Google Analytics
366
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
Wydarzenia > Otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
02-12-2014

Otwarcie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN



 

Inauguracje nowych obiektów związanych z działalnością instytucji kultury można podzielić na kilka rodzajów. Pierwszy z nich to sytuacje, kiedy widownia jest zaproszona do wnętrza nowego budynku i tam prezentowana jest nowa przestrzeń. Są też takie inauguracje, gdzie po części oficjalnej cała uwaga skupia się już tylko na bankiecie. Coraz częściej jednak otwarciom nowych obiektów towarzyszy show, w którym główne miejsce zajmuje właśnie sam budynek, stając się naturalną scenografią organizowanego eventu. Tak było również w przypadku produkcji przygotowanej z okazji otwarcia Muzeum POLIN – o jej wielkości może świadczyć chociażby łączna siła strumieni świetlnych ze wszystkich projektorów, która wynosiła 222 000 lumenów!

 

Jeżeli chodzi o stronę artystyczną, na inaugurację Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN złożyły się trzy części. Pierwszą z nich był koncert legendarnego nowojorskiego klarnecisty Davida Krakauera, który wystąpił w Warszawie wraz z grupą Ancestral Groove, po tej części na scenie pojawili się aktorzy i studenci Akademii Teatralnej w Warszawie, którzy zaprezentowali spektakl muzyczny „My, Żydzi Polscy” autorstwa Andrzeja Strzeleckiego i Marka Stefankiewicza. W finale projektu wystąpił Tomasz Stańko, który z akompaniamentem zespołu wykonał specjalnie napisaną dla muzeum suitę „Polin”.

 


Jeżeli chodzi o stronę wizualną produkcji, została ona oparta na dwóch osiach: wizualizacjach i oświetleniu. Wizualizacje zostały zrealizowane z pomocą kilku łączących się w spójną całość elementów. Pierwszym z nich była szklana elewacja muzeum o wymiarach 65 × 23 m, która posłużyła za ogromny ekran projekcyjny. Do wyświetlenia na niej obrazu użyto czterech projektorów Barco HDQ-2K40 Flex pracujących z jasnością o wartości 40 000 lumenów. Projektory były zestackowane, zblendowane i ustawione na dwóch wieżach projektorowych o wysokości 6 m każda, zlokalizowanych w odległości 40 m od ekranu. Przez ekipą realizacyjną stanęło nie lada wyzwanie, ponieważ przez szklaną elewację muzeum przenikało światło, odkładając się wewnątrz muzeum i zakrzywiając tym samym geometrię obrazu. Przełożyło się to na konieczność bardzo dokładnego ustawienia projektorów oraz zapewnienia dużej mocy złożonej z pracujących w zestawie czterech projektorów. W końcowym rozrachunku projekcja na takiej właśnie powierzchni przyniosła dodatkowy efekt w postaci niezwykłej głębi wyświetlanych wizualizacji. Animacje wyświetlane na fasadzie budynku były zrealizowane w oparciu o technologię wideo mappingu 3D. Oprócz zaprogramowanych i wcześniej przygotowanych zdarzeń, w trakcie spektaklu wypuszczano również na żywo pewne elementy, które wypełniły drugą część całego show.

Centralną część całej scenografii stanowiło drzewo znajdujące się mniej więcej w osi fasady budynku, które stało się dodatkową częścią obrazu. Specjalnie na nie świecił projektor o mocy Barco HDF W26  FLEX o mocy 26 000 lumenów. Oprócz animacji mappingowych wyświetlono za jego pomocą także projekcję interaktywną. Była to rzadko spotykana technika, w której w trakcie granego na żywo koncertu Tomasza Stańki dźwięk trąbki przetwarzany był na grafikę wypuszczaną bezpośrednio na drzewo.
 

