W ostatniej dekadzie września br. nasze czasopismo objęło patronat medialny nad III edycją Festiwalu Nowej Scenografii organizowanego przez Muzeum Śląskie, a raczej przez istotną część muzeum pod nazwą Centrum Scenografii Polskiej.

W ostatniej dekadzie września br. nasze czasopismo objęło patronat medialny nad III edycją Festiwalu Nowej Scenografii organizowanego przez Muzeum Śląskie, a raczej przez istotną część muzeum pod nazwą Centrum Scenografii Polskiej. Grupa warsztatowa projektowania oświetlenia teatralnego. fot. Aleksander Joachimiak Cóż ma wspólnego „Muzyka i Technologia” z scenografią? Otóż, okazuje się – bardzo dużo. Scenografię można pojmować dość szeroko i było to widoczne w minionej edycji festiwalu. Partnerem działań było również Forum Fotografii Teatralnej, w ramach którego odbyły się warsztaty projektowania oświetlenia teatralnego. Tu właśnie pojawia się kropka nad „i” oraz wspólny mianownik dotyczący światła, scenografii i fotografii teatralnej. Prowadzący warsztaty Paweł Murlik i Tomasz Porembski. fot. Aleksander Joachimiak Wspomniane warsztaty miałem przyjemność poprowadzić osobiście (Paweł Murlik) wraz z Tomaszem Porembskim – doświadczonym realizatorem teatralnym. Ku naszemu zaskoczeniu w warsztatach uczestniczyło sporo osób niezwiązanych bezpośrednio z techniką sceniczną. Gościliśmy studentów ASP, PWST, aktorów, tancerzy, scenografów, muzyków, reżyserów i choreografów, a także fotografów. Ze względu na bardzo zróżnicowaną grupę sięgnęliśmy z Tomkiem do historii oświetlenia, aby na końcu dojść do momentu szalonego rozwoju technik oświetleniowych, czyli czasów, w których właśnie żyjemy. Prócz teorii położyliśmy nacisk na część praktyczną. Dzięki uprzejmości firm Prolight i LTT udało nam się stworzyć dość rozbudowaną przestrzeń oświetleniową. Wraz z warsztatowiczami pracowaliśmy na żywym organizmie. Artyści z Teatru Bezpańskiego przygotowali dla nas etiudę taneczną, na podstawie której budowaliśmy wspólnie oświetlenie dla tej formy scenicznej. Po zakończeniu pracy swój komentarz na temat tego, co udało nam się zrobić dodała Anna Piotrowska – doświadczony choreograf i reżyser. Myślę, że każdy z osób biorących udział w warsztatach wyniósł coś dla siebie. Na pierwszym planie Bartłomiej Jan Sowa – plener w ramach Festiwalu Nowej Scenografii i FTT. fot. Grzegorz Kwolek Uznałem, że felieton z chronologiczną relacją z poszczególnych części festiwalu będzie dość nudny. Dlatego postanowiłem skupić się na postaciach, bez których nie byłoby tej edycji festiwalu. Z mikrofonem Adam Kowalski Dyrektor Artystyczny Festiwalu. fot. Muzeum Śląskie Przeprowadziłem dość treściwe wywiady zarówno z organizatorami – Adamem Kowalskim i Marleną Hermanowicz, jak i z kontynuatorem idei Forum Fotografii Teatralnej – fotografem Bartłomiejem Janem Sową, oraz z wspomnianym już realizatorem oświetlenia teatralnego Tomaszem Porembskim.