W niedzielę 17 września koncertem zatytułowanym „After Party” zakończyła się 54. edycja opolskiego festiwalu, będącego świętem polskiej piosenki. Prawie trzy tygodnie przygotowań, sześć dni intensywnych prób artystycznych, dźwiękowych, oświetleniowych, kamerowych, praca od rana do nocy oraz dziesiątki osób zaangażowanych w produkcję ukazują ogromną skalę tego wydarzenia.

Zespół doświadczonych realizatorów dźwięku oraz techników miał do dyspozycji system składający się m.in. z DiGiCo SD5 – głównej konsolety FOH, za której pomocą realizowane były miksy na główny system nagłośnienia. (fot. P. Daszkiewicz) W niedzielę 17 września koncertem zatytułowanym „After Party” zakończyła się 54. edycja opolskiego festiwalu, będącego świętem polskiej piosenki. Prawie trzy tygodnie przygotowań, sześć dni intensywnych prób artystycznych, dźwiękowych, oświetleniowych, kamerowych, praca od rana do nocy oraz dziesiątki osób zaangażowanych w produkcję ukazują ogromną skalę tego wydarzenia. Opisanie całej tak złożonej instalacji zajęłoby wiele stron, musimy więc z konieczności skupić się na urządzeniach wchodzących w skład systemu elektroakustycznego zainstalowanego na potrzeby realizacji dźwięku na żywo w amfiteatrze. Istotnym elementem był cyfrowy system miksowania dźwięku w amfiteatrze, który z racji reżimu telewizyjnej produkcji live musiał bezproblemowo współpracować z wozami transmisji telewizyjnej. Z tego powodu został odpowiednio złożony, musiał bowiem zapewniać najwyższą jakość i ergonomię pracy oraz jednoczesną redundancję i pewność działania. Nie bez powodu wybór padł na konsolety DiGiCo, które spełniają wszystkie z powyższych warunków. Za dostarczenie oraz obsługę systemu nagłośnienia w amfiteatrze (ponaddwudziestoosobowa ekipa inżynierów, realizatorów, techników) odpowiadała jedna z największych i najbardziej renomowanych, polskich firm rentalowych: GigantSound – Letus. Jak powiedział nam właściciel firmy i jednocześnie ogromnie doświadczony specjalista z zakresu systemów elektroakustycznych Jerzy „Gigant” Taborowski: „Wybór DiGiCo był wyborem oczywistym od samego początku, gdy został podpisany kontrakt na obsługę tego wydarzenia. Wymagania produkcji, konieczność zapewnienia niezawodności oraz złożoność przedsięwzięcia spowodowały, iż to właśnie DiGiCo umożliwiało sprawną realizację festiwalu. Już po pierwszych zmiksowanych dźwiękach, jakie popłynęły z rozbudowanego systemu elektroakustycznego, jakość brzmienia można było ocenić jako powalającą i udowadniającą, iż konsolety DiGiCo w rękach doświadczonych realizatorów stanowią idealne i szybkie narzędzie do profesjonalnej pracy”. „Z pomocą Arka Wielgosika i Krzysztofa Polesińskiego, stanowiących wsparcie techniczne firmy Polsound, dystrybutora konsolet DiGiCo na terenie Polski, udało się nam stworzyć na tyle złożoną, ale jednocześnie prostą w obsłudze i niezawodną sieć transmisji audio, opartą oczywiście o protokół Optocore, że stworzenie licznych miksów wyjściowych, miksowanie ogromnej liczby kanałów wejściowych, współpraca z wozami transmisyjnymi i realizacja bardzo złożonego systemu monitorowego okazały się nie tylko możliwe, ale i przyjemne”. Jerzy „Gigant” Taborowski – właściciel firmy GigantSound – Letus. (fot. P. Daszkiewicz) Warto nadmienić, iż specjalnie z racji realizacji festiwalu firma GigantSound – Letus uzupełniła swój istniejący system DiGiCo o dwie sztuki najnowszej konsolety DiGiCO SD12, wyposażonej w rozszerzenie Optocore oraz Waves, jak również o nowy, niesamowity w brzmieniu SD-Rack. Jak wspomniał Jerzy „Gigant” Taborowski: „Inwestycja ta okazała się słuszna, a następne doświadczenie zdobyte przy realizacji opolskiego festiwalu bez wątpienia zaprocentuje podczas realizacji kolejnych tak dużych wydarzeń planowanych na