Ostatnim elementem, w którym wykorzystano projekcję i projektory dostarczone przez firmę Pro4Media, były dwa ekrany dla publiczności zlokalizowane przy każdej z dwóch scen. Wykorzystano tutaj modele Stumpfl 16:9 393 × 230 cm, a obraz na nie wyświetlały projektory Barco HDX-W18 FLEX o mocy 12 0000 lumenów. Na ekrany trafiały sygnały z realizacji kamerowej.

 

Wszystkimi projekcjami zarządzano za pomocą oprogramowania Watchout v5, a do transmisji sygnałów wykorzystano światłowody DVI. Ilustracje przygotowała firma Good Looking Studio, natomiast wideo mapping – Onlight Studio.

 

Drugim elementem związanym z oprawą wizualną imprezy było światło. Jego projektem oraz realizacją zajął się Jacek Chojczak. Zakres jego pracy można podzielić na kilka elementów. Pierwszy obejmował dwie odmiennie wyglądające, jeżeli chodzi o projekt sceny, konstrukcje. Do ich zbudowania wykorzystano elementy dostarczone przez firmę TSE. Na scenie, gdzie wystąpili aktorzy warszawskiej Akademii Teatralnej, wykorzystano oprawy typu wash Vari-Lite VL500D, PixelPAR-y marki Thomas, druga scena, gdzie swoje koncerty dali David Krakauer i Tomasz Stańko, to przede wszystkim Robe Robin 800 LedWash (61 szt.) oraz sunstripy (w sumie 140 szt.). Zostały one wykorzystane jako element scenografii sceny, ale z ich pomocą realizowano również oświetlenie typu footlight. Do realizacji ekspozycji dla solistów wykorzystano cztery followspoty Robert Juliat.

Drugim elementem zainstalowanego na potrzeby otwarcia Muzeum POLIN światła były oprawy świecące na elementy architektoniczne oraz na drzewo. Do tych zadań użyto stu trzydziestu listw PixelLine 1044, które umieszczono w fasadzie. Z pomocą odpowiednich efektów pomogły one w wyświetleniu animacji na budynku. Boki budynku muzeum były oświetlone z pomocą naświetlaczy Griven Kolorado MK3. Dodatkowo użyto także opraw SGM P-5 (w liczbie 35). Na górnej krawędzi fasady budynku zainstalowano także szesnaście opraw ClayPaky Supersharpy, zainstalowanych na konstrukcji Tomcat. Świeciły one w formie rozłożonych w panoramie szpilek oraz oświetlenia drzewa. Jak przyznał Jacek Chojczak, do prezentacji wiązek z tych właśnie opraw nie potrzebne były żadne wytwornice dymu. Jedynymi maszynami wykorzystanymi w tej realizacji były urządzenia MDG Atmospheric zainstalowane na scenach.

Oświetlenie zostało zrealizowane z pomocą zaprogramowanej kolejki cue wyzwalanej z konsolety MA Lighting grandMA 2 Full Size. Cały system oświetleniowy dostarczyła firma Transcolor.

 

 

Oczywiście ostatnim elementem całego show był dźwięk, zarówno ten uzupełniający projekcje, jak i realizacja live występujących artystów. Przygotowaniem systemu nagłośnieniowego na potrzeby całej produkcji zajęli się Janusz Klimowicz i firma GMB pro sound. Na potrzeby widowiska przygotowane zostały dwie sceny – przy każdej z nich zainstalowano system PA. Miejsce dla publiczności znajdowało się pomiędzy tymi scenami. Ze względu na ten fakt systemy obydwu scen pracowały równocześnie, a wydarzenia na scenach działy się naprzemiennie. Każdy z dwóch systemów został skonfigurowany w oparciu o siedem elementów JBL VerTec VT4889, sześciu ustawionych w klasycznej konfiguracji L-R subbasów JBL VTX G28 oraz dwóch frontfilli JBL VRX932. Dzięki temu, że – jak już wspomniano – widzowie znajdowali się między scenami, nie było konieczności stosowania ani zestawów outfill, ani linii delay. Na stanowisku FOH wykorzystano dwie konsolety Soundcraft Vi – model Vi4 obsługiwał pierwszą sceną, a Vi6 drugą. Jeżeli chodzi o system monitorowy, wykorzystano konsolety Yamaha PM5D oraz monitory d&b audiotechnik MAX z dedykowanymi wzmacniaczami. Na obu scenach korzystano z bezprzewodowych systemów mikrofonowych Shure UHF-R.

