgodnie z wymaganiami artystów, pracowały DiGiCo SD5 oraz Yamaha M7CL.

Ze względu na fakt, że DJ Dash Berlin złożył zapotrzebowanie na monitory d&b audiotechnik M4, cały system został oparty właśnie na tych wedge’ach; na potrzeby całej produkcji przygotowano w sumie dwadzieścia monitorów. Oczywiście na scenie pracowały również sidefille złożone z dwóch subbasów Meyer Sound 700HP oraz trzech głośników JM1P na stronę. Takie same kolumny pracowały jako drumfille. Oprócz monitorów podłogowych w systemie monitorowym użyto osiemnastu kanałów stereo systemu IEM 300 G3 marki Sennheiser. Jeżeli chodzi o bezprzewodowe systemy mikrofonowe pracujące na scenie, użyto dwóch aktywnych baz Shure UHF-R (zgodnie z zapotrzebowaniem riderowym). Technicy Jasona Derulo przywieźli swoje główki do mikrofonów marki Telefunkem. Brzmiały one dosyć podobnie jak główka Beta 58A marki Shure, jednak w wysokiej średnicy bardziej miękko (nieco podobnie do mikrofonów pojemnościowych) i z dużo większym odstępem dynamicznym od sprzężeń we wspomnianych rejestrach.

 

Oświetlenie

Jak przyznał Piotr „Święty” Pońsko, jeden z projektantów warszawskiego sylwestra, przygotowując cały projekt na potrzeby imprezy, wzięto pod uwagę wymagania stawiane przez poszczególnych wykonawców w riderach. W większości przypadków były to głównie uwagi dotyczące multimediów. Na potrzeby koncertu DJ Dash Berlin na przedniej ścianie DJ-ki zainstalowano ścianę diodową o wymiarach 8 × 1 m. Z kilkoma wykonawcami przyjechali realizatorzy: Dave „Gurn” Kanisky realizował koncert Jasona Derulo na konsolecie High End Systems HOG 4, natomiast koncert Artura Rojka świecił Marcin Szczakiel z firmy Fish-Eye, który pracował na konsolecie MA Lighting grandMA 2. Cały sprzęt oświetleniowy i multimedialny został dostarczony na potrzeby imprezy przez firmę VES.

 

 

Front był zaświecony  za pomocą dziesięciu lamp Vari-Lite VL1000AS, na przestrzały wykorzystano osiem głów ruchomych Martin MAC 700 Wash – ustawionych na scenie po cztery sztuki z lewej i cztery z prawej – oraz sześć Martin MAC Aura powieszonych na początkach krat bocznych. Dodatkowo jako światło kontrowe użyte zostały trzy oprawy Martin MAC 2000 Profile. Ekspozycja dla artystów była realizowana  za pomocą dwóch followspotów Robert Juliat Cyrano. W oknie sceny zainstalowano następujące lampy: Martin MAC 700 Profile (54 szt.), Robe Robin Pointe (36 szt.), Martin MAC Aura (38 szt.), Martin Atomic 3000 (32 szt.) oraz osiem Martin MAC 700 Wash. Ze względów dekoracyjnych oświetlono kratownice znajdujące się w oknie sceny. Do tego celu użyto sto osiem lamp PixelPar 90 firmy Thomas. Jeżeli chodzi o lampy żarowe, wykorzystano efektowo pięćdziesiąt sześć opraw Sunstrip Active DMX marki Showtec, do oświetlenia publiczności natomiast wykorzystano szesnaście blinderów 2-lite oraz osiem blinderów 4-lite powieszonych na obrysie sceny oraz na wingach.