przyszły rok”.Zespół doświadczonych realizatorów dźwięku oraz techników miał do dyspozycji system składający się m.in. z DiGiCo SD5 – głównej konsolety FOH, za której pomocą realizowane były miksy na główny system nagłośnienia. Konsoleta współdzieliła za pomocą redundantnej pętli optycznej OPTOCORE pięć DiGiCo SD-Racków, wyposażonych w maksymalną konfigurację zawierającą pięćdziesiąt sześć wejść analogowych, czterdzieści analogowych wyjść oraz szesnaście wyjść cyfrowych (co daje do dyspozycji dwieście osiemdziesiąt kanałów analog input oraz do dwustu kanałów analogowych output w rackach). Jeden z SD-Racków, obsługujących główne systemy bezprzewodowe oraz najważniejsze kanały wejściowe, wyposażony był w najnowsze karty ADC-32B, oferujące niespotykaną do tej pory rozdzielczość 32 bitów, oferując miażdżącą wręcz dynamikę oraz jakość dźwięku, tak bardzo słyszalną na rewelacyjnym systemie elektroakustycznym, zastosowanym do nagłośnienia amfiteatru.Złożony system monitorowy składał się z głównej konsolety monitorowej, którą stanowiło również DiGiCo SD5 oraz dwóch nowych konsolet SD12. Każda konsoleta miała kanały wyjściowe do realizacji miksów monitorowych dla poszczególnych części sceny, przypisane do kart wyjściowych z wybranych SD-Racków. Pozostałe konsolety miały możliwość wysyłania miksów do wszystkich dostępnych szyn monitorowych, za pośrednictwem połączenia Optocore CON pomiędzy konsoletami, dzięki czemu ogromna liczba wykonawców bez żadnego problemu mogła się doskonale słyszeć. Z racji konieczności jednoczesnej obsługi trzech scen, wymagana była ścisła współpraca pomiędzy trzema realizatorami i trzema konsoletami, tak aby można było niezależnie realizować system monitorowy dla wszystkich artystów. Do dyspozycji artystów przygotowano, łącznie aż czterdzieści dwa miksy monofoniczne oraz czterdzieści dwa miksy stereofoniczne, wysyłane na monitory typu wedge, sidefill, drumfill, miksy IEM, niezależnie system mikserów personalnych Powerplay, przewodowe wzmacniacze słuchawkowe oraz konsolety mikserskie muzyków. Wszystkie miksy rozdysponowane były pomiędzy trzema niezależnymi częściami sceny, jednak jak wspomnieliśmy, z możliwością dowolnego routowania sygnałów pomiędzy nimi, dzięki wykorzystaniu trzech jednocześnie pracujących konsolet. Złożony system monitorowy składał się z głównej konsolety monitorowej, którą stanowiło również DiGiCo SD5 oraz dwóch nowych konsolet SD12. (fot. P. Daszkiewicz) Główny system elektroakustyczny oparty został o precyzyjne w brzmieniu urządzenia włoskiego producenta – marki Outline. Jako system left/right wykorzystano zestaw, rzecz jasna, podwieszony za pomocą specjalnych ram. W gronie po dwanaście modułów szerokopasmowych systemu wyrównanego liniowo GTO C-12 oraz jeden element tzw. downfill GTO-DF. Do nagłośnienia centralnej części widowni przed sceną użyto trzech sztuk podwieszonych w gronie modułów MANTAS 28 (planowanych było sześć sztuk, ale po korektach podwieszeń nie zmieściły się pod dachem). Na realizację nagłośnienia widowni tuż przed sceną tzw. frontfill, wykorzystano łącznie w powiększonej ostatecznie liczbie szesnastu modułów Mantas 28, zgrabnie wkomponowanych w elementy scenografii i tworzących z nią harmonijną i wizualnie nieoczekiwaną efektownie całość. Do uzupełnienia systemu jako sekcję sub-niskotonowa wykorzystano szesnaście wysokiej skuteczności elementów Outline DBS 18-2. Do zasilenia całego systemu służyły wzmacniacze mocy Powersoft K10 oraz K20 DSP, natomiast processing systemu oparty był na procesorach Meyer Sound Galileo 616 oraz Galileo Callisto 616.Istotną część realizacji stanowiła komunikacja bezprzewodowa działająca w oparciu o system ClearCom Freespeak II, w którym dziesięć bezprzewodowych komunikatorów zawieszanych na