 

Video mapping MELT

Do redakcji „Muzyki i Technologii” dotarła wiadomość od studia MELT (wcześniejsza nazwa: Fafankula), które miało przyjemność stworzyć oprawę wizualną uroczystości otwarcia wystawy głównej Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

 

Jako że nie wspomnieliśmy o ich wkładzie w tę uroczystość w naszym artykule, nadrabiamy te zaległości, publikując ich relację z przygotowań do imprezy:

 

„Naszym zadaniem w tym ambitnym wydarzeniu było przygotowanie i zagranie na żywo animacji w technice video mappingu w czasie koncertów Tomasza Stańki i Davida Krakauera. Mimo że cała fasada budynku jest przeszklona, to monumentalna i jedyna w swoim rodzaju krzywoliniowa ściana wewnątrz muzeum okazała się idealnym płótnem do malowania światłem.

Reżyserując animacje, musieliśmy zwracać szczególną uwagę na nawiązania do muzeum i wystawy. Przede wszystkim jednak chcieliśmy zrobić show, które byłoby wyrazistym tłem dla koncertów. Przez nasze korzenie w CGI i filmach krótkometrażowych, nasze animacje nie są stricte mappingowe. Wszystko więc było przygotowane w środowisku 3D, z ogromną dbałością o detale. Już na poziomie scenariusza planowaliśmy mapping bezpośrednio pod muzykę. Każdy utwór traktowaliśmy jako osobną całość i podobnie jak muzycy musieliśmy cały spektakl grać na żywo i często razem z nimi improwizować. Przygotowaliśmy ponad dwieście siedemdziesiąt sampli – krótkich i dłuższych animowanych fragmentów, które miksowaliśmy pod muzykę w czasie koncertów, używając Resolume Arena 4. Każdy fragment był zaprojektowany pod mappingową maskę, którą ściągaliśmy zaledwie trzy tygodnie przed spektaklem. Na podstawie maski stworzyliśmy trójwymiarowy model krzywoliniowej ściany oraz fasady. Nie mogliśmy wręcz uwierzyć, że udało nam się idealnie trafić w »żyletki« pokrywające elewację, ponieważ zamiast je wszystkie odrysowywać, wyznaczyliśmy ich położenie matematycznie. W niektórych utworach wspomagali nas artyści streetartowi. Swanskiemu nagraliśmy timelapse procesu malowania na odrysowanej na płótnie masce budynku, a Aqualoopa zaopatrzył nas w kolorowe tekstury inspirowane synagogą z Gwoźdźca.

Dziękujemy Green Beam Design za genialną współpracę i fuzję świateł scenicznych z naszymi animacjami. Jesteśmy hiperdumni, że wyszedł sztos, a ogrom pracy, jaki włożyliśmy w spektakl, został doceniony.

Za produkcję eventu odpowiadało Szabłowska Studio, za project management firma Onlight, a sprzęt dostarczyło Pro4media.”

 

Relację video z wydarzenia skupiającą się na video mappingu znajdziecie pod adresem:

http://vimeo.com/114110861

 

Zdjęcia: Pro4Media

 

Pro4Media www.pro4media.pl

 

TSE www.tse.com.pl

 

Transcolor www.transcolor.pl

 

GMB pro sound www.gmbprosound.com

 

Green Beam Design www.greenbeamdesign.com

 

Studio MELT www.bymelt.com

OBSŁUGA TECHNICZNA: Pro4Media - www.pro4media.pl TSE - www.tse.com.pl Transcolor - www.transcolor.pl GMB prosound - www.gmbprosound.com Green Beam Design - www.facebook.com/greenbeamdesign

NAJNOWSZE WYDARZENIA

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA



PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)