Google Analytics
126
Udostępnij
Udostępnij
Wyślij link
> Dom Kultury Kadr
29-12-2017

Dom Kultury Kadr



Sala widowiskowa domu kultury Kadru jest w stanie sprostać rożnym możliwym formom przedstawień i imprez. (fot. Krzysztof Skłodowski)

 

System nagłośnieniowy i oświetleniowy oraz technologia sceny w sali widowiskowej

 

System nagłośnieniowy

Jednym z wymagań przetargu na system nagłośnieniowy było dopasowanie nagłośnienia zarówno do celów kinowych, jak i koncertowych. Wymaganie dostarczenia uniwersalnego systemu spełniła firma Audio Plus z Łomianek, wpisując do oferty system oparty na marce L-Acoustics. Te urządzenia, choć kojarzone przede wszystkim z nagłośnieniami koncertowymi wielkiej skali, sprawdziły się znakomicie.

Jako główna linia nagłośnienia grają dwa grona złożone z elementów szerokopasmowych L-Acoustics ARCS: dwóch ARCS Wide (o szerokiej dyspersji) i jednego ARCS Focus (o wąskiej dyspersji) na stronę. Jako linia niskotonowa pracują cztery elementy SB18i, zamontowane na przodzie sceny. W linii frontfill grają trzy miniaturowe elementy 5XT, ustawione na skraju sceny i skierowane w pierwsze rzędy. System jest zasilany z sześciu wzmacniaczy LA4X poprzez wejścia cyfrowe AES/ABU i w ten sposób pełni funkcję koncertową. W tym ustawieniu na stanowisku FOH pracuje konsoleta Midas PRO2, a na stanowisku monitorowym – Midas PRO1. Aby skorzystać z funkcji kinowej systemu, realizatorzy Kadru przełączają preset w sieci Midas, który zmienia konfigurację wejść i korzysta z analogowych gniazd wzmacniaczy. Wówczas włączają się uzupełniające elementy: linia L/C/R (trzy zestawy X12), małe zestawy wedge lub efekty na horyzoncie sceny (dwa zestawy X8) oraz surroundy po bokach widowni (czternaście zestawów 5XT). Natomiast gdy realizator wraca do trybu stereofonicznego, zestawy X8 i X12 mogą pracować jako monitory. Kadr dysponuje łącznie sześcioma zestawami X12. Takie rozwiązanie systemu nagłośnieniowego nie tylko sprawiło, że zaspokojone są potrzeby produkcyjne instytucji, ale także pozwoliło utrzymać koszt urządzeń na rozsądnym poziomie.

W systemie L-Acoustics zainstalowanym w Domu Kultury Kadr wyróżniają się zestawy 5XT. Te niepozorne sześciany, ważące zaledwie 3,5 kg, dysponują niewiarygodnym maksymalnym poziomem ciśnienia akustycznego: 119 dB. Podczas pomiarów przeprowadzonych przez specjalistów z Audio Plus po zainstalowaniu systemu, korzystając z kinowych norm Dolby, okazało się, że dysponują zapasem mocy około 10 dB.

 

Jako główna linia nagłośnienia grają dwa grona złożone z elemen tów szerokopasmowych L-Acoustics ARCS: dwóch ARCS Wide (o szerokiej dyspersji) i jednego ARCS Focus (o wąskiej dyspersji) na stronę. (fot. Krzysztof Skłodowski)

 

Oświetlenie, technologia sceny i mechanika sceniczna

Projekt oświetlenia technologicznego sceny wraz z instalacją urządzeń został zrealizowany przez Przedsiębiorstwo Specjalistyczne TEATR, które od samego początku uczestniczyło w procesie projektowym sali widowiskowej. Już na etapie pracy konkursowej projektanta zostały opracowane wytyczne koncepcyjne, jak powinna być wyposażona scena. W dalszej współpracy przy projekcie budowlanym i wykonawczym Przedsiębiorstwo Specjalistyczne Teatr opracowało szczegółowe projekty mechaniki scenicznej, umożliwiające pełne wykorzystanie sceny do różnych potrzeb. Z uwagi na to zastosowano kurtynę główną podnoszoną, trzynaście sztankietów dekoracyjnych, most oświetleniowy sceny, sztankiet horyzontowy, kulisy obrotowe i pełne okotarowanie. Nad widownią znajduje się ruchomy most oświetleniowy. Wszystkie urządzenie mechaniczne sterowane są przez operatora z komputerowego centralnego pulpitu sterowniczego wraz z systemem bezpieczeństwa.