Stołeczna Estrada zainstalowała na stacku oraz na wieżach z nagłośnieniem trzydzieści sześć PAR-ów 64. Na wingach zainstalowano pięćdziesiąt dwa PAR-y LED RGBBW o pokaźnej mocy 360 W każdy, zaś na ich górnej krawędzi umieszczono dziesięć lamp High End System Showgun. W centralnym miejscu sceny głównej oraz na wingach zainstalowane zostały okrągłe ekrany. Otaczało je odpowiednio: szesnaście głów Robe Robin Pointe przy ekranie głównym oraz po osiem głów w przypadku ekranów bocznych. Każdy z ekranów był wpisany w koło o średnicy 6 m. Środkowy ekran projekcyjny był zamocowany bezpośrednio do koła, które zostało podniesione na dwóch wyciągarkach elektrycznych. W przypadku ekranów bocznych sytuacja była bardziej skomplikowana: najpierw podjeżdżał ekran diodowy na oddzielnych motorach, natomiast samo koło razem z lampami było podnoszone i mocowane na oddzielnych wyciągarkach później. Obraz na ekran centralny był emitowany  za pomocą dwóch zestackowanych projektorów Christie Roadster 16K, natomiast boczne ekrany zostały złożone z outdoorowej diody MorisLED MLO 8 SMD. Zainstalowano również ekran, na którym były wyświetlane informacje o imprezie; do jego realizacji użyto siatki LED SMD o rozdzielczości 75 mm.

Na elementy multimedialne zainstalowane w oknie scenicznym składało się czterdzieści prostokątów z diody transparentnej HiLED o rozdzielczości 18 mm i wymiarach 116 × 87cm każdy – razem czterysta osiemdziesiąt modułów zainstalowanych na kratach. Do zabudowania wspomnianej już DJ-ki dla DJ-a Dasha Berlina użyto ściany diodowej Lighthouse o rozdzielczości 12 mm i wymiarach 8 m × 1 m.

Za realizację TV odpowiedzialna była agencja Tabsco oraz Masala Squad TV, a całością multimediów ze strony VES sterował Maciej „Czura” Czurek przy pomocy procesora wideo Christie Vista Spyder. Content był wypuszczany z dwóch media serwerów Catalyst. Realizator Jasona Derulo przywiózł własne wizualizacje, które wypuszczał przy pomocy catalystów. Własny materiał wideo miał także DJ Dash Berlin. Dla reszty wykonawców wizualizacje przygotował Piotr Szabliński.

 

Piotr „Święty” Pońsko o systemie konsolet i realizacji: „Realizator Jasona Derulo oraz my korzystaliśmy z dwóch konsolet HOG 4 i dwóch procesorów DMX DP8000, natomiast Marcin Szczakiel korzystał z konsolety grandMA 2 Full Size spiętej z dwoma procesorami DMX NSP oraz jednym procesorem NPU. Oba systemy były uruchomione jednocześnie, a cała operacja przepinki pomiędzy systemami polegała na przepięciu linii DMX pomiędzy DP 8000 a NSP/NPU lub odwrotnie. Zajmowało to jakieś 20 s. Cały system oświetlenia zmieściliśmy w czternastu liniach DMX. Dodatkowe dwie linie zajęły media serwery Catalyst. Założenie było takie, że jedna konsoleta HOG 4 odpowiada za światło, natomiast druga „świnka” za catalysty. Obie konsolety pracowały w sieci i zapisywały do jednego pliku show. Czasu było oczywiście mało i tu nieoceniona okazała się pomoc Michała „Kurczaka” Mazurkiewicza (bez którego ta impreza by się nie udała) i jego programu WYSiWYG R34 Perform. Większość presetów, efektów etc. zrobiona została w WYSiWYG-u, potem tylko korekta pozycji, kolorów itp. W tym czasie programowali się pozostali realizatorzy. Nie programowaliśmy poszczególnych piosenek – całość zaświecona była od ręki, a występ DJ Dash Berlin nawet na cztery ręce.”

 

Firma VES dostarczyła także konieczne do instalacji oświetlenia konstrukcje, wśród których można wymienić około 350 mb konstrukcji Eurotruss HD34, trzy koła o średnicy 6 m oraz dwa koła o średnicy 5 m.

 

Gigant Sound www.gigantsound.com.pl

 

VES www.ves.pl

OBSŁUGA TECHNICZNA: Gigant Sound - www.gigantsound.com.pl Ves - www.ves.pl

NAJNOWSZE WYDARZENIA

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA



PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)