pasku, łączyło się poprzez system czterech anten pracujących w paśmie DECT 1,9 GHz z jednostką główną. System umożliwiał użytkownikom komunikację w czterech wybranych grupach: osobnych dla każdego z trzech realizatorów monitorowych oraz dodatkową do komunikacji tylko pomiędzy technikami na scenie. Dodatkowo z systemu zostały wysłane trzy sygnały audio, które wmiksowano do słuchawek każdego z realizatorów monitorowych. Do komunikacji pomiędzy stołami monitorowymi a stanowiskiem FOH na galerii został wykorzystany cyfrowy system partyline ClearCom Helixnet. Przewodowe pulpity interkomowe komunikowały się z jednostka główną za pomocą sieci Ethernet. Do zwiększa pewności dostarczenia komunikatu głosowego, w bardzo trudnych warunkach na stanowisku FOH, sygnał audio był dodatkowo wysyłany do aktywnego zestawu głośnikowego, a podczas nadawania zapalała się lampa sygnalizacyjna. Oba systemy wymieniały pomiędzy sobą sygnały audio i sterujące za pomocą połączeń 4WIRE oraz 2WIRE. Istotną część realizacji stanowiła komunikacja bezprzewodowa działająca w oparciu o system ClearCom Freespeak II. (fot. P. Daszkiewicz) Festiwal od samego początku był przedsięwzięciem niesamowicie złożonym pod kątem logistycznym. Imponował stroną techniczną, a rozbudowana multimedialnie scena, wraz z ruchomymi elementami scenografii, zapierała dech w piersiach. Sprawność ekipy realizatorów dźwięku, techników, inspicjentów i brygadierów sceny, realizatorów i techników oświetlenia była doceniana w kulisach przez wszystkich artystów. Gigant Team (fot. P. Daszkiewicz) 54 Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu Georgios Stylianou (scenography)Adam Tyszka (light)  Firma odpowiedzialna za obsługę nagłośnienia i realizację live podczas festiwalu: GIGANTSOUND-LETUS (www.letus.pl) Ekipa techniczna:Koncepcja systemu nagłaśniającego: Jerzy „Gigant” Taborowski,Projekt: OPEN ARRAY visual – Paweł ZakrzewskiFOH Engineer: Paweł Zakrzewski, Jakub MikołajczakMON Engineers: Tomasz Zajma – szef MON,  Paweł Goliński, Wojciech Rzechówka,Szef ekipy technicznej systemu nagłośnienia: Marcin SzafrańskiSystem Engineer: Jakub Mikołajczak Technologia w liczbach: System FOH: Main: 24 x OUTLINE GTO C12 / 2 x OUTLINE GTO-DFSubs: 16 x OUTLINE DBS 18-2Rear/center Hangs: Centerfill: 3 x OUTLINE MANTAS 28; Outfill L-R: 2 x 4 MANTAS 28; Frontfill: 16 x OUTLINE MANTAS 28Amps: POWERSOFT K10 / K20 DSPSystem Processing: 2 x MEYERSOUND GALILEO 616; 1 x MEYERSOUND GALILEO CALLISTO 616  System miksowania dźwięku FOH: Main console: 1 x DiGiCo SD5SUBMIX console: 2 x YAMAHA CL5  /   1 x YAMAHA QL5Outboard: LEXICON PCM480LSystem Software: Smaart, EASERADiGiCo SD-Racks: 4 x SD-Rack 56 analog in/ 40 out / 16 AES; 1 x SD-Rack 56 analog in 32-bit / 40 out / 16 AESYAMAHA Racks: 4 x RIO 3224  Systemy miksowania dźwięku MON oraz urządzenia peryferyjne: Console: 1 x DiGiCo SD5  / 2 x DiGiCo SD12Wedges: 22 x L’Acoustic 115XT HiQ / 8 x D&B M4Drumfills: 3 x MEYERSOUND 900-LFCSidefills: 4 x MEYERSOUND JM-1PProcessing SF/DF: 1 x MEYERSOUND GALILEO CALLISTO 616Amps: 6 x POWERSOFT X8IEMs: 27 x SENNHEISER EW300 G3 / 56 x IEM bodypackOthers: 16 x personal mixer BEHRINGER POWERPLAY P16; 6 x BEHRINGER 4 CH headphones amp          Systemy bezprzewodowe dostarczane przez obsługę transmisji telewizyjnej TVP: 36 kanałów ULXD4Q6 kanałów AXIENT4 kanały AXIENT DIGITAL AD4Q10 kanałów UR4D  IEM dostarczane przez obsługę transmisji telewizyjnej TVP: 8 kanałów PSM1000                    System zarządzany za pomocą WIRELESS WORKBENCH 6 oraz analizatora widma radiowego SHURE AXT600  System komunikacji interkomowej: Jednostka główna bezprzewodowa: ClearCom FreeSpeak IIJednostka główna: ClearCom HelixNet10 x wireless beltpack; 4 x DECT antenas; 4 x pulpity stacjonarne  

Tagi:

digico