Jeżeli chodzi o oświetlenie, w sali widowiskowej zainstalowano w sumie ponad sześćdziesiąt urządzeń, wśród nich ruchome głowy firmy DTS Max L ze źródłem światła Philips MSD Platinium 15R o mocy 330 W i wyposażone między innymi w opatentowany przez DTS system FPR, który umożliwia nieograniczony ruch pan. Za oświetlenie sceny odpowiedzialne są także reflektory profilowe ETC Source Four Zoom z regulowaną optyką w zakresie 15–30° (osiem sztuk) i 25–50° (szesnaście sztuk), zbudowane z odlewów aluminiowych o bardzo dobrych właściwościach odprowadzania ciepła. W roli naświetlaczy horyzontowych użyto również modeli S4 firmy ETC (sześć sztuk) wyposażonych w adaptery LED CYC, gwarantujące równomierne pokrycie powierzchni światłem.

Zdecydowano się także wykorzystać urządzenia włoskiej firmy Spotlight w różnych konfiguracjach: cztery reflektory profilowe Figura FI 25 ZS, dwadzieścia reflektorów PC – Vario 12 z optyką regulowaną w zakresie 4°–63°, osiem Vario 25 z optyką 4°–66° oraz reflektor prowadzący Vedette LED 450 RGBW. Całość jest sterowana z poziomu konsolety oświetleniowej Chamsys MagicQ MQ 200 Pro2014. W instalacji oświetleniowej znajdziemy też dystrybutory/wzmacniacze sygnału DMX firmy Martin 5.5 RDM oraz cztery cyfrowe bloki rozdzielczo-sterownicze sceny DMX / 24 × 2,5 kW ETC CS i cyfrowy blok rozdzielczo-sterowniczy oświetlenia widowni DMX / 6 × 2,5 kW.

System sterowania oświetleniem widowni i obwodów nieregulowanych sali widowiskowej oraz foyer oparto na nowoczesnym systemie Spectra, autorstwa zespołu projektowego PS Teatr. System ten zapewnia sterowanie w sposób zautomatyzowany każdym obwodem osobno oraz grupowo według zaprogramowanych schematów z wielu punktów dostępowych. Umożliwia wywoływanie wcześniej zaprogramowanych scen świetlnych oświetlenia podstawowego widowni przy użyciu paneli lokalnych rozmieszczonych m.in. przy wejściach przez obsługę techniczną. Możliwe jest także sterowanie oświetleniem podstawowym z nastawni oświetlenia scenicznego z opcją przejęcia priorytetu.

 

W sali widowiskowej zainstalowano w sumie ponad sześćdziesiąt urządzeń oświetleniowych między innymi takich marek jak DTS, ETC i Spotlight. (fot. Piotr Piekut)

 


GALERIA ZDJĘĆ


PRODUCENT: L-Acoustics - www.l-acoustics.com

DYSTRYBUTOR: Audio Plus - www.audioplus.pl

CAŁY TEKST TEGO ARTYKUŁU
można przeczytać w Magazynie
Muzyka i Technologia
1/ 2018
ZAMÓW

CZYTAJ TAKŻE:

NAJNOWSZE WYDARZENIA

ARCHIWUM

NADCHODZĄCE WYDARZENIA


TESTY


L-Acoustics ARCS Wide/Focus

Testowane urządzenia to pasywne zestawy głośnikowe.

L-Acoustics 108P, SB15P



PRENUMERATA PAPIEROWA


Ekskluzywne wydanie papierowe!
ZAMÓW
OSZCZĘDNOŚĆ I WYGODA

PRENUMERATA ELEKTRONICZNA


Przeczytaj jako pierwszy!
Ściągnij na tablet i smartfon
ZAMÓW (iOS)
ZAMÓW